حجم ویدیو: ۴۳.۳۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۲۴ دانلود ویدیو

علی مدنی‌زاده، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف:

ریشه تورم، سیاست های پولی و ارزی منفعلانه است

سهیل بانی سهیل بانی

به زعم رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، ساختار تولید ضعیف یک کشور، به وضعیت تورم ارتباطی ندارد و ریشه تورم سیاست‌های پولی و ارزی منفعلانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز شنبه، 19 اسفندماه، کنگره علمی «بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران؛ با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها» با کوشش انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه‌ تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست، اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها، نمایندگان بخش خصوصی و همچنین مقامات دولت و بانک مرکزی با بررسی دیدگاه‌های مختلف اقتصادی، به ریشه تورم و آثار آن پرداختند.

در این نشست،  علی مدنی‌زاده، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به برخی کشورهایی که تولید ناخالص داخلی سرانه به مراتب پایین‌تری از ایران دارند اما دارای تورم‌های تک رقمی هستند، توضیح داد: «ساختار تولید ضعیف یک کشور، به وضعیت تورم ارتباطی ندارد. ریشه تورم سیاست‌های پولی و ارزی منفعلانه است.»

مدنی‌زاده عنوان کرد: «تجربه‌های جهانی نشان می‌دهند که کشورهایی که در گذشته تورم‌های دو رقمی و سه رقمی داشتند، بدون تغییر قابل توجه در ساختار تولید و تولید ناخالص داخلی سرانه، توانسته‌اند تورم‌های خود را به زیر پنج درصد برسانند. بخش عمده مطالعات نشان می‌دهند که ریشه این تغییرات در کشورها، در سیاست‌های پولی و ارزی منفعل یا فعال آنهاست.»

وی در ادامه افزود: «سیاست پولی و مالی فعال به معنی جلوگیری از کسری بودجه و ناترازی بانکی است تا دیگر نیازی به انتشار پول وجود نداشته باشد. ظاهر موضوع این است که رشد و افت قیمت ارز باعث افزایش و کاهش تورم می‌شود اما بررسی عمیق این موضوع نشان می‌دهد که محرک اصلی این روند، همان پولی است که منتشر می‌شود.»

برای خواندن گزارش کامل این کنگره اینجا کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.