فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۰۲۶

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

پرداخت ۴۰ همت پول خرید گندم به کشاورزان

 پرداخت 40 همت پول خرید گندم به کشاورزان

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای خرید تضمینی گندم امسال 40 همت پول پرداخت شده و با توجه به تولید مناسب، 40 همت طلب کشاورزان تا کنون ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت گفت: سهم درآمد پایدار دولت شامل مالیات،‌حقوق گمرکی، درآمد دولت از مالکیت سهام و حقوق معادن در بودجه با افزایش 17 درصدی از 45 درصد به 62 درصد ارتقا یافت.

به گفته منطور،سهم نفت از منابع بودجه از ۳۳درصد و ۲۶ درصد و ۳۴ درصد سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ۲۳ درصد کاهش یافت که درآمد ناپایدار کم شد. البته درآمد نفتی در سال 99 حدود 7 درصد شد.

سهم مالیات از بودجه از 69 درصد در سال 99 به 76 درصد در حال حاضر افزایش یافت. همچنین در دولت سیزدهم 1100 طرح عمرانی نیمه کاره در این دولت به بهره‌برداری رسید.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه،‌درسه ماه اول امسال که معمولا درآمدهای دولت به سختی وصول می‌شود،‌  عمده درآمدها (90 درصد) صرف هزینه جاری و پرداخت حقوق کارمندان می‌شود و کمتر منابع به طرحهای عمرانی داده می‌شود،‌با این حال 22 همت در سه ماه امسال به طرحهای عمرانی اختصاص یافت، البته در تابستان تخصیص عمرانی بیشتر می‌شود.

وی گفت: با توجه به بودجه دو مرحله‌ای امسال که بخش دوم به تازگی ابلاغ شده،‌ با این حال 20 آئین نامه بودجه 1403 تدوین شده است.

رئیس سازمان برنامه در مورد اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ مرحله به مرحله اجرا می‌شود،‌مرحله اول در فروردین و اردیبهشت امسال اجرا شد،‌ برای اجرای مرحله بعدی کالابرگ،‌ پیشنهادی به ستاد اقتصادی دولت داده شد،‌وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در مورد زمان بندی اجرای کالابرگ در حال توافق هستندباید منابع کالابرگ محقق شود،‌هنوز زمان مرحله دوم قطعی نشده است.

منظور در مورد پرداخت منابع به حساب پیشرفت و عدالت نیز گفت: امسال باید 31 همت از منابع عمومی به این حسابها داده شود که چون تحقق منابع درآمد در 3 ماه اول اندک است، امسال 26 همت اوراق اسناد خزانه به این حسابها داده شد و تلاش بر این است که با کمک بازار سرمایه این اوراق نقد و بین دستگاهها توزیع شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت پول گندم نیز گفت: خرید از نیمه دوم فروردین آغاز شد و دولت به تناسب خرید تضمینی گندم تا کنون 40 همت پول کشاورزان را پرداخت کرده و حدود 40 همت مطالبات کشاورزان مانده است.

منظور در مورد پرداخت حقوق کتناسب بازنشستگان نیز گفت: همسان سازی در قانون برنامه هفتم آمده است که حقوق بازنشسته به 90 درصد فرد شاغل متناظر خود برسد،‌ در سال اول 40 درصد،‌سال دوم 30 درصد و سال سوم 30 درصد دیگر باید متناسب شود،‌ اما قانون برنامه هفتم هفته قبل ابلاغ شد.

آئین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تهیه شده و هفته جاری در دولت تصویب شدمحاسبات انجام و احکام باید ابلاغ شود ولی فعلا علی الحساب مبلغی برای هر نفر یک میلیون تومان پرداخت می‌شود تا زمانی که احکام ابلاغ شود و از اول سال اعمال شود.

وی در مورد پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی نیز گفت: امسال دولت 130 همت از بدهی خود با سازمان تامین اجتماعی را باید بپردازد تا کنون 20 همت منابع بودجه به تامین اجتماعی دادیمو بقیه 110 همت تا آخر سال به شکل نقدی یا واگذاری اموال مازاد دولت به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

منظور گفت: بودجه عمرانی از ۷۸ همت سال ۹۹ به ۳۱۰ همت در سال قبل رسید که این رقم حدود ۴ برابر شده است.

وی در مورد تحریم گفت: اینها تاثیر دارد ، ولی دو طرف دارد، دولت تلاش بر رفع تحریم دارد، اما در دوره ای که به توافقاتی رسیدیم با خروج یک طرف در برجام ناکام ماند، با خروج ترامپ از برجام مشکل‌دار شد ولی دولت سیزدهم  تلاش به رفع تحریم گرفت.

رئیس سازمان برنامه گفت: مقاومت ایران باعث شد که ترامپ که از تحریم خارج شد امروز می گوید ما با ایران لایدن تعامل کنیم فقط اجازه ندهیم با سلاح هسته ای برسد، از طرفی ایران هم از فرصت پیوستن به شانگهای، برعکس و اوراسیا تلاش کرد تحریم را بی اثر کند.

به گفته رئیس سازمان برنامه،  اجرای قانون همسان سازی حقوق معلمان با بار مالی ۴۵ همت اجرا شد. همچنین قانون مالیات ارزش افزوده جدید، پایانه های فروشگاهی و قانون برنامه هفتم آغاز شد.

به گفته وی ، بودجه فرهنگی امسال ۳۶ همت است. سال قبل ۳۲۰ همت برای سلامت پرداختیم. امسال تعرفه بهداشت ۳۵ درصد است در حالی که سال‌های قبل ۲۵ درصد بود.

منظور گفت: نرخ تورم در حال کاهش است، نرخ اوراق اسناد خزانه از ۲۸ درصد کخ نزدیک نرخ سود بانک است، در بازار مبادله با ۳۸ درصد رسید اما الان به ۲۹ درصد کاهش یافته است.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.