فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۰۶۵

توت‌فرنگی «اوپن‌ای‌آی» در فصل پاییز می‌رسد

توت‌فرنگی «اوپن‌ای‌آی» در فصل پاییز می‌رسد

شرکت «اوپن‌ای‌آی» احتمالا مدل جدید هوش مصنوعی خود را که «توت‌فرنگی» نام دارد، در پاییز عرضه خواهد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) برای انتشار یک محصول جدید هوش مصنوعی با ویژگی‌های پیشرفته آماده می‌شود و امیدوار است این محصول جدید بتواند مشکلات فراتر از مدل‌های کنونی هوش مصنوعی را حل کند.

به نقل از اینفورمیشن، مدل جدید هوش مصنوعی اوپن ای‌آی «توت‌فرنگی» نام گرفته و گفته می‌شود قادر به حل کردن مسائل ریاضی است که هرگز با آنها سر و کار نداشته و همچنین، وظایف سطح بالا را مانند توسعه راهبردهای بازاریابی و حل کردن پازل کلمات پیچیده انجام می‌دهد.

ادعاهای پیشین درباره این مدل شامل امتیاز بیش از ۹۰ درصد در معیار ریاضی است که مجموعه‌ای از مسائل ریاضی را در سطح قهرمانی شامل می‌شود. در مقایسه، GPT-4 در این آزمون تنها به امتیاز ۵۳ درصد و GPT-4o به امتیاز ۷۶.۶ درصد رسید. از ماه ژوئیه، GPT-4o بالاترین امتیاز معیار ریاضی را به عنوان یک مدل هوش مصنوعی داشته است. این بدان معناست که اگر توت‌فرنگی مطابق وعده خود عمل کند، اوپن‌ای‌آی را بسیار جلوتر از رقبای آن قرار خواهد داد.

نکته جالب‌تر درباره این مدل، تاریخچه توسعه آن است زیرا اگرچه نام توت‌فرنگی خوب و بدون بحث به نظر می‌رسد اما مدل جدید همیشه با این نام شناخته نمی‌شد. این مدل پیشتر با نام Q*  شناخته می‌شد و برای دوره کوتاه هرج و مرج که سال گذشته در اوپن‌ای‌آی به وجود آمد، -از جمله برکناری «سم آلتمن»(Sam Altman) مدیر اجرایی پیش از این که چند روز بعد به شرکت بازگردد- بسیار مهم بود.

در ماه نوامبر گزارش شد که برکناری آلتمن تحت تأثیر نگرانی‌ها پیرامون پیشرفت بزرگ هوش مصنوعی این شرکت است. گروهی از پژوهشگران اوپن‌ای‌آی پیش از برکناری آلتمن یک نامه‌ به هیئت مدیره نوشتند و در آن به خطرات احتمالی هوش مصنوعی پیشرفته و به ‌ویژه Q* اشاره کردند.

از جمله ادعاهایی که در آن زمان مطرح شد، این بود که Q* می‌تواند یک پیشرفت بزرگ در سفر به سوی ساختن هوش مصنوعی جامع باشد. هوش مصنوعی جامع یک شکل پیشرفته از هوش مصنوعی است که توانایی درک، یادگیری و به‌کارگیری دانش را در طیف وسیعی از وظایف مشابه توانایی‌های شناختی انسان دارد.

خطر بالقوه هوش مصنوعی جامع، احتمال از دست دادن کنترل بر سیستم‌های هوش مصنوعی است که به عواقب ناخواسته و احتمال توسعه اهداف ناهمسو با ارزش‌های انسانی منجر می‌شود و می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. از نظر غیر فنی، این نگرانی وجود دارد که یک مدل هوش مصنوعی جامع بتواند به سیستم «اسکای‌نت»(Skynet) فیلم‌های «ترمیناتور»(Terminator) تبدیل شود.

توت‌فرنگی احتمالا در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.