فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۹۴

ارزآوری صادرات تخم مرغ تا پایان سال حداقل ۲۰۰ میلیون دلار است

ارزآوری صادرات تخم مرغ تا پایان سال حداقل ۲۰۰ میلیون دلار است

بنابر آمار، ایران رتبه نهم تخم مرغ در دنیا را دارد که برآورد می‌شود با استمرار سیاست‌های حمایتی، ارزآوری صادرات تخم مرغ تا پایان سال به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش تجارت نیوز،

علی‌رغم آنکه تا سال ۱۴۰۰ واردکننده تخم مرغ و تا سال گذشته واردکننده مرغ در راستای تامین کسری نیاز کشور و تنظیم بازار بودیم، اما با اتخاذ برنامه مدون، سیاست افزایش جوجه‌ریزی و مدیریت تولید به جایی رسیده‌ایم که نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه صادرکننده محصول به بازار‌های دنیا هستیم.

بنابر آمار‌های اعلامی سال گذشته ۱۳۶ هزارتن تخم مرغ با ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شد که امسال هم ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزارتن تخم مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد، کمااینکه از ابتدای سال ۶۴ هزارتن تخم مرغ به ۱۰ کشور عراق، افغانستان، سه کشور در حوزه خلیج فارس و ۲ کشور سی‌ای‌اس و ۲ کشور آفریقایی صادر شده است. همچنین در حوزه مرغ هم از ابتدای سال ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشتیم، درحالیکه هدف گذاری ما صادرات ماهانه ۱۰ هزارتن بوده که تاکنون ۳۰ درصد آن هدف محقق شده است.

بنابر آمار سالانه ۸ میلیارد دلار نهاده تنها برای بخش طیور وارد می‌شود که صادرات تا حدودی می‌تواند در مثبت شدن تراز تجاری صنعت مرغداری نقش داشته باشد و از وابستگی به درآمد‌های نفتی بکاهد. کمااینکه اکنون در صنعت مرغداری اعم از مرغ تخم گذار و گوشتی پتانسیل صادرات به بازار‌های هدف وجود دارد.

ابراهیم حسن‌نژاد درباره وضعیت صادرات محصولات پروتئینی، گفت: طبق برنامه هدف‌گذاری شده، قرار است در ۶ ماهه نخست امسال ۲۱ هزارتن گوشت مازاد مرغ صادر شود که تاکنون بخش عمده آن محقق شده است.

حسن نژاد شرایط تولید تخم مرغ را نیز مطلوب دانست و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، امسال صادرات ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آن انجام شده است. همچنین سال گذشته ۱۴۰ هزار تن محصول تخم مرغ به کشور‌های هدف صادر شده بود.

ایران رتبه نهم تولید تخم مرغ در دنیا را دارا است

محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۲ رتبه دهم تولید تخم مرغ در دنیارا داشتیم که از اواخر سال گذشته رتبه نهم تولید در دنیا را دارا هستیم. ظرفیت و پتانسیل کنونی تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن است و پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیون و ۳۷۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن تخم مرغ تولید شود.

او مصرف تخم مرغ تا پایان سال را یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار توان صادرات ۲۰۰ هزارتن تخم مرغ را داریم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با صادرات این میزان حداقل ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم.

مرادی خرید حمایتی را ابزاری برای تعدیل قیمت تخم مرغ دانست و گفت: علی‌رغم اینکه خرید حمایتی از سوی اتحادیه تا حدودی منجر به افزایش قیمت شد، اما هنوز هم با نرخ منطقی فاصله دارد. به عبارت دیگر در ۱.۵ سال گذشته افزایش قیمت در خصوص کالا‌های استراتژیک داشتیم، اما در ۱۸ ماه گذشته تغییری در اصلاح قیمت تخم مرغ نداشتیم و این موضوع زنگ خطر است چراکه تولید بنگاه اقتصادی است و قیمت باید واقعی شود، در غیراین صورت در اوج مصرف کشور به یکباره اتفاقات ناگواری می‌افتد و لازمه استمرار و پایداری تولید تنها اقتصادی بودن آن است تا همانند سنوات گذشته ناگزیر به واردات نباشیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با توجه به وظایفی که به اتحادیه واگذار شد، امسال اتحادیه بدون حضور دولت خرید تضمینی را انجام داد و اعداد خرید نسبت به قبل بالاتر بود چراکه طبق آمار پشتیبانی امور دام در بازه طولانی حداکثر هزارتن تخم مرغ خرید حمایتی می‌کرد، درحالی که اتحادیه خرید ۵ برابر این رقم را در مدت زمان کمتر انجام داده است هرچند مشارکت در خرید جزء وظایف پشتیبانی امور دام است و در قانون واگذاری به اتحادیه دستگاه‌ها موظف به همکاری با اتحادیه هستند.

