محمد ایرانی، سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» پاسخ داد:

احتمال ادامه مذاکرات اسرائیل با عربستان تا چه اندازه امکان‌پذیر است؟

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: محمد بن سلمان معتقد است که برای این‌که بتواند وضعیت امنیتی منطقه را با ثبات کند، یعنی در حقیقت آن‌طور که مدنظر خودش هست، ابتدا باید کانون‌های تهدید را تعطیل کند و بعد هم توافقنامه راهبردی با ایالات‌متحده امریکا را به سرانجام برساند.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد ایرانی، سفیر اسبق ایران در لبنان در بخشی از گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که احتمال ادامه مذاکرات اسرائیل با عربستان تا چه اندازه امکان‌پذیر است، می‌گوید:

*بدون تردید این تهدیدی جدی برای ما و منافع‌ و مصالح ما در منطقه خواهد بود و ما روی این موضوع حساسیت داریم، به هر حال اسرائیل دشمن ایران است.

*بد نیست در این‌جا تاریخچه موضوع روابط این دو دولت را خدمت شما بگویم؛ عربستان سعودی با رژیم اشغالگر در فلسطین یکسری روابط پنهان و مخفیانه‌ای را قبل از سال ۲۰۲۰ داشته‌اند، حالا چه به صورت روابط  فردی و چه به صورت بنگاه‌های پژوهشی و تردد برخی از نهادها و مراکز غیررسمی. حتی از لحاظ امنیتی هم روابطی برقرار بود، اما به هیچ‌وجه رسمی نبود. از سال ۲۰۲۰ که امارات و بحرین توافق ابراهیم را شکل دادند و رابطه‌شان را با اسرائیل برقرار کردند، روابط عربستان و اسرائیل و در حقیقت عادی‌سازی روابط بین این دو دولت جدی‌تر شد. در سال 2020 هنوز موضوع غزه پیش نیامده بود و مسیری در حال طی شدن بود که این احتمال وجود داشت در تاریخی که خیلی هم دور نیست این دو طرف( عربستان و اسرائیل) با هم عادی‌سازی کنند، اما این اتفاق نیفتاد و الان مواضع هر دو طرف نسبت به قبل از بحران غزه برای عادی‌سازی از هم دورتر شده است، این عقیده بنده است البته.

*سعودی‌ها به دلیل معذوریت‌هایی که در جهان عرب و جهان اسلام با جایگاه ام‌ّالقرایی که اشاره فرمودید، دارند سعی می‌کنند روی محوری که از روز اول در سال 2002 مطرح کردند حرکت کنند. در آن سال ملک عبدالله  در نشست اتحادیه عرب که در بیروت برگزار شد گفت که هرگز با اسرائیل رابطه برقرار نخواهد شد و عادی‌سازی نخواهد شد مگر با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین‌های ۱۹۶۷ اشغالی به پایتختی قدس شریف.

*اکنون هم دوباره روی همین مواضع تأکید دارند به اضافه موضوع دیگری تحت عنوان خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، اما چرا این موضوع امروز به صورت داغ‌تری مطرح می‌شود؟ بخاطر نگاهی که ابتدای امر به دیدگاه‌های راهبردی آقای بن‌سلمان اشاره کردم که دنبال توسعه فراگیر برای پیوستن به اقتصاد جهانی است و قصد دارد سعودی را در روند اقتصاد جهانی ادغام کند. محمد بن سلمان معتقد است که برای این‌که بتواند وضعیت امنیتی منطقه را با ثبات کند، یعنی در حقیقت آن‌طور که مدنظر خودش هست، ابتدا باید کانون‌های تهدید را تعطیل کند و بعد هم توافقنامه راهبردی با ایالات‌متحده امریکا را به سرانجام برساند.

* اولویت بن‌سلمان این است که توافقنامه‌ای راهبردی با آمریکایی‌ها به امضا برساند و آن هم دفاعی‌ـ‌امنیتی است که توافقنامه مفصلی است و براساس آن هر زمان عربستان مورد تهدید قرار گرفت آمریکایی‌ها مستقیماً دخالت کنند و مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیار آن‌ها بگذارند.

متن و ویدئو کامل مصاحبه محمد ایرانی با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببنید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی