حجم ویدیو: ۵۱.۷۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۵۶ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تجربه رانندگی سورن پلاس با موتور XU۷P/ جانشین پژو پارس با چه مشخصاتی به بازار می‌رسد؟

سورن پلاس XU۷P یکی از سدان‌‎های اقتصادی ایران خودرو محسوب می‌شود که اخیراً با استانداردهای ۸۵گانه وارد بازار شده است. با توقف تولید پژو پارس، سورن پلاس با موتور جدید قرار است جانشین سدان محبوب ایران خودرو شود. آیا این محصول در بازار ایران موفق می‌شود؟

به گزارش تجارت نیوز،

خودروی سمند یکی از محصولات نه‌چندان جدید ایران خودروست که حدود 20 سال از اولین ورود آن به بازار می‌گذرد. در طول این سال‌ها، شرکت سازنده توانست سمند را با تیپ‌های مختلف همچون سمند LX،  سمند SE، سمند سورن، سورن ELX، سورن توربو و در نهایت سورن پلاس وارد بازار کند.

بنابراین سورن پلاس یکی از فیس‌لیفت‌های همان خودروی سمند با پلتفرم پژو 405 است که ایران خودرو اخیراً آن را با پیشرانه جدید، آپشن‌های بیشتر و رعایت استانداردهای 85گانه تحویل خریداران می‌دهد. اما اصلی‌ترین تغییر سورن پلاس جدید، یعنی مشخصات فنی آن چیست؟

مشخصات فنی سورن پلاس جدید

سمند سورن ELX و سورن پلاس از سال 1394 با موتور ملی (EF7) وارد بازار می‌شد، اما با توجه به توقف تولید پژو پارس، سبد محصولات ایران خودرو نیاز به یک محصول جدید با قوای محرکه متفاوت بود. سورن پلاس با موتور XU7P سدان جدید این شرکت به شمار می‌رود که با هدف مصرف بهینه و استفاده شهری به بازار ایران معرفی شد.

XU7P نسخه بهبود یافته موتور XU7 به شمار می‌رود که یک پیشرانه چهار سیلندر و هشت سوپاپ با حجم 1.8 لیتری و تنفس طبیعی است که حداکثر 97 اسب بخار و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند میزان قدرت تولیدی، چندان قابل قبول نیست، اما هدف ایران خودرو از طراحی این پیشرانه کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور بود.

در نتیجه با وجود حجم موتور بالاتر XU7P و تولید حداکثر قدرت پایین‌تر از پیشرانه EF7، موتور جدید سورن پلاس می‌تواند مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ملی داشته باشد و طبق اعلام ایران خودرو، مصرف سوخت ترکیبی سورن پلاس با موتور XU7P به 7.06 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

در نهایت روغن موتوری که ایران خودرو برای سورن پلاس XU7P پیشنهاد می‌کند با گرانروی 0W20 و کیفیت SN بوده که در حال حاضر قیمت بالاتری نسبت به روغن‌موتورهای دیگر دارد و این به معنی افزایش هزینه سرویس‌های دوره‌ای پیشرانه XU7P نسبت به دیگر موتورهای داخلی خواهد بود.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، سورن پلاس با موتور XU7P تفاوت چندانی با سورن پلاس قبلی ندارد. البته همان‌طور که اشاره شد، سورن پلاس جدید توانایی پاس کردن استانداردهای 85گانه را دارد و برهمین اساس، چند مؤلفه به قسمت بیرونی آن اضافه شده که تفاوت‌هایی با سورن پلاس قبلی دارد.

در قسمت جلو و پایین‌ترین بخش سپر، یک نوار پلاستیکی اضافه شده که برای رعایت استاندارد برخورد با عابر پیاده تعبیه شده است.

البته با توجه به محدودیت‌های پلتفرم سمند، تیغه‌های برف پاک‌کن هنوز هم در زیر درب موتور قرار نگرفته است. یکی دیگر از مؤلفه‌های استاندارد برخورد با عابر پیاده، طراحی تیغه‌های برف پاک‌کن به گونه‌ایست که هنگام برخورد، سر عابر پیاده به این تیغه‌ها اصابت نکند.