او گفت: طبق آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی کمترین نوسان قیمت طی ۱۸ ماه اخیر در خصوص تخم مرغ را داشتیم که لازمه ادامه روند فعلی تولید و صادرات، واقعی شدن قیمت‌ها است چراکه امروز از واردکننده تخم مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: بنابر آمار‌های اعلامی پتانسیل صادرات ۲۵۰ هزارتن تخم مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود حداقل صادرات تا پایان سال به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن برسد.

صنعت مرغداری با ۷۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی با پتانسیل تولید ۳ میلیون تن تخم مرغ، رتبه پنجم تا ششم تولید مرغ در دنیا را دارا هستیم.

او با بیان اینکه صنعت مرغداری با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند، افزود: با توجه به زیرساخت‌های صنعت مرغداری امکان افزایش تولید مرغ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن تا ۳ میلیون تن وجود دارد که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اسمی نیازمند داشتن تقاضا و حفظ بازار داخل و ثبات در صادرات است.

کمالی سروستانی سیاست واردات گوشت مرغ را امری نادرست دانست و گفت: واردات مرغ در هیچ شرایطی کمک به تولیدکننده و مصرف کننده نداشته است و اکنون ظرفیت کافی برای تامین نیاز داخل و ذخایر استراتژیک به شرط مدیریت تولید و تامین نهاده به میزان کافی وجود دارد. از آنجا که مرغ وارداتی گران تمام می‌شود با تخصیص یک سوم این رقم به حمایت از تولید داخل، مشکلی در تامین نیاز نخواهیم داشت.

وی متذکر شد: ظرفیت برای تولید ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد و این در حالی است که ۲.۲ میلیون تن تولید می‌شود و اگر این ظرفیت‌ها به چرخه تولید وارد شوند، پتانسیل صادرات حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن مرغ و ارزآوری حداقل ۶۰۰ میلیون دلار وجود دارد.

تامین صددرصدی تخم مرغ داخل از خروج حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند

حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار در سنوات قبل که واردکننده تخم مرغ بودیم، به طور متوسط سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم، درحالیکه با تامین کل نیاز داخل از طریق واردات رقمی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کشور‌های همسایه و حدود ۳ میلیارد دلار از بازار‌های جهانی باید صرف واردات می‌شد که خوشبختانه اکنون با تولید در داخل، جلوی خروج ارز گرفته شده است.

به گفته او، بنابر آمار در سنوات گذشته ۱۰ تا ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، درحالیکه اکنون با تولید در داخل نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه به صادرکننده تخم مرغ تبدیل شدیم که انتظار می‌رود با حمایت از صنعت این روند استمرار یابد.

کاشانی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ پیشنهادی ما به ازای هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مصرف کننده ۶۸ هزارتومان است که به رغم پیگیری‌های مکرر طی ۱.۵ سال اخیر نرخ اصلاح نشده است، درحالیکه برای پایداری تولید اصلاح قیمت امری ضروری است.

پتانسیل صادرات ۱۰۰ هزارتن مرغ تا پایان سال وجود دارد

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: در سنوات گذشته سابقه ۷۰ هزارتن و حتی ۱۸۰ هزارتن واردات هم داشتیم و از طرفی واردات در مقاطعی انجام می‌شد که به تولید داخل ضربه می‌زد و بنده معتقدم هرکیلو واردات مرغ به زیان مصرف‌کننده و منابع ارزی است.

 به گفته او، سال گذشته در ۳ ماهه نخست سال به خاطر کمبود تولید، روزانه مرغ گرم وارد می‌شد، درحالیکه امسال نه تنها کمبود نداریم بلکه صادرکننده هستیم؛ به طوری که اگر تصمیمات دولت خللی در برنامه ایجاد نکند، ظرفیت صادرات به بازار‌های هدف وجود دارد.

 ابراهیمی گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن مرغ به بازار‌های هدف صادر شده و اکنون قابلیت صادرات بیش از ۱۰۰ هزارتن مرغ در صورت عدم دخالت دولت تا پایان سال وجود دارد.

گفتنی است؛ طی سالیان گذشته بازار با کمبود مرغ و تخم مرغ و صف‌های طولانی خریداران مواجه بود، اما بنابر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی شرایط تولید به جایی رسید که بعد از گذشت چندسال، مرغ و تخم مرغ به صورت انبوه صادر شد که انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست‌های حمایتی روند پایداری تولید و صادرات ادامه یابد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.