فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۹۳۷

ایران در آستانه خودکفایی در تولید شکر

ایران در آستانه خودکفایی در تولید شکر

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی، گفت: صنعت نیشکر خوزستان به خوبی این ضرورت را درک کرده و با استفاده از طرح‌های نوین آبیاری زیرسطحی، می‌توان گفت که کشور را در آستانه خودکفایی تولید شکر قرار داده است.

به گزارش تجارت نیوز،

غلامرضا نوری قزلجه روز جمعه در آیین بهره‌برداری از اولین مزرعه آبیاری هوشمند زیر سطحی کشور در کشت و صنعت نیشکر کارون، با اشاره به اینکه موضوع آب، مسئله جدی کشور است، اظهار کرد: بخش کشاورزی در این زمینه با کمبود شدید روبرو است.

وی با اشاره به دیدار اول اعضای هیأت دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر موضوع مصرف بهینه آب، گفت: استفاده از روش‌های نوین و هوشمند در مصارف مختلف از جمله کشاورزی، علاوه بر اینکه راهکاری برای مصرف بهینه آب به شمار می‌رود، تکلیف قانونی است و باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موضوع آب در گذشته مورد توجه قرار نگرفته و امروز به جایی رسیده است که باید از هر قطره آب موجود، استفاده حداکثری را ببریم.

«نوری قزلجه» با اشاره به اجرای طرح آبیاری زیر سطحی که یکی از روش‌های بهره‌ور در استفاده از آب است، خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اجرای این طرح در مزارع خود نشان داد که عملیاتی کردن این نوع آبیاری در مزارع بزرگ دیگر نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: استفاده سیستم آبیاری زیر سطحی هوشمند تحت فشار، بهبود شاخص‌های کشاورزی کشور را به دنبال دارد و ترویج این روش ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استفاده حداکثری از منابع آب دیگر یک انتخاب نیست بلکه مسیری است که باید در آن گام برداشته شود، افزود: صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در حوزه خودکفایی تولید محصولات مختلف مانند شکر نیز برای کشور موثر خواهد بود.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های علمی به منظور افزایش تولید شکر در کشور را همزمان با مصرف بهینه آب دنبال خواهیم کرد.

آیین بهره‌برداری از اولین مزرعه آبیاری هوشمند زیر سطحی کشور به مساحت ۱۱۸ هکتار در مزارع نیشکر کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر با حضور «غلامرضا نوری قزلجه» وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

همچنین در آیین دیگری عملیات اجرایی تجهیز یکهزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع نیشکر کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر به سامانه دانش‌بنیان آبیاری هوشمند زیر سطحی برگزار شد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.