خبر مهم:

حجم ویدیو: ۳۲.۶۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۳۷ دانلود ویدیو

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

فنر قیمت مسکن جمع شده است (ویدئو)

مینا علیزاده مینا علیزاده

بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ با استفاده از سیاست‌های انقباضی دولت، ثبات و کاهش قیمتی نسبی را تجربه کرده است. اتفاقی که برخی از کارشناسان آن را مضر می‌دانند و برخی دیگر از کارشناسان آن را فرصتی می‌دانند تا دولت با استفاده از آن سامانی به بازار مسکن ببخشد. دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره به «تجارت‌نیوز» گفت: «اکنون قیمت مسکن مثل یک فنر جمع شده است. دولت باید از این فرصت پایین ماندن قیمت، بهترین استفاد را ببرد و راهکاری بیاندیشد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، رکود بازیگر اصلی بازار مسکن در سال 1402 بود و همین عامل نیز باعث شد قیمت‌ها کاهشی نسبی را تجربه کنند. سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره روند قیمت مسکن درسال 1402 به «تجارت‌نیوز» گفت: «درست است که سال 1402 قیمت‌ها پایین بود، اما بر اساس دستور پادگانی این اتفاق افتاد. دولت تولید مسکن انجام نداده‌ بود که بتوان گفت با تاثیر از این تولید، قیمت‌ها نیز کاهشی شده است.»

وی افزود: «قیمت دلار ثابت بود و این موضوع از سیاست‌های دولت به‌شمار می‌آمد. درست است که این ثبات قیمت دلار باعث شد قیمت مسکن کاهش یابد، اما از سوی دیگر قدرت اقتصادی مردم نیز پایین است و به‌ همین دلیل معاملات زیادی در بازار صورت نگرفت، مگر اینکه کسی نیاز مبرم به فروش یا جابه‌جایی داشت.»

دولت باید از فرصت ثبات قیمت مسکن استفاده کند

لطفی در خصوص عقب‌نشینی قیمت مسکن عنوان کرد: «اکنون قیمت مسکن مثل یک فنر جمع شده است. دولت باید از این فرصت پایین ماندن قیمت، بهترین استفاده را ببرد و راهکاری بیاندیشد و سیاستی در پیش بگیرد.»

وی افزود: «دولت باید تا آنجا تسهیل‌گری در روند دریافت وام انجام دهد تا خانه‌اولی‌ها وارد چرخه خرید بازار مسکن شوند. یعنی کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند می‌خواهند خانه بخرند توانایی خرید یک خانه‌خانه کوچک‌متراژ را داشته باشند. همه سیاست‌ها نباید منتهی به خانه‌های بزرگ‌متراژ باشد که اقشار کم‌درآمد در وضعیت بدتری قرار بگیرند.»

او اظهار کرد: «زمانی که تسهیل‌گیری انجام شود تا خانه‌اولی‌هایی که توان خرید بالایی ندارند بتوانند وارد چرخه خرید شوند، می‌توان گفت کار دولت، کار درستی بوده است.»

این بخش از گفت‌وگوی دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در ویدئوی همین گزارش قابل مشاهده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    برای من ، فنر قیمت رهن و اجاره اسفند پارسال در رفت. رهن 550 م.ت را موجر به 1200 م.ت افزایش داد. که به 800 م.ت به توافق رسیدیم. انشاءالله فنر قیمن خرید هم در برود تا شاهد رونق هر چه بیشتر بازار خرید و فروش نیز باشیم. انشاءالله

  • ناشناس

    مشاورین املاک کاملا بی سواد وبی تجربه هستند.وهیچگونه شناختی از ساختمان سازی ندارند.
    فقط شورای اتاق اصناف باید ورود کند.

  • ناشناس

    اقای کارشناس لازم نبود شما انقدر زود درد رو شناسایی کنی
    مردم خودشون این حرفها رو چند ساله که میدونن شما خواب موندی شما قسط وام مسکن قیمت خانه و دریافتی پایه حقوق رو حساب کن ببین جز مدیران چه کسی توان استفاده از این وام را دارد این مدل وام دادن یعنی مردم توان خرید نداشته باشن تا بازار به رکود بره تا جلوی تورم رو بگیرن خیلی مضحکه خخخخخخخخخخخخخخحخخخخخخخخ

  • رظا

    هرکس این برنامه رو پیاده کرده فکر درستی نکرده اولن زمین ۳۰۰ متری صد مترش خونه باشه ۲۰۰ مترش حیات به اینش فکر کرده که این ۲۰۰ متر خوب همش درخت کاشته میشه این آب میخواد تازه این نیست که شاید خیلیا توان خرید این نداشته باشه چرا این ۳۰۰ متر دوتا خونه نساخته که از دو لواز کاری درستی بود هم مردم توان خرید داشته باشه هم به فکر چهار سال دیگه که خوشک سالی آمده مشکلی آب نداشته باشه هم تیدات خونه که ساخته میشه میره بالا هرکس این فکر کرده مدیریت درستی نکرده

  • ناشناس

    مواظب چشم خود باشید که ممکنه در بره، فنر را میگم.