حجم ویدیو: ۵.۶۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۳ دانلود ویدیو

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

کلید اساسی حل مشکلات توجه به تولید است/ رفع تحریم‌ها اولویت دولت باشد

سوسن یحیی‌پور سوسن یحیی‌پور

مرتضی افقه، استاد دانشگاه: کلید اساسی حل مشکلات توجه به تولید است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی افقه، استاد دانشگاه که پیشتر در گفت‌وگویی مفصل با تجارت‌نیوز به معضل تعیین دستمزد مکفی برای کارگران اشاره کرده بود، حالا در این بخش در واکنش به اینکه برخی می‌گویند کلید حل مشکلات، مهار تورم است، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که اقتصادخوانده‌های ما دارند این است که تورم را مساله اصلی سیاستگذاری می‌دانند و فکر می‌کنند این موضوع کلید حل مشکلات است. می‌توان این موضوع را به لحاظ تئوریک قبول کرد اما نوع تورم اقتصاد ایران متفاوت از دیگر کشورهاست و فرمول‌هایی که در دیگر کشورها به کار بسته می‌شوند در اینجا کاربردی ندارند و کارگشا نیستند.

وی افزود: در بحث تورم تمرکز بیشتر به سمت عرضه است نه تقاضا. اقتصادخوانده‌ها بر اساس آنچه در کتب اقتصادی است، عمدتا روی بخش تقاضا کار می‌کنند و تمرکزشان روی بحث نقدینگی است اما اگر ما نتوانیم مشکلات تولید را حل کنیم کاهش نقدینگی موجب رکود خواهد شد.

بنابراین حتی تورم کم ‌شود -اگرچه ممکن است قدرت خرید طبقات پایین متناسب با کاهش تورم کم نشود- اگر به قیمت رکود باشد، گسترش رکود بسیاری را بیکار می‌کند و از کسب درآمد می‌اندازد. بنابراین در این صورت از سمت دیگر بام می‌افتیم.

این استان دانشگاه با بیان اینکه بنابراین راهکار این نیست که ما فقط دست به تورم بزنیم، باید مجموعه‌ای از راهکارها در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند، ادامه داد: کلید اساسی حل مشکلات توجه به تولید است. ابتدا باید موانع تولید برداشته شود، اگرچه 20 سال است که این مساله مطرح شده و حتی یک سال هم به نام رفع موانع تولید نام‌گذاری شده است اما ما در عمل شاهد تحولی نبوده‌ایم که نشان می‌دهد یا اراده جدی وجود ندارد یا سازوکار ناتوان از انجام این کار هستند.

افقه تاکید کرد: موضوعی که مهم‌تر و با اولویت بالاتری باید مد نظر قرار گیرد، مساله رفع تحریم‌ها و برقراری مبادلات بانکی یا همان FATF است. اگر این مشکل در کوتاه‌مدت حل نشود به نظر نمی‌آید این دولت بتواند سایر مشکلات مثل تورم، رکود یا مشکل سرمایه‌گذاری را حل کند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.