کد مطلب: ۸۹۵۴۹۳

کاهش نیم میلیونی جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی

کاهش نیم میلیونی جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی

مقایسه سهم زنان از اشتغال در 3 بخش اصلی اقتصاد نشان می‌دهد که از پاییز سال 1388 تا پاییز سال 1402، سهم زنان از اشتغال در بخش کشاورزی اُفت کرده است. در مقابل، سهم این گروه از اشتغال بخش «خدمات» با رشد چشم‌گیری مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد کشور از 3 بخش اصلی «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» تشکیل شده است. بنابراین می‌توان گفت که هر فردی که اکنون شاغل است در یکی از این بخش‌ها کار می‌کند. طبق آخرین آمار منتشرشده از مرکز آمار، در پاییز سال جاری حدود 4 میلیون و 8 هزار زن شاغل در بازار کار کشور وجود داشته است. این تعداد نسبت به پاییز سال گذشته تقریبا 275 هزار نفر بیش‌تر شده است. این زنان شاغل در کدام بخش‌های اقتصادی فعالیت بیش‌تری دارند؟ آیا سهم آن‌ها در اشتغال سه بخش اقتصادی طی سال‌های گذشته ثابت مانده یا تغییر کرده است؟

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که حضور زنان در بازار کار از سال 88 تا 1402 تغییر کرده به طوری که در پاییز 88 نزدیک به 30 درصد زنان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند اما با گذر زمان و در پاییز سال 1402 حضور زنان در بازار کار کشاورزی به زیر 12 درصد رسیده و در مقابل سهم آن‌ها در اشتغال در بخش خدمات افزایش یافته است.

محبوبیت کشاورزی میان زنان شاغل در پاییز 1388

زنان تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند به همین جهت رفتار آن‌ها در بازار کار حائز اهمیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پاییز سال 1388، محبوب‌ترین بخش برای اشتغال زنان «خدمات»‌ بوده است. با این حال، سهم زنان از اشتغال این بخش در پاییز 88 برابر با 45.3 درصد بوده است. یعنی کمتر از نیمی از زنان در این بخش مشغول به کار بوده‌اند. تعداد زنان شاغل در این بخش در بازه زمانی مذکور یک میلیون و 606 هزار نفر برآورد شده است.

در آن سال، بخش کشاورزی حضور پررنگ‌تری نسبت به سال‌های اخیر در بازار کار زنان داشته به طوری که 29.4 درصد از زنان شاغل در پاییز 88 در این بخش حضور داشته‌اند. جمعیت زنان شاغل در این بخش طی پاییز این سال به یک میلیون و 38 هزار نفر می‌رسد. همچنین،‌ سهم بخش صنعت از اشتغال زنان نیز 25.3 درصد بوده و حدود 895 هزار زن شاغل را در خود جای داده است.

چرخش زنان شاغل از کشاورزی به خدمات

با این حال، به نظر می‌رسد با گذشت زمان خدمات اهمیت بیش‌تری نزد زنان شاغل پیدا کرده است. این اتفاق تا حدودی برای بخش صنعت هم تکرار شده و جمعیت زنان شاغل در این بخش طی پاییز 1402 بیش‌تر از پاییز 88 برآورد شده است. در مقابل، رفتار زنان شاغل در خصوص بخش کشاورزی کاملا برعکس بوده به طوری که جمعیت زنان شاغل در این بخش به شکل چشمگیری اُفت کرده است.

به بیان دقیق‌تر، در پاییز امسال 62.9 درصد از زنان شاغل در بخش خدمات فعالیت داشتند که جمعیت آن‌ها به 2 میلیون و 519 هزار نفر می‌رسد. یعنی بیش از نیمی از زنان شاغل در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند.

سهم زنان از اشتغال در بخش صنعت نیز افزایش یافته به طوری که در پاییز سال جاری 25.7 درصد از زنان در این بخش شاغل بوده‌اند. تعداد زنان شاغل در بخش صنعت نیز نسبت به پاییز 88 افزایش یافته و به بالای یک میلیون نفر رسیده است. در مقابل، جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی که در پاییز 88 بیش از یک میلیون نفر بود، در پاییز 1402 به سطح 455 هزار نفر اُفت کرده و باعث شده تا سهم زنان شاغل از اشتغال این بخش به 11.4 درصد برسد.

بخش کشاورزی در سال‌های اخیر مدام درگیر خشکسالی بوده است. این خشکسالی‌ها موجبات کاهش تولیدات این بخش را فراهم کرده به طوری که در دو سال گذشته رشد اقتصادی این بخش منفی بوده است. نتیجه این رخداد‌ها خود را در کاهش درآمد بخش کشاورزی و کاهش فرصت‌های شغلی این حوزه نشان می‌دهد که در نهایت منجر به خروج نیروی کار از این بخش می‌شود. به نظر می‌رسد علت کاهش سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی نیز همین مسائل باشد.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.