کد مطلب: ۶۳۲۴۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت برنج چقدر افزایش یافت؟

قیمت برنج چقدر افزایش یافت؟

گزارش جدید مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی و خارجی در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۹۵٫۳ و ۲۷٫۵ درصد افزایش داشت. با این حال بررسی‌های تجارت‌نیوز از رشد ۱۷۱ درصدی قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر ۹۵ درصد افزایش یافت. این خبری است که مرکز آمار ایران در گزارش امروز خود از متوسط قیمت اقلام خوراکی در پایان بهمن آن را منتشر کرد.

بر اساس این آمار، در بین تمام اقلام خوراکی، برنج ایرانی در رده سوم تورم قیمتی قرار دارد. همان‌طور که در نمودار زیر هم مشخص است طی ۱۲ ماه اخیر قیمت برنج ایرانی همواره روند صعودی داشت و با گذر زمان سرعت آن بیشتر هم شد. تا جایی که طی یک ماه رشد آن به بیش از ۱۸ درصد رسید.

اما برنج خارجی با سرعت کمتری به رشد خود ادامه داد و نرخ آن در طول یک سال ۲۷٫۵ درصد افزایش یافت. نمودار پایین نیز ثبات قیمت این محصول را از بهمن ۱۳۹۹ تا شهریور سال جاری روایت می‌کند.

رشد ۲۷۰ درصدی شکاف نرخ برنج ایرانی و خارجی

در حالی که فاصله قیمت برنج ایرانی و خارجی در سال گذشته تنها ۱۰ هزار تومان بود، اما حالا در آمار دولتی این شکاف به حدود ۳۷ هزار تومان می‌رسد. این یعنی رشد ۲۷۰ درصدی شکاف نرخ برنج ایرانی و خارجی!

نمودار زیر تغییرات قیمت این محصول را طی یک سال اخیر بر اساس محاسبات مرکز آمار به تصویر می‌کشد.

قیمت برنج

بررسی قیمت‌های موجود در بازار نشان می‌دهد که مرکز آمار با دیده اغماض قیمت برنج را طی بهمن ۱۴۰۰ بررسی کرده است. این مرکز دولتی در حالی حداکثر قیمت برنج مرغوب در ماه مذکور را ۷۶ هزار تومان در نظر گرفت که در همین بهمن ماه نرخ این محصول در فروشگاه‌های کشور به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید.

برررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد به‌رغم تعیین دستوری قیمت ۶۵ هزار تومان برای برنج مرغوب ایرانی، همچنان بسیاری از خرده‌فروشی‌ها هر کیلوگرم برنج را با نرخ ۹۵ هزار تومان عرضه می‌کنند.

کاهش تولید بهانه‌ای برای بالابردن قیمت

دبیر انجمن تولیدکنندگان با تائید عرضه برنج ۹۵ هزار تومانی، به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه این قیمت‌ها واقعیت دارد. گروهی که لباس تجارت به تن کرده‌اند با مصاحبه و شایعه‌پراکنی این قیمت‌ها را رقم زده‌اند.

جمیل علیزاده شایق، با اشاره به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی تولید اظهار کرد: تولید برنج نسبت به سال گذشته کاهش دارد. اما در مقایسه با سال‌های پیش از آن افتی مشاهده نمی‌شود. در واقع توان تولید ایران همین مقدار است و پارسال به علت بارش فراوان، میزان تولید ۲۰ درصد افزایش یافت.

به اعتقاد او قیمت‌های کنونی کاذب هستند و کاهش تولید صرفا بهانه‌ای برای بالابردن قیمت‌هاست.

افزایش قیمت برنج؛ ۹۵ درصد یا ۱۷۱ درصد؟

بر اساس این گزارش، اگر بهای برنج ایرانی در سال گذشته را همان ۳۵ هزار تومان در نظر بگیریم، در نتیجه در طول این یک سال نرخ این محصول ۱۷۱ درصد رشد داشت. حال مشخص نیست که مرکز آمار بر اساس نرخ‌های کدام فروشگاه میانگین قیمت برنج ایرانی را ۶۷ هزار تومان و حداکثر آن را ۷۵ هزار تومان در نظر گرفت.

مطالعه خبر حذف تدریجی برنج از سفره ایرانی‌ها نیز پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.