خبر مهم:

حجم ویدیو: ۴۶.۱۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۰۸ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

گزارش تصویری روز چهارم الکامپ

حامد اناری حامد اناری

خوب یا بد، ضعیف یا قوی بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این گزارش تصویری از روز چهارم نمایشگاه الکامپ، با بیدی مدیرعامل کارزار، سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر، رامین کاویانی مدیر موسسه ستارگان ترید ایران، تیموریان عضو حقوقدان مرکز داوری سازمان نصر و مهویدی مدیرعامل مگفا مصاحبه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایشگاه الکامپ به پایان رسید. این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. این بیست و هفتمین دوره از الکامپ بود که توسط نظام صنفی رایانه‌ای یا سازمان نصر میزبانی می‌شد. شما می‌توانید شرح جزئیات مطرح شده در این نمایشگاه را اعم از تعداد شرکت‌های غرفه‌دار و برندها و تعداد سالن‌ها را از اینجا در گزارش اختصاصی تجارت‌نیوز بخوانید. 

سکویی برای پرش

معمولا نمایشگاه‌ها به صحنه‌ای برای نمایش دارایی‌ها و عرضه دستاوردها به شمار می‌رود. نمایشگاه الکامپ هم فرصتی برای نمایش دستاوردهاهای حوزه تکنولوژی در شاخه‌ها مختلف بود. با توجه به تحولی که سایه‌اش بر تمام حوزه‌های مربوط افتاده است یعنی تحول دیجیتال، شرکت‌های و استارتاپ‌های مختلفی با حضور در این نمایشگاه فرصت بازدید از آنچه که به آن دست یافته‌اند را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.

در سال‌های گذشته فضای جزیره‌گونه تا حد زیادی به عنوان عاملی بازدارنده برای پیشرفت اکوسیستم استارتاپی و فناورانه کشور، عامل کندی این ماشین رو به حرکت بود. اکوسیستم به صورت خودکاری شروع به رشد می‌کند. دولت گاهی می‌تواند سرعت این رشد را بهبود بخشد و با فعال‌سازی ابزارهای مختلفی نقش کاتالیزور را ایفا کند و از طرفی طبیعتا می‌تواند گاهی کندکننده این سرعت باشد.

این نمایشگاه فرصتی برای شتاب گرفتن توسعه در اکوسیستم به حساب می‌آید. شبکه‌سازی و انتقال یا تبادلات تجربه میان افراد و شرکت‌ها تاثیر بسزایی در این مهم خواهند داشت و نمایشگاه الکامپ از این مسئله بی‌بهره نبود.

پشت پنجره‌ای بسته 

در گفتگو با افراد مختلف، نتیجه کلی از برگزاری الکامپ و نمایشگاه‌هایی از این دست را می‌توان حرکتی مثبت تلقی کرد. اما کمبودهایی هم‌چنان شکافی میان واقعیت و آنچه که باید باشد فاصله ایجاد می‌کرد. در نمایشگاه الکامپ فرصت بسیار ارزنده‌ای برای شبکه‌سازی و شناخت به وجود امده بود. شرکت‌ها از حوزه‌های مختلفی حضور داشتند. مسئله زمانی روشن می‌گردد که به وجه اشتراک اکثر این شرکت‌ها فکر کنیم؛ اکثر این شرکت‌ها متعلق به کشورمان یعنی ایران بودند و به عبارت دیگر حضور غیر ایرانیان در این نمایشگاه به چشم می‌آید.

صحبت آنجاست که اگر شرکت‌های خارجی و نام‌های بزرگ بازارهای بین‌المللی وارد این نمایشگاه می‌شدند، چه تغییری به وجود می‌آمد؟ جواب ساده است، تغییرات بسیاری شکل خمی‌گرفت. در ابتدا که سرمایه‌گذاران خارجی قطعا از دستاوردهای شرکت‌های ایرانی بازدید می‌کردند و فرصت صادر کردن تکنولوژی به وجود می‌آمد. جوانان ایرانی ثابت کرده‌اند که ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

آکواریومی برای همه

شبکه‌سازی و عقد قراردادهای متعدد مختلف، تنها بین شرکت‌های مختلف ایرانی اتفاق افتاد. در واقع به عبارت دیگر ما بین خودمان این رویداد را برگزار کردیم. هر چند که الکامپ بیست و هفتم زیر سایه تغییر و تحولات سیاسی و غیرسیاسی بسیاری برگزار شد و به سرانجام رسید و می‌توان آن را اتفاقی مثبت تفسیر کرد. اما باز ایراداتی به آن وارد است. مثال حامد بیدی مدیرعامل کارزار در این مورد، آکواریوم است. 

حالا می‌توان چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کرد. این چشم‌انداز قطعی نخواهد بود. به هم نزدیک شدن اجزای اکوسیستم موجب هم‌افزایی می‌شد و این گونه رشد یا توسعه صورت خواهد گرفت. باید ظرفیت‌ها را شناخت و با معیارهای درستی آن‌ها را ارزش‌گزاری کرد. بدین صورت می‌توان بهتر و بیشتر به آینده نگاه کرد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.