فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۸۲۷

عوارض ورود به ابیانه برای گردشگران خارجی افزایش یافت/ سازمان گردشگری در جریان است؟

عوارض ورود به ابیانه برای گردشگران خارجی افزایش یافت/ سازمان گردشگری در جریان است؟

هتلداران ابیانه موضوع دریافت عوارض از گردشگر خارجی را غیرقانونی عنوان می‌کنند که موجب شده ورود گردشگران خارجی کاهش یابد، مدیرکل گردشگری داخلی نیز معتقد است ما هنوز به آن مرحله از ورود گردشگر به کشور نرسیده‌ایم که نیاز به کنترل گردشگر و دریافت ورودی داشته باشیم و عوارض ورود به ابیانه به‌هیچ وجه با معاونت گردشگر هماهنگ نشده است اما دهیار ابیانه می‌گوید: این عوارض مصوبه وزارت کشور را دارد و کاملا قانونی است.

به گزارش تجارت نیوز،

عوارض ورود به ابیانه برای هر گردشگر خارجی به ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و این امر از تمایل گردشگران خارجی و داخلی به سفر به این روستا کاسته است. آژانس‌های گردشگری نیز مسافران خود را به جای ابیانه به کاشان می‌فرستند! این درحالی است که برخی هتلداران ابیانه معتقدند، موضوع دریافت عوارض از گردشگر خارجی (توریست) غیر قانونی و بدون