کد مطلب: ۲۴۱۱۸۳

نوسان شدید نرخ نهاده‌ها، صنعت مرغداری را به چالش کشید

نوسان شدید نرخ نهاده‌ها، صنعت مرغداری را به چالش کشید

یک مقام مسئول گفت: نوسان نرخ نهاده‌های دامی همچون ذرت و کنجاله سویا، تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده محصولات دام و طیور دارد.

مهدی مسعودی، قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، با انتقاد شدید از نوسان نرخ نهاده‌های دامی اظهار کرد: با توجه به آنکه عمده واردات نهاده‌های دامی تنها توسط چند شرکت صورت می‌گیرد؛ انتظار می‌رود که دستگاه‌های حاکمیتی نظارت کافی را داشته باشند، چراکه این شرکت‌ها ارز مورد نیاز خود را از مراجع قانونی و بانک تامین می‌کنند که افزایش قیمت نهاده‌ها توسط آنها تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وی؛ نوسان نرخ نهاده‌های دامی همچون ذرت و کنجاله سویا تأثیر مستقیمی در قیمت تمام شده محصولات دام و طیور دارد که دولت برای تنظیم بازار محصولات پروتئینی باید نظارت کافی بر توزیع نهاده‌ها داشته باشد.

مسعودی ادامه داد: با استمرار افزایش غیرواقعی نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلو گوشت مرغ در آینده‌ای نزدیک به 10 هزار تومان خواهد رسید چرا که خرید نهاده با قیمت بالا وعرضه مرغ کمتر از قیمت تمام شده، صنعت مرغداری را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأثیر تک نرخی شدن ارز در بازارهای نهاده‌های دامی بیان کرد: افزایش جهانی نرخ ذرت و کنجاله سویا و تک نرخی شدن ارز تأثیر بسزایی در افزایش قیمت نهاده‌های تولید دارد. با این وجود باید منتظر ماند و دید که دولت در قیمت گوشت مرغ چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

وی نرخ هر کیلو کنجاله سویا بالای 2 هزار و 300 و ذرت هزار و 200 تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش 30 درصدی قیمت نهاده‌ها، بدیهی است که قیمت هر کیلو مرغ از 6 به بالای 9 هزار تومان برسد.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی و نهاده‌های تولید و احتساب سود حداقلی تولیدکننده چگونه انتظار می‌رود که آنها محصولات نهایی خود را کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه کنند؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که دولت در بخش محصولات دامی چه تصمیمی اتخاذ می‌کند، چرا که به اعتقاد بنده چاره‌ای جز پرداخت یارانه یا اعلام مرغ به نرخ آزاد وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.