کد مطلب: ۲۸۷۶۲۲

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به ۴۴ درصد افزایش یافت

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به ۴۴ درصد افزایش یافت

وزیر کشاورزی گفت: تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان در بخش اصلاح زیرساخت‌ها و اجرای روش‌ نوین آبیاری سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

محمود حجتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان برای اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است، افزود: علاوه بر این ۴ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای شبکه های نوین آبیاری و بهره گیری از منابع آب‌های مرزی و طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان صرف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: این میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری آب در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی مساحت شبکه‌های نوین آبیاری را در مزارع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار گرفت.

حجتی گفت: حدود ۷ درصد از کل منابع آب قابل استحصال کشور در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده ضمن اینکه استفاده از دانش و فناوری های نوین در بخش آبیاری، بهره وری در مصرف آب را افزایش داده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس گزارشهای موجود بهره وری آب از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته که عدد خوبی است.

حجتی خاک ورزی و آماده سازی مکانیزه اراضی، اصلاح بذر و نهال و انتقال فصل کشت را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب دانست و گفت: هم اکنون به منظور افزایش بهره وری آب، بذر اصلاح شده چغندر قند با تولید ۱۰ تن در هر هکتار به کشاورزان معرفی شده و با مصرف یک متر مکعب آب ۶۰۰ کیلو شکر تولید می شود.

وی افزود: برای افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصول، صرفه‌جویی در زمان تولید و صرفه جویی در مصرف آب کشت نشا محصولات بویژه محصولات سبزی و صیفی توسعه یافته است و امروز میلیاردها نشاء از محصولات مختلف در گلخانه‌ها تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت نشاء در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه جویی و در برخی اراضی امکان چهار دوره کشت محصول در زمین فراهم می‌شود.

حجتی توسعه گلخانه ها را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب دانست و افزود: با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه مصرف آب در تولید این گروه از محصولات ۹۰ درصد کاهش می یابد.

وی گفت: طرح توسعه گلخانه‌های کوچک با برنامه کشت تلفیقی محصولات در مناطق روستایی از مهمترین برنامه‌های وزارتخانه است و تسهیلات اجرای طرح از وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه روستایی تامین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی بهره گیری از تجربه‌های گذشتگان را در مدیریت منابع آب ارزشمند دانست و افزود: گذشتگان با همین شرایط کم‌آبی و محدودیت‌های منابع آب، کشاورزی می کردند و با بهترین روش برداشت آب در قناتها مصرف آب را مدیریت می‌کردند بنابراین باید در طرح‌های تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی از این تجربیات استفاده کنیم و می‌توانیم با مشارکت مردم محلی در ۶۰۰ دشت کشور از دستاوردهای گذشتگان استفاده کنیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.