حجم ویدیو: ۱۸.۸۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۳۷ دانلود ویدیو

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

سیاست های انقباضی دولت در بازار مسکن بحران آفرید!

مینا علیزاده مینا علیزاده

دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ از راحت‌ترین راه، یعنی برقراری رکود در بازار مسکن استفاده کرد. البته کارشناسان اعتقاد دارند ضربه‌ای که این رکود بر بدن بی‌جان بازار مسکن وارد کرده کمتر از افزایش قیمت نبوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره به «تجارت‌‌نیوز» گفت: «سیاست‌های دولت در سال ۱۴۰۲، سیاست‌هایی کنترلی و انقباضی بود و با توجه به سابقه دولت‌های گذشته و ترک فعل‌هایی که در این زمینه صورت گرفته بود، بحرانی در بخش مسکن طی سال ۱۴۰۲ به‌وجود آمد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین و قابل دسترس‌ترین راهی که دولت برای کاهش التهابات حاکم بر بازار مسکن آن را به‌کار گرفت، به‌کارگیری سیاست‌های انقباضی و گستراندن سایه رکود بر بازار مسکن و سایر بازارهای موازی بود.

سیاستی که پیامدهای منفی آن برای مردم و فعالان بازار مسکن کمتر از ضرری نبود که رشد قیمت بر آن وارد می‌کند.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد پیامد سیاست‌های انقباضی و رکود، بر بازار مسکن به «تجارت‌‌نیوز» گفت: «سیاست‌های دولت در سال 1402، سیاست‌هایی کنترلی و انقباضی بود و با توجه به سابقه دولت‌های گذشته و ترک فعل‌هایی که در این زمینه صورت گرفته بود، بحرانی در بخش مسکن طی سال 1402 به‌وجود آمد. البته عواملی دیگری نیز وجود داشت که به این موضوع دامن زدند.»

گودرزی توضیح داد: «بنابراین دولت سیزدهم با بحران مسکن مواجه شد و با تمهیداتی که انجام داد، نظیر نهضت ملی مسکن، تسهیلات بانکی، واگذاری زمین و پروژه‌های جدید که در مسکن مهر ایجاد شد، تلاش کرد بازار مسکن را کنترل کند.»

وی افزود: «تا حدودی می‌توان گفت دولت در کنترل بازار مسکن موفق بوده است. زیرا هدف دولت این بود که بانک‌ها را از کار واسطه‌گری، ساخت و ساز و مواردی از این قبیل دور نگه دارد که ما در پردیس و پرند نیز شاهد آن بودیم. در نهایت، اتفاقی که در این حوزه افتاد رکودی سنگین در حوزه مسکن بود و افراد بسیاری در صنف ما متضرر شدند.»

بخش نخست گفت‌وگوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ویدئوی همین گزارش، قابل مشاهده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قدرت خرید جامعه به خرید خانه نمیرسه.
    قیمت باید طوری باشه که با پول ۵ سال حقوق یک کارمند یا کارگر بشه یه آپارتمان کوچیک خرید.
    الان حداقل ۶۰ سال باید کار کنه و نخوره تا خونه بخره.
    گرانی نامعقول دلیل اصلی رکود مسکن است. دو درصد بالای جامعه فقط بین خودشون خرید و فروش میکنن.

  • ناشناس

    این دردی که مردم الان تجربه میکنن از گرانی مسکن نیست مسکن هم مثل خیلی چیزهای دیگه دچار تورم شده
    اقایان با سواد یه فکری به حال حقوق مردم بکنید تمام مشکلات حل میشه چرا همچی رو با قیمت جهانی مقایسه میکنید ولی حقوق کارگر رو اصلا توجهه نمیکنید

  • ناشناس

    آقای گودرزی رکود مسکن از افزایش بی دلیل قیمت است مگر ساختمان ۵۰ ساله استفاده شده حا لا شده از طلا گران‌تر باعث شما دلال‌ها هستید که مالک پرو میکنید

  • ناامید

    سلآم اگر دولت چاره اندیشی نکند دلآلان مالكین سود جوپیمانکاران بنگاهای املاک همه دست بدست هم داده مردم را به خاک سیاه میکشانند مالکی یک قطعه زمین خود را توسط پیمانکار شراکتی 1۲ واحد تبدیل میکند و به قیمت کزاف به بازار توسط دلالان بنگاها عرضه میکنند کار دولت عالیه تعاونی مسکن ادلرات را اگر دؤلت رونق دهد مالیات اجاره بها را بر حسب دریافتی ودیعه واجاره به‍ا سنگین دیآفت کند بازار مسکن بخور بچاپ فرو میریزد