خبر مهم:

حجم ویدیو: ۳۶.۷۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۱۸ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سایه روشن پرونده فساد در فوتبال

مدارک چند باشگاه صنعتی دیگر نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته و پرونده‌هایی درباره آنها تشکیل خواهد شد. رسیدگی به این پرونده‌ها می‌تواند موجب بروز اتفاقات غیرمنتظره‌ای در هفته‌ها و ماه‌های آینده شود که فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قریب به سه هفته از افشای پرونده موسوم به فساد در فوتبال ایران می‌گذرد. پرونده‌ای که البته ظاهراً از اواخر سال گذشته به جریان افتاده اما تا همین چند وقت پیش از دید مردم و رسانه‌ها مخفی نگه‌ داشته شده بود. این داستان از باشگاه مس رفسنجان شروع شد اما هر روز ابعاد جدیدی از آن رو می‌شود. تا آنجا که این پرونده‌ حالا با بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ فوتبال جهان همچون کالچوپولی در ایتالیا قابل مقایسه است. 

ماجرا از آنجا شروع شد که مدیریت جدید باشگاه مس رفسنجان در اواخر سال گذشته و در جریان بررسی اسناد مالی مدیریت گذشته متوجه بدهی 220 میلیارد تومانی این باشگاه می‌شود و در ادامه بعد از بررسی اسناد مالی باشگاه مشخص می‌شود برای بخش زیادی از هزینه‌هایی که انجام شده هیچ سند مالی‌ای وجود ندارد.

مدیران باشگاه مس اطلاعات کسب‌شده خود را با مدیران بالادستی در شرکت ملی مس در میان می‌گذارند و این شرکت هم برای احقاق حق خود اقدام حقوقی می‌کند. در ادامه با ورود نهادهای اطلاعاتی و بررسی تراکنش‌های مالی حساب باشگاه مس رفسنجان، مشخص می‌شود ارقام سنگینی از حساب این باشگاه به حساب سه صراف واریز شده است. در ادامه بعد از احضار صراف‌های مذکور، آنها اعلام می‌کنند در قبال فروش ۴۰۰ سکه طلا و مقادیری دلار و یورو، ارقام مزبور به حساب‌شان واریز شده است.

از آنجا که خرید سکه از سوی یک باشگاه فوتبال توجیهی ندارد، تحقیقات درباره دلیل خرید سکه‌ها ادامه پیدا می‌کند و بعد از اعتراف مسئولان مشخص می‌شود این سکه‌ها به عنوان رشوه به برخی از مدیران داخلی فدراسیون فوتبال و برخی خبرنگاران داده شده است.

آن‌طور که ایسنا از قول یک منبع آگاه می‌گوید، مدیران سابق باشگاه مس رفسنجان، مدعی هستند سکه‌ها و دلارها به در خواست سرمربی وقت تیم‌شان به افرادی که او تعیین کرده پرداخت شده اما سندی دراین‌باره در باشگاه ثبت نشده است. 

سایت طرفداری تعداد سکه‌های برداشت‌شده از حساب این باشگاه کرمانی را ۷۰۰ سکه اعلام کرده است. این رسانه البته از اهدای یک حواله خودرو به برخی اعضای بدنه فدراسیون فوتبال خبر داده و در ادامه گزارش خود نوشته، این باشگاه کرمانی در معامله با فردی که از اعضای فدراسیون فوتبال نیست، قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بسته است.

اما روزنامه جوان اعلام کرده مبلغ «رشوه» هفت میلیون دلار است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است این مبلغ را دست‌کم سه باشگاه فوتبال ایران به چند مدیر فدراسیون فوتبال، تعدادی داور لیگ برتری و بیش از پنج خبرنگار پرداخت‌ کرده‌اند.

در این بین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، با وجود اینکه رقم این فساد از 400 سکه طلا تا هفت میلیون دلار عنوان شده مدعی است این رشوه‌ها در سه فقره و هر فقره 25 سکه پرداخت شده است؛ یعنی مجموعاً 75 سکه که اختلاف فاحشی با رقم‌های قبلی دارد. اختلافی که نشان می‌دهد احتمالاً افراد بیشتری در این پرونده دخیل هستند. 

تاکنون تنها نام سه نفر از مسئولان فدراسیون و دو خبرنگار به عنوان متهمان این پرونده مطرح شده است که سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و خداداد افشاریان مسئول کمیته داوران از سرشناس‌ترین این افراد هستند. 

روزنامه اعتماد اما در گزارشی که ۲۹ اردیبهشت (۱۸ مه ۲۰۲۴) منتشر کرد، پرونده بازشده را نخستین قطعه از یک «دومینو» دانسته است. در این گزارش آمده است، پرونده یک باشگاه معدنی دیگر را نهادهای قضایی امنیتی استان مربوطه در دست بررسی دارند.

مدارک چند باشگاه صنعتی دیگر نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته و پرونده‌هایی درباره آنها تشکیل خواهد شد. رسیدگی به این پرونده‌ها می‌تواند موجب بروز اتفاقات غیرمنتظره‌ای در هفته‌ها و ماه‌های آینده شود که فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان، درباره جزئیات پرونده به خبرگزاری فارس گفته این تخلفات مربوط به سال 1400 بوده اما روزنامه جوان مدعی شده این تخلفات تا همین فروردین 1403 نیز ادامه داشته است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.