کد مطلب: ۸۸۶۸۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تکرار داستان گندم برای مطالبات کلزاکاران / قیمت خرید تضمینی کلزا چقدر است؟

تکرار داستان گندم برای مطالبات کلزاکاران / قیمت خرید تضمینی کلزا چقدر است؟

دولت مدعی است که همزمان با آخرین روز مهر، طلب گندمکاران را برای خرید تضمینی سال زراعی پیشین را پرداخت کرده است. در حالی که همچنان اما و اگرهایی در مورد تسویه کامل با این دسته از کشاورزان وجود دارد، در مورد عدم پرداخت کامل مطالبات کلزاکاران تردیدی نیست. دولت با وجود گذشت حدود 40 روز از سال زراعی جدید، هنوز هزینه خرید کلزا در سال گذشته را به صورت کامل به کشاورزان پرداخت نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت حدود یک ماه و نیم پس از پایان سال زراعی 1402-1401، همچنان هزار میلیارد تومان از مطالبات کلزاکاران را به آنها پرداخت نکرده است. درست مانند طلب گندمکاران که بارها قید «به‌زودی» برای تسویه با آنها تکرار شد، حالا نوبت به کلزاکاران رسیده است که همین وعده را بشنوند.

وعده پرداخت مطالبات کلزاکاران در آینده نزدیک

اخیرا سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: «مطالبات کلزاکاران به زودی پرداخت می‌شود.»

قیمت خرید هر کیلو کلزا در سال زراعی پیشین، ابتدا 22 هزار تومان و بعد 30 هزار تومان افزایش یافت. اما برخی کشاورزان که محصول خود را ماه‌هاست به دولت تحویل داده‌اند، هنوز این مابه‌التفاوت هشت هزار تومانی را برای هر کیلو کلزا دریافت نکرده‌اند.

قیمت تضمینی کلزا برای سال زراعی جدید چقدر است؟

اما مشکل فقط عدم پرداخت مطالبات کلزاکاران نیست. یکی از چالش‌های امسال کشاورزان این است که دولت با گذشت 40 روز از سال زراعی 1403-1402 هنوز نرخ خرید محصولاتی را که مشمول قیمت‌گذاری هستند، اعلام نکرده است.

چهارشنبه 22 شهریور بود که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، با 53 روز تاخیر قانونی، در مورد نرخ‌های خرید تضمینی در سال جاری تصمیم‌گیری کرد. از آن زمان وزارت جهاد کشاورزی یک هفته فرصت داشت که قیمت‌های مصوب را تایید و رسانه‌ای کند. اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

از معدود اخباری که در مورد مصوبات آن جلسه منتشر شده، گفته‌های برخی اعضای شورا، فعالان صنفی و نمایندگان مجلس است که قیمت خرید تضمینی گندم را 19 هزار و 500 تومان اعلام کردند. در خبری دیگر، رسانه‌ها به نقل از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که قیمت خرید تضمینی کلزا دو برابر گندم تعیین شده است (فارس).

هر چند مسئولان این وزارتخانه، نرخ اعلامی برای گندم را تایید نکرده‌اند اما اگر همان را ملاک قرار دهیم قیمت خرید تضمینی هر کیلو کلزا در سال زراعی جاری، 39 هزار تومان خواهد بود.

سال زراعی گذشته نیز نرخ خرید تضمینی گندم 15 هزار و قیمت کلزا 30 هزار تومان بود.

تشویق کشاورزان به افزایش کشت کلزا نتیجه می‌دهد؟

در حالی همچنان قیمت گندم و کلزا به صورت رسمی اعلام نشده است که آنها ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. در بسیاری از مناطق، کشاورزان معمولا در ابتدای سال زراعی در مورد کشت یکی از این دو محصول یا نسبت میان کشت هر یک از آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. اما آنها هنوز نرخ خرید تضمینی هیچکدام از این دو محصول اساسی کشاورزی را نمی‌دانند و ناچارند نوعی بلاتکلیفی را تجربه کنند. آن هم در شرایطی که دولت چند سالی است که تلاش می‌کند کشاورزان را به کشت بیشتر کلزا تشویق کند. چندی پیش، منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی گفته بود: «تناوب کشت گندم و کلزا در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی، علاوه بر افزایش ۱۲ الی ۲۵ درصدی عملکرد گندم, ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن را تامین می‌کند.» به گفته او، این مساله به دلیل محدودیت‌های منابع آبی در کشور نیز اهمیت دارد.

اخیرا، خبرگزاری مهر در گزارشی از واردات سالانه حدود ۳میلیون تن دانه روغنی خبر داده و نوشته است: «تولید روغن خوراکی در کشور ۹۵ درصد وابستگی ارزی دارد. بخش اعظمی از دانه‌های روغنی مورد نیاز وارداتی و نیاز کشور سالانه بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون تن روغن است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از دلایلی که قیمت خرید تضمینی کلزا دو برابر گندم تعیین شده نیز تشویق کشاورزان به جایگزینی این دو است. هر چند به گفته مقامات وزارت جهاد کشاورزی، سطح کشت کلزا در مناطق سرد تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما برخی فعالان صنفی معتقدند مباحثی چون بدعهدی دولت در پرداخت مطالبات کلزاکاران، عدم اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی کلزا، عادات سنتی کشاورزان و مسائل آب و هوایی، ممکن است مانع از تحقق کامل اهداف دولت در افزایش تولید این محصول و جایگزینی آن با گندم در برخی مناطق شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.