در قسمت جانبی، زه بغل سورن پلاس XU7P حذف شده و رینگ‌ها از نوع فولادی با اندازه 15 اینچی است؛ همچنین علامت سنسور TPMS یا پایش فشار باد تایرها در این قسمت به چشم می‌خورد.

با رفتن به سمت عقب خودرو می‌توان دید  که هیچ تفاوتی با سورن پلاس قبلی به چشم نمی‌خورد. البته سورن پلاس جدید به پوزیشن لایت مجهز شده که به معنی روشن شدن چراغ‌های عقب و دی‌لایت‌های جلو، بلافاصله پس از استارت خودرو است.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین سورن پلاس XU7P متوجه خواهید شد که تغییر چندانی نسبت به سورن پلاس قبلی در انتظارتان نیست. همان ساعتی که در قسمت وسط داشبورد کار شده بود، روی این خودرو نیز دیده می‌شود. کلاستر با همان طراحی قبلی سر جای خود قرار دارد و ادوات پلاستیکی نیز با همان طرح فیبر کربن به چشم می‌خورد.

البته به غیر از دکمه‌های قبلی، یک دکمه ESP نیز در قسمت میانی داشبورد وجود دارد که از وجود کنترل پایداری در سورن پلاس XU7P خبر می‌دهد.

یک نمایشگر با اندازه متوسط نیز در قسمت میانی داشبورد تعبیه شده که تنظیمات مربوط به مالتی‌مدیا، فشار و دمای باد تایرها و همچنین نمایش برخی از خطاهای خودرو از طریق آن انجام می‌گیرد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی سورن پلاس XU7P

معمولاً خودروهای ایرانی همواره نسبت به خودروهای چینی و وارداتی از آپشن و امکانات رفاهی پایین‌تری بهره می‌برند. اما سورن پلاس XU7P یکی از معدود خودروهای داخلی به شمار می‌رود که با وجود قیمت اقتصادی، از آپشن‌ها و امکانات ایمنی قابل قبولی برخوردار است.

این سدان ایرانی از امکاناتی همچون کنترل پایداری، کنترل کشش، دی‌لایت و پوزیشن لامپ، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، راهنمای تعویض دنده، سنسور پایش فشار باد تایرها و نمایشگر استفاده می‌کند.

تجربه رانندگی با سورن پلاس XU7P

همان‌طور که اشاره شد سورن پلاس XU7P جزو ارزان‌ترین تیپ‌های سورن پلاس به شمار می‌رود که با توجه به بازنشستگی پژو پارس، قرار است به محصول محبوب و ارزان‌قیمت ایران خودرو تبدیل شود. پیشرانه این خودرو اگرچه از حداکثر قدرت و گشتاور پایین‌تری بهره می‌‌برد، اما قدرت تولید شده را در دورهای پایین‌تر در اختیار راننده قرار می‌دهد و در نتیجه علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت، باعث عملکرد بهتر خودرو در ترافیک‌های شهری می‌شود. اما در رانندگی‌های بین شهری و سرعت‌های بالاتر، شتاب خودرو پایین‌تر از سورن پلاس موتور ملی بوده که امری طبیعی است.

البته به طور کلی، ترمزگیری خودرو به‌رغم ترمزهای کاسه‌ای عقب، قابل قبول بوده و کنترل پایداری، با ترمزگیری‌های مداوم به خوبی می‌تواند این سدان ایران خودرو را در پیچ‌های شدید کنترل کند.

کنترل حرکت در سربالایی یکی از بهترین آپشن‌هایی است که اغلب خودروهای دنده‌ای جهان از آن استفاده می‌کنند و در نهایت روی این خودرو نیز قرار گرفت. این آپشن باعث می‌شود که با توقف کامل خودرو در سربالایی، تا چهار ثانیه پس از رها کردن پدال ترمز، خودرو به سمت عقب حرکت نکند و راننده بتواند به راحتی تعویض دنده کرده و شروع به حرکت کند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.