فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۲۸۴

بخشنامه لحظه آخری مخبر برای افزایش قیمت ۶برابری کود اوره پتروشیمی ها

بخشنامه لحظه آخری مخبر برای افزایش قیمت 6برابری کود اوره پتروشیمی ها

بر اساس مصوبه هیات وزیران، قیمت کود اوره پتروشیمی‌ها ۶ برابر خواهد شد. به اعتقاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این افزایش قیمت کود، به مفهوم وابستگی به خارج و نیاز به واردات است و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش تجارت نیوز،

سرپرست ریاست جمهوری در واپسین‌ روزهای فعالیت دولت سیزدهم و در آستانه شروع کشت پاییزه کشاورزان در اقدامی سوال‌برانگیز قیمت اصلی‌ترین نهاده کشاورزی یعنی کود اوره را درب پتروشیمی ۶ برابر افزایش داد.

درحالی که پتروشیمی‌ها هرکیسه کود شیمیایی اوره را تا روز گذشته باید ۴۰ هزارتومان می‌فروختند و با احتساب حدود ۱۵۰ هزارتومان هزینه حمل و نقل و انبارداری و توزیع هرکیسه کود اوره با قیمت ۱۹۵ هزارتومان تحویل کشاورزان می‌شد، سوم مرداد ماه و در آخرین روزهای کاری دولت سیزدهم، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با ابلاغ بخشنامه‌ای رسما با بیش از ۶ برابری کردن قیمت فروش کود اوره درب پتروشیمی‌ها، قیمت این نهاده را به ۲۴۰ هزارتومان افزایش داد.

افزایش بی‌سابقه قیمت کود اوره که یکی از حیاتی‌ترین نهاده‌های کشاورزی محسوب می‌شود، همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم و در آستانه کشت پاییزه گندم و ‌سایر محصولات زراعی یکی دیگر از اقدامات عجیب و سوال‌برانگیز دولت مستقر در واپسین روزهای تحویل کلید پاستور به مسعود پزشکیان است.

بر اساس مفاد این بخشنامه که در تاریخ سوم مردادماه و به فاصله کمتر از ۴ روز تا تنفیذ حکم رییس جمهور منتخب توسط محمد مخبر ابلاغ شده است، با احتساب هزینه حمل و نقل ۱۵۰ هزارتومانی کشاورزان ناچارند هر کیسه کود اوره را حداقل ۳۹۵ تا ۴۰۰ هزارتومان خریداری کنند.

کاهش ذخایر کود اوره در انبارها

این بخشنامه عجیب درحالی صادر شده است که به گفته منابع موثق و کارشناسان مطلع بخش کشاورزی، طی ماه‌های گذشته پتروشیمی‌های تولیدکننده کود اوره در اقدامی هماهنگ و با هدف گروکشی برای افزایش قیمت‌ها از عرضه کود اوره شرکت خدمات حمایتی و فعالان بخش خودداری می‌کردند. این موضوع و عدم پیگیری دولت و وزارت جهاد کشاورزی در این مدت باعث شده است میزان ذخیره کود شیمیایی در انبارها در آستانه شروع کشت پاییزه به کمترین میزان در یک دهه اخیر برسد.

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف دولت مستقر از این افزایش بی‌سابقه و عامدانه قیمت کود اوره و ایجاد تعهدات عجیب برای دولت و وزارت جهادکشاورزی، چالش‌سازی برای دولت چهاردهم در ابتدای راه و ایجاد تقابل میان جامعه کشاورزان و روستاییان با دولت پزشکیان است. به عبارتی منتقدان و ‌مخالفان دولت آینده بحران سازی برای او را پیش از شروع به کار دولت و با هدف قراردادن سفره غذای مردم، معیشت کشاورزان و امنیت غذایی جامعه کلید زده‌اند.

تعارض مصوبه دولت با شعار راهبردی سال

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره افزایش ۶ برابری قیمت کود اوره بیان کرد: این اقدام در تعارض با شعار راهبردی سال است.

وی افزود: با افزایش قیمت کود اوره امکان دستیابی به امنیت غذایی ۹۰ درصدی از دست خواهد رفت و پیامد چنین تصمیمی افزایش شدید واردات گندم خواهد بود.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با از سرگیری واردات گندم نه تنها به گذشته باز می‌گردیم بلکه تورم مواد غذایی نیز به شدت افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: چنین اقدامی در تعارض با تحقق خودکفایی در کالاهای اساسی است و باید هرچه سریع‌تر در چنین مصوبه‌ای تجدیدنظر شود.

تناقضات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تنها کسی نیست که نگران مصوبه دقیقه نودی دولت است و واکنش‌ها به این اقدام عجیب دولت سیزدهم در میان صاحبنظران بخش کشاورزی ادامه دارد.

محمد حسین عمادی نماینده دائم و سفیر سابق ایران در فائو در شبکه ایکس در این رابطه نوشت: «۶ برابر کردن قیمت کود اوره از تناقضات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان و تولید کشاورزی است. لازم به ذکر است زمانی که قیمت دولتی کود ۴۰ هزار تومان بود، قیمت بازار آزاد آن ۱۵۰ هزار تومان بود. می‌توانید پیش‌بینی کنید قیمت مصرف کننده با این تغییرات چقدر خواهد بود. آن هم در زمانی که طلب گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است».

منبع : اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.