کد مطلب: ۶۲۴۲۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام سیب‌زمینی‌ها هوشمند توزیع می‌شوند؟ / ماجرای فروش سیب‌زمینی چیست؟

کدام سیب‌زمینی‌ها هوشمند توزیع می‌شوند؟ / ماجرای فروش سیب‌زمینی چیست؟

فروش هوشمند سیب‌زمینی؛ این آخرین ایده دولت برای تنظیم بازار است. ایده‌ای که باعث شد بار دیگر شائبه فروش سیب‌زمینی‌های مرجوعی مطرح شود. گرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی فروش هوشمند سیب‌زمینی را در راستای کاهش قیمت محصول می‌دانند، اما این سیب‌زمینی‌های یارانه‌ای گران‌تر از خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسماعیل قادری‌فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی، از آغاز طرح فروش هوشمند سیب‌زمینی با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد. با این حال رئیس مرکز روابط‌ عمومی این وزارتخانه، قیمت هر کیلوگرم از این محصول را در سامانه بازارگام ۹۸۰۰ تومان اعلام کرد.

مسئولان وزارت کشاورزی در حالی هر روز قیمت جدیدی برای محصولات مختلف تعیین می‌کنند که هر اظهار نظرشان بازار را دچار فراز و فرود می‌کند.

علاوه بر نرخ ۹۸۰۰ تومانی سیب‌زمینی در سامانه هوشمند، قیمت این محصول در میادین تره‌بار ۱۰ هزار تومان اعلام شد. این در حالی است که خرده‌فروشی‌های شهرهای مختلف با قیمت‌های پایین‌تری آن را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

البته در برخی از محلات تهران و کلان‌شهرها سیب‌زمینی همچنان قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ هزار تومان دارد.

دولتمردان با مبنا قرار دادن نرخ ۲۰ هزار تومان، قیمت‌گذاری کنونی را به معنای ارزانی تلقی می‌کنند. اما نباید فراموش کرد بهمن سال گذشته، زمانی که قیمت هر کیلو از این محصول به ۴۲۰۰ تومان رسید، در جامعه خبر گرانی این محصول دست به دست می‌شد.

بازار چندنرخی محصولات کشاورزی

پیش از این برخی کارشناسان به بازگشت قیمت سیب‌زمینی به محدوده ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان امید داشتند. اما با قیمت‌هایی که از قرارگاه امنیت غذایی بیرون آمده، به نظر می‌رسد گرانی سیب‌زمینی را باید تثبیت‌شده بدانیم.

دولت گرچه هیچ‌گاه نتیجه مثبتی از قیمت‌گذاری دستوری و وجود چند نرخ در بازار نگرفته، اما باز هم این سیاست را به اجرا گذاشته است. این بار نوبت به محصولات کشاورزی رسیده که مشمول این سیاست‌ها شوند.

صف‌کشی برای سیب‌زمینی

البته نگاهی به سامانه بازارگام در نیمه بهمن نشان می‌دهد بسته یک کیلویی سیب‌زمینی ناموجود است. تنها در برخی شهرها سیب‌زمینی در وزن‌های بالاتر توزیع می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد کسانی که قصد خرید هوشمند سیب‌زمینی را دارند از صبح باید در صف سامانه مذکور قرار بگیرند.

حال دولت که قصد تنظیم بازار سیب‌زمینی را دارد چرا از یک مسیر آن را به اجرا نمی‌گذارد؟ همین امر باعث شده تا کیفیت سیب‌زمینی‌های توزیعی در طرح فروش هوشمند زیرسوال برود. حتی برخی این شائبه را مطرح کرده‌اند که محصولات صادراتی که چندی پیش به دلیل عودت شدند، با این ترفند هوشمندانه به سفره ایرانی‌ها می‌رسد.

اکبر یاوری، عضو هیئت‌‌مدیره بارفروشان تهران، در این باره گفت: خبر بازگشت سیب‌زمینی‌های صادراتی تکذیب شد. از این رو نمی‌توان گزاره سمی‌بودن سیب‌زمینی‌های موجود در طرح توزیع هوشمند را پذیرفت.

او درباره دلیل بالارفتن قیمت سیب‌زمینی نیز توضیح داد: سال گذشته کشاورزان مشکلات فراوانی را تجربه کردند و تولید تحت تاثیر قرار گرفت. به هر حال بازار تابعی از عرضه و تقاضاست. اکنون به دلیل افت تولید، عرضه کاهش یافته است. امید می‌رود با ورود ۱۰۰ تُن سیب‌زمینی خارجی به کشور، قیمت‌ها نیز تعدیل شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.