فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۶۸

پتانسیل ارز آوری یک میلیارد دلار از صادرات خرما

پتانسیل ارز آوری یک میلیارد دلار از صادرات خرما

رئیس انجمن خرما گفت: با رفع موانع صادرات و بازاریابی مدون، امکان ارز آوری یک میلیارد دلار از صادرات خرما به بازارهای هدف وجود دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

محسن رشید فرخی با اشاره به استمرار روند برداشت خرما گفت: بنابر شرایط جعرافیایی هر استان، برداشت خرما تا اواسط  و اواخر مهر ادامه دارد و اکنون در شرایط پیک برداشت خرما هستیم.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که متوسط تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد و همواره امیدواریم خشکیدگی خوشه خرما، ریزش و صدماتی که از این حیث وارد شده تاثیرچندانی بر تولید نداشته باشد.

رشید فرخی با بیان اینکه خرما کماکان قیمت های قدیم در بازار عرضه می شود،افزود: اکنون خرید و فروش عمده ای نداشتیم چراکه خرما بعد از برداشت ۲ تا ۳ هفته در سردخانه می ماند و بعد از آن قابل فروش است، در نتیجه به نظر می رسد پیک عرضه خرما بعد از فصل برداشت و سرد شدن هوا شروع می شود. براین اساس قیمت هر کیلو خرما از ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: هیچ خرمایی برتری نسبت به نوع دیگر ندارد و تنها به ذائقه افراد بستگی دارد چراکه بدلیل شرایط مساعد اقلیمی تنوع واریته ها را داریم.

او با بیان اینکه آینده صادرات خرما تابع سیاست های دولت است، افزود: آینده صادرات بسته به سیاست های دولت دارد چراکه با اتخاذ تصمیمات خلق الساعه برنامه های صادراتی مختل می شود، حال انتظار می رود امسال پیرامون مذاکرات صورت گرفته دخالتی در بحث قیمت گذاری دستوری و ممنوعیت ها از سوی دولت اعمال نشود.

۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مصرف و ۳۰ درصد صادر می شود

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مصرف و ۳۰ درصد صادر می شود، افزود: با عدم دخالت های دولت ۳۰ درصد صادرات  را می توان به بهترین نحو داشت و بدین منظور بازاریابی اصولی باید داشت.

 او ادامه داد: ابتدا دولت باید متعهد شود که ثبات در قوانین صادرات داشته باشند که در صورت تحقق امکان برنامه ریزی کلی وجود دارد، در غیراین صورت هرگونه برنامه ریزی روی کاغذ می ماند و عملیاتی و اجرا نمی شود. براین اساس قیمت گذاری دستوری و ممنوعیت های دستوری باید حذف شود و سپس به سراغ برنامه ریزی بریم که در صورت تحقق این شرایط پتانسیل صادرات یک میلیارد دلار خرما به بازارهای هدف وجود دارد.

خبری از تخصیص اعتبار آفت سوسک سرخرطومی نیست

رشید فرخی با تاکید بر حذف قیمت گذاری، ممنوعیت صادراتی و قوانین بازگشت ارز به کشور افزود:  قوانین بازگشت ارز محصولات کشاورزی با محصولات پردرآمد مثل پتروشیمی ها که یارانه اصلی را می گیرند، نباید قوانین همسان داشته باشد.

رئیس انجمن خرما درباره آخرین پیگیری ها پیرامون اعتبارات آفت سوسک سرخرطومی گفت: علی رغم پیگیری های مکرر هنوز بودجه مخصوص به مبارزه علیه آفت سوسک سرخرطومی تخصیص داده نشده است که امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی روی ۲ تا ۳ مسئله اصلی که یکی از آنها آفت سوسک سرخرطومی بودجه جداگانه تخصیص دهد تا تولید و باغات خرما دچار چالش نشود.

رشید فرخی گفت: بنابر آمار متوسط قیمت خرما یک دلار و ۳۰ سنت است که براین اساس گردش مالی خرما ۱.۵ میلیارد دلار است که در برابر تخصیص ۲ هزارمیلیارد تومان اعتبار رقمی نیست‌.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.