کد مطلب: ۸۸۲۷۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهر به پایان رسید و قیمت گندم اعلام نشد / تاخیر ۴ ماهه در اعلام نرخ مصوب

مهر به پایان رسید و قیمت گندم اعلام نشد / تاخیر 4 ماهه در اعلام نرخ مصوب

دولت در نهایت پس از حدود پنج تا شش ماه و وعده‌های متعدد، طلب گندمکاران را برای خرید تضمینی در سال زراعی پیشین تسویه کرد. با وجود این امروز نخستین ماه سال زراعی جدید به پایان رسید اما قیمت گندم هنوز مشخص نشده است. در حالی که دولت باید این نرخ را در تیر اعلام می‌کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا ساعتی دیگر مهر هم به پایان می‌رسد اما قیمت گندم برای خرید تضمینی امسال هنوز اعلام نشده است. اما دولت فعلا با افتخار از تسویه نهایی با گندمکاران برای خرید سال زراعی پیشین می‌گوید.

امروز وزیر جهادکشاورزی گفته است که به «وعده خود عمل کردیم و همه مطالبات گندمکاران پرداخت شد». این در حالی است که دولت در ماه‌های اخیر، وعده‌های محقق نشده متعددی در مورد پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گندم به کشاورزان داده بود. پیش از این، مسئولان دولتی مختلفی، وعده پایان شهریور را به گندمکاران داده بودند. تابستان تمام شد و خبری از تسویه پول گندم نشد. تاریخ جدید 15 مهر بود که خیلی زود به پایان ماه تغییر کرد. حالا امروز وزیر کشاورزی با افتخار از عمل به این وعده می‌گوید در حالی که دولت باید پول گندم را ماه‌ها پیش به کشاورزان پرداخت می‌کرد. بر اساس قانون، نهادهای ذی‌ربط باید تا 24 ساعت پس از تحویل گندم به سیلوهای دولتی، پول آن را تسویه کنند. برخی گندمکاران، اردیبهشت و خرداد امسال محصول خود را تحویل داده بودند و با روزها تاخیر بخشی از آن را دریافت کردند.

اما ماجرای اصلی به مابه‌التفاوت هزینه پرداختی و قیمت گندم بازمی‌گشت. دولت باید برای هر کیلو گندم، 15 هزار تومان به کشاوزران پرداخت می‌کرد. با وجود این، در عمل و به دلیل کمبود اعتبار، 11 هزار و 500 به حساب گندمکاران واریز شد. تسویه این مابه‌التفاوت قیمت گندم، ماه‌ها طول کشید. دولت در این مدت، باقیمانده طلب کشاورزان را خرد خرد به آنها پرداخت و آخرین اقساط آن را هم دیروز و امروز به حساب آنها واریز کرد. این فرایند چند ماهه، نارضیاتی بسیاری از گندمکاران را در پی داشت. اما حالا هم که آنها طلب خود را دریافت کرده‌اند، هنوز همه مشکل آنها حل نشده است.

قیمت گندم برای سال زراعی جاری چقدر است؟

در حالی که سال زراعی 1403-1402، برای بسیاری از کشاورزان از ابتدای مهر آغاز شده است، آنها هنوز از قیمت گندم برای خرید تضمینی امسال بی‌خبر هستند. این موضوع کشت در برخی مناطق را به تاخیر انداخته است و گندمکاران در حال از دست دادن فرصت برای تصمیم‌گیری در مورد نوع و حجم کشت هستند.

این تاخیر هم در حالی رخ داده است که دولت باید تیر امسال قیمت گندم را اعلام می‌کرد. با وجود این، 23 شهریور بود که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات اساسی را تصویب کرد. دولت یک هفته فرصت داشت که این رقم را تایید و رسانه‌ای کند. اما حالا یک ماه از آن تاریخ گذشته و خبری از اعلام رسمی قیمت گندم نیست.

گندمکاران در برخی استان‌ها باید تا امروز کشت را آغاز می‌کردند و در برخی دیگر از استان‌ها نیز در حال از دست دادن فرصت برای آماده‌سازی زمین هستند. این بالاتکلیفی نیز آنها را سر در گم کرده است و برخی می‌گویند امسال یا گندم کمتری می‌کارند یا محصول خود را به دولت نمی‌فروشند.

قیمت غیررسمی گندم؛ 19500 تومان

البته از همان روزی که شورای قیمت‌گذاری قیمت گندم را تصویب کرد، اخبار غیررسمی نرخ مصوب را 19 هزار و 500 تومان اعلام کردند. هر چند وزارت جهادکشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای از رسانه‌ها خواست گمانه‌زنی نکنند و منتظر اعلام رسمی قیمت باشند، اما برخی اعضای شورا، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی حوزه کشاورزی، این رقم را تایید کرده‌اند. آنها نرخ مصوب را مناسب و متناسب با تورم دانسته‌اند.

این در حالی است که برخی کشاورزان معتقدند در صورتی که قیمت گندم برای سال زراعی جاری همین نرخ 19 هزار و 500 تومان باشد، کشت این محصول برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. آنها قیمت مناسب برای گندم را حدود 25 هزار تومان می‌دانند.

بحث در مورد قیمت گندم در سال زراعی پیشین هم میان دولت و کشاورزان وجود داشت؛ به گونه‌ای که نمایندگان صنفی آنها هر هفته از تشکیل جلسه برای اصلاح نرخ گندم خبر می‌دادند. حتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز دستور اصلاح قیمت این کالای اساسی را صادر کرد. اما مخالفت بدنه دولت و کمبود اعتبار مانع عمل به دستور او شد. به ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه، از مخالفان جدی اصلاح قیمت گندم بود. حالا هم برخی فعالان این حوزه، داوود منظور را مانعی برای اعلام نرخ مصوب گندم می‌دانند.

در این شرایط او پیش‌بینی کرده است که در سال زراعی جاری، خرید تضمینی گندم مانند سال پیشین به ۱۰ میلیون تن می‌رسد. دولت سال گذشته نیز سرمست از رکودشکنی در خرید گندم بود این در حالی است که برخی کشاورزان معتقد بودند افزایش کشت محصول و جلوگیری از صادرات آن باعث افزایش فروش شد. ضمن اینکه گروهی از گندمکاران نیز می‌گویند از نظر فرهنگی و معنوی، حساب گندم از دیگر محصولات جدا است و آنها گاهی منافع ملی و جمعی را بر منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند اما با توجه به برخورد دولت و بلاتکلیفی در مورد قیمت گندم، معلوم نیست تا چه زمانی بتوانند این نوه نگاه را ادامه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت مثل پارسال میخاد همه کشاورزان کشت کنند بعد قیمت را به دلخواه خود اعلام کند اخه امسال سال مهار تولید ورشد تورم است

  • Amin

    پول گندم ما هنوزم واریز نشده . دو روز پیش دولت یه
    ” پیام جعلی واریز به حساب ” بانک کشاورزی فرستاد ولی عملا هیچ پولی واریز نشده .
    حساب هم هیچ مشکلی نداره و نوبت اول پول گندم واریز شد . امکان برداشت از کارت هم وجود داره .
    هنوز نصف بدهی هامون به راننده تراکتور و کارگر و … مونده .

  • ناشناس

    پول گندم تا به امروز هنوز کامل پرداخت نشده است ولی میگویند صددرصد پرداخت شده.