کد مطلب: ۵۹۹۲۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت نهاده دامی در زمستان / دامداری‌های سنتی نهاده ندارند

وضعیت نهاده دامی در زمستان / دامداری‌های سنتی نهاده ندارند

علی رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد گوشت در زمستان به دلیل کشتار بی‌رویه گران شود اما به دلیل کاهش قدرت خرید قیمت گوشت ثابت باقی ماند. حالا رئیس شورای تأمین دام کشور از کاهش عرضه خوراک دام خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان امسال به دلیل کمبود نهاده دام‌های مولد بی‌رویه راهی کشتارگاه‌ها می‌شدند. همین مساله باعث نگرانی دامداران شده بود.
برخی دامداران گفته بودند چنانچه این رویه ادامه داشته باشد گوشت در زمستان گران می‌شود. آیا کمبود نهاده دامی در زمستان هم تداوم دارد؟ وضعیت بازار چگونه است؟

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به وضعیت نهاده دامی توضیح داد: در زمستان همچنان برخی دامداران نهاده دامی ندارند. آنچه مشخص است عرضه نهاده در زمستان کمتر شده است و خوراک دام کمی با تاخیر به دست برخی دامداران می‌رسد.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز توضیح داد: اکنون بیشتر نهاده‌های دولتی در اختیار مرغداران و دامدارانی است که دام‌های مولد و شیرده دارند، است.

او ادامه داد: به عنوان مثال دولت به دامداری‌های سنتی و همچنین عشایر نهاده دولتی اختصاص نمی‌دهد و این دامداران نهاده‌های خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.
پوریان گفت: دولت معتقد است نهاده دامی دولتی تنها به دامدارانی که جز تشکل‌های مربوطه باشند، اختصاص پیدا می‌کند.

واردات نهاده سخت‌تر از قبل شد

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: در شرایط تحریم واردات نهاده دامی سخت‌تر از قبل شده است. از این‌رو به اعتقاد دولتمردان نهاده‌های دامی دولتی باید با شرایط خاصی توزیع شود.

پوریان بیان کرد: علی رغم اینکه گفته می‌شد در زمستان با کمبود و گرانی گوشت رو به رو می‌شویم اما به دلیل کاهش قدرت خرید قیمت گوشت از مهر ماه تاکنون تغییری نکرده است. اکنون قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به طور عمده ۱۱۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۱۱۰ هزار تومان است.

براساس این گزارش، برخی از دامداری‌ها نهاده ندارند و مجبورند برای تامین خوراک دام خود برخی ضایعات و میوه فاسد جایگزین کنند.

ایسنا بر اساس پژوهش‌های مرکز آمار ایران نوشته بود: « میزان مصرف گوشت توسط خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۸۴، نصف شده و ۵۰ درصد کاهش داشته و از ۱۲ کیلوگرم به متوسط شش کیلوگرم در سال برای هر نفر رسیده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر کمبود خوراک دام در پاییز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.