فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۴۷۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

محصولات کشاورزی دورریز می‌شوند؟/ تعرفه صادراتی ۴ محصول افزایش می‌یابد

محصولات کشاورزی دورریز می‌شوند؟/ تعرفه صادراتی ۴ محصول افزایش می‌یابد

وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته اعلام کرد که صادرات چهار محصول کشاورزی اعم از گوجه، بادمجان، سیب‌زمینی و پیاز ممنوع است. حالا رئیس اتحادیه بارفروشان اعتقاد دارد این تصمیم باعث دورریز محصولات کشاورزی می‌شود. البته سخنگوی گمرک هم از لغو این دستور و احتمال افزایش تعرفه صادراتی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که کشورهای مختلف درصدد پرکردن جای خالی روسیه و اوکراین در بازار صادرات محصولات کشاورزی هستند، روز گذشته وزیر کشاورزی ایران ناگهان دستور به ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب‌زمینی و پیاز داد.

امروز اما سخنگوی گمرک از لغو این دستور سخن به میان آورد و اعلام کرد: احتمالا تعرفه صادرات محصولات کشاورزی افزایش یابد. حالا این شائبه به وجود آمده که گویا دولت از ابتدا هم قصد داشت تعرفه صادرات را افزایش دهد. در این میان دو نهادی که که اتفاقا دولتی هستند، نقش پلیس خوب و بد را بر عهده گرفته‌اند.

این در حالی است که به عقیده فعالان صنفی، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی یا افزایش تعرفه آن می‌تواند به رشد قاچاق دامن بزند. از سوی دیگر، اکنون کشور با مازاد تولید مواجه است و ممکن است این چهار محصول دورریز شوند.

ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی؛ خلاف قوانین

رئیس اتحادیه بارفروشان به تجارت‌نبوز گفت: از نظر فعالان اتحادیه‌های مربوط دستور اخیر وزیر نه‌تنها نادرست، بلکه خلاف قوانین است. گویا مسئولان دولت نمی‌دانند که اکنون فصل برداشت چهار محصولی است که صادرات آن را ممنوع اعلام کردند. با همین یک تصیم بخش زیادی از سیب‌زمینی، پیاز، گوچه و بادمجان کشور دورریز می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد اظهار کرد: دستور اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی غیرکارشناسی و خلق‌الساعه به نظر می‌رسد. محدودسازی صادرات در واقع افتادن از آن طرف بام است.

او افزود: به هر حال این کشور به ارزآوری نیاز دارد و وقتی این محصولات با مازاد تولید مواجه‌اند، چرا نباید آن را به کشورهای خارجی بفروشیم؟ از سوی دیگر، تجار و کشاورزان برای صادرات این محصولات از ماه‌ها قبل برنامه ریخته‌اند. حتی ممکن است محصول را پیش‌فروش کرده باشند. حال با صدور یک دستور ناگهانی تمام برنامه‌های تجاری کشور برهم می‌ریزد.

وی ادامه داد: بازاریابی صادراتی امر پیچیده‌ای است که حالا با یک دستور زیر سوال می‌رود. به‌عنوان مثال تاجران به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند و با واردکنندگان قرارداد امضا می‌کنند. حال هزینه بدعهدشدن آن‌ها را چه کسی باید بپردازد؟ بدین شکل تاجران ایرانی بدنام می‌شوند. آن‌ها حتی باید ضرر و زیان فسخ قراردادها را بپردازند.

ترکیه جای ایران را می‌گیرد؟

دارایی‌نژاد درباره از دست دادن بازارهای صادراتی نیز عنوان کرد: همین یک دستور کافی است تا به سرعت کشوری نظیر ترکیه جای ایران را در بازارهای صادراتی پر کند. ما نباید تصمیم‌هایی اتخاذ کنیم که به نفع کشورهای رقیب تمام شود.

او درباره مازاد تولید تشریح کرد: اتفاقا در سال جاری تولید محصولات کشاورزی تقریبا دو برابر شد. در حالی که انتظار می‌رفت صادرات این محصولات افزایش یابد، یک روز ممنوع می‌شود و روز دیگر تاجران تهدید به پرداخت تعرفه بیشتر می‌شوند.

این فعال اتحادیه‌ای در پایان تاکید کرد: در فصل بهار معمولاً تولید به بیشترین حد خود می‌رسد، حال این محصولات یکباره وارد بازار می‌شوند و روی دست خرده‌فروشان و بارداران می‌مانند.

برای مطالعه بیشتر خبر ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.