فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۶۵

اعداد حیرت انگیز از رشد گردشگری در عربستان! / چه می کنند رونالدو و مسی!

اعداد حیرت انگیز از رشد گردشگری در عربستان! / چه می کنند رونالدو و مسی!

از همان دو سال پیش که کریستیانو رونالدو در یکی از عجیب‌ترین انتقالات تاریخ فوتبال راهی النصر عربستان شد، بحث‌های بسیار زیادی در مورد اهداف این کشور آسیایی از سرمایه‌گذاری روی فوتبال به وجود آمد. برخی حتی آن را با پروژه مشابه در چین مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که این طرح شکست خواهد خورد، اما گذر زمان ظاهرا ثابت کرده مساله چیز دیگری بوده است. در حقیقت عربستان به دنبال اهداف متفاوتی بود که دست‌کم آمار و ارقام اعلام شده از سوی مسوولان این کشور، نشان می‌دهد به آن نزدیک شده‌اند.

 به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های عربستان از جذب ستارگان نامدار ورزش جهان به این کشور، بازسازی برند و افزایش درآمدهای توریستی بود. در همین راستا، گزارش‌هایی که اخیرا ارائه می‌شود نشان می‌دهد سعودی‌ها در این زمینه از هدف‌گذاری‌های‌شان جلوتر هم هستند. به عنوان مثال احمد بن‌عقیل الخطیب، وزیر گردشگری عربستان به تازگی در یک نشست خبری در شهر ابها گفته: «هدف اصلی ما جذب بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ است. تحقق چنین هدفی، به سهم ۱۰ درصدی گردشگری از کل تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ و افزایش اشتغال از حدود ۶۵۰هزار شغل در سال ۲۰۱۹ به ۱.۶میلیون شغل تا آن زمان کمک خواهد کرد.»

همزمان «ایسنا» هم از قول ای‌توربونیوز نوشته است: «آمار و ارقام اولیه برای نیمه اول سال ۲۰۲۴ حاکی از آن است که ۶۰ میلیون گردشگر داخلی و بین‌المللی در این مدت از عربستان بازدید و بیش از ۱۴۳ میلیارد ریال (عربستان) هزینه کرده‌اند. از این میان، ۴۴ میلیون گردشگر داخلی با هزینه بیش از ۵۲ میلیارد ریال و ۱۵ میلیون گردشگر بین‌المللی با مجموع هزینه‌های بیش از ۹۰ میلیارد ریال بودند.»

تبدیل این اعداد نشان می‌دهد عربستانی‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۸ میلیارد دلار از بخش گردشگری درآمد داشته‌اند. حالا شاید بد نباشد به وضعیت گردشگری در کشور زیبای خودمان ایران بپردازیم؛ حوزه‌ای که طبق معمول با کمبود آمار شفاف و قابل استناد در آن مواجه هستیم. با این حال آمار سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حکایت از ورود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر بین‌المللی به ایران دارد که اگر قرار باشد با همین نسبت آن را به شش ماه تعمیم بدهیم، به عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خواهیم رسید. می‌بینید که این رقم چه تفاوت فاحشی با ۱۵ میلیون گردشگر بین‌المللی عربستان در بازه زمانی مشابه دارد.  توریسم که هیچ؛ برخی برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد حتی درآمد نفتی ایران هم امروز از مداخل عربستان در حوزه گردشگری عقب افتاده و این شکاف، به‌طور مستمر افزایش هم پیدا خواهد کرد، چرا که بارها اعلام شده چشم‌انداز اصلی سعودی‌ها، تبدیل شدن به قطب گردشگری در سال ۲۰۳۰ است. به این ترتیب، بهتر از قبل می‌شود فهمید چرا یکی مثل کریس رونالدو جذب می‌شود و چرا با وجود ناتوانی در استخدام لیونل مسی، او به عنوان سفیر ویژه گردشگری عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت مبلغ به ظاهر درشتی که سعودی‌ها به این ستارگان می‌دهند، در مقابل درآمدهای نجومی از بخش گردشگری پول خرد هم نیست، دیگر داستان افزایش اعتبار و بهبود وجهه به کنار. تا همین جا هم گزارش‌ها نشان می‌دهد فوتبال عربستان برای فصل جدید، قطعا از سال‌های گذشته پرستاره‌تر خواهد شد. داستان آنها، همچنان ادامه دارد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.