حجم ویدیو: ۱۹.۱۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۰۱ دانلود ویدیو

محمد درویش، فعال محیط زیست در برنامه مقتصاد «تجارت‌نیوز»:

با این فرمان کمتر از ۱۰ سال وقت داریم!

محمد درویش گفت: اگر با همین فرمان پیش برویم و اصلاحات اساسی در نوع اقتصاد خود ایجاد نکنیم، آینده محیط زیست ایران چگونه خواهد شد؟

به گزارش تجارت نیوز،

تقریبا همه استان‌های ایران دچار کم آبی هستند و همه استان‌ها به غیر از استان گیلان دچار فرونشست زمین هم هستند. در چنین شرایطی که سیل مهاجرت به سمت استان‌های شمالی به دلیل بی‌آبی شدت گرفته است، محیط زیست ایران چقدر زمان دارد؟ 

محمد درویش، فعال و کنشگر حوزه محیط زیست در بخشی از برنامه مقتصاد گفت: 

  • اگر این همین فرمان ادامه دهیم در کمتر از 10 سال به بدترین کشور منطقه از لحاظ شاخص‌های رفاهی و محیط زیستی تبدیل خواهیم شد. 
  • من به جرعت می‌گویم که ما در کمتر از 10 سال با تقویت درایت در نظام تدبیر، می‌توانیم در میان توسعه یافته‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای دنیا باشیم. 
  • ما باید به سرعت تن به جراحی دهیم و اقتصادی را تعریف کنیم که آب محور نباشد و به سراغ بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه ایران باشیم. 
  • در جهان کشورهای زیادی وجود دارند که تمام وسعت آن‌ها جنگل و منابع طبیعی است اما در میان فقیرترین کشورهای جهان هستند. 
  • در مقابل کشورهایی وجود دارند که جنگل و منابع طبیعی ندارند و تمام عرصه آن‌ها بیابان و شن است اما در میان توسعه‌یافته‌ترین کشورها قرار دارند. 
  • عدم وجود آب یا منابع طبیعی نمی‌تواند عامل ثروت یک کشور باشد بلکه نوع نگاه مردم آن کشور و مشارکت آن‌ها است که باعث می‌شود تاب‌آوری این سرزمین افزایش پیدا کند. 
  • حکومت ایران باید کاری کند تا همه ایرانیان این سرزمین را از آن خود بدانند. باید اجازه بدهیم که هر کسی که این سرزمین را دوست دارد بیاید و خدمت کند. نباید وارد حریم خصوصی مردم شویم. ما باید از حداکثر توان فنی و سرمایه ایرانیان استفاده کنیم. 

متن و ویدیو کامل گفتگوی محمد درویش را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.