کد مطلب: ۱۸۴۳۷۶

بازار خرما در اختیار ۱۰۰ دلال!

بازار خرما در اختیار ۱۰۰ دلال!

دبیر کل انجمن خرما از کاهش تولید و افزایش قیمت خرمای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

دبیر کل انجمن خرما گفت: طی سال‌های گذشته آنقدر بی‌توجهی به بازار این محصول شده است که بازار خرمادر اختیار ۱۰۰ دلال بوده که برای تولید کنندگان و مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی‌اصغر موسوی اظهار کرد: از آنجا که تولید خرما بیشتر از مصرف آن است و عوامل و واسطه‌هایی به میدان آمده و سال به سال قوی‌تر می‌شوند و نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

وی افزود: چرا که آنها در ابتدای فصل برداشت این محصول را از نخلداران با حداقل قیمت خریداری می‌کنند و پس از دپو کردن آن در زمانی که بازار تشنه است به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند.

موسوی گفت: هم‌اکنون حدود ۹۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شده که نسبت به سال‌های گذشته با کاهش نسبی مواجه شده است و قیمت خرما در چنین شرایطی افزایش پیدا کرده است.

دبیر کل انجمن خرما با بیان اینکه کسی به ساماندهی بازار خرما توجه نمی‌کند، گفت: قیمت خرمایی که از کشاورزان خریداری می‌شود کیلویی ۷۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان برای خرمای درجه یک پیاروم به عنوان بهترین نوع این محصول است.

وی افزود: در حالی که آن را در بازار کیلویی ۳۰۰۰ تا بیش از ۳۰ هزار تومان می‌فروشند و حتی خرمای پیاروم ۷۰ هزار تومانی هم در بازار وجود دارد.

موسوی با اشاره به این‌که سودجویی دلالان به حدی رسیده که قیمت خرید خرما از نخلداران حتی پاسخگوی دخل و خرج‌شان هم نمی‌شود، تصریح کرد: همه کسانی که بازار خرما را در دست‌شان گرفته‌اند به ۱۰۰ نفر نمی‌رسند.

وی افزود: در حالی که این دلالان آنقدر قدرت گرفته‌اند که برای سه میلیون نفر نخلدار تصمیم‌گیری می‌کنند و در این میان تصمیم‌گیران وزارت جهاد کشاورزی هم برای ساماندهی این بازار تدبیری نمی‌اندیشند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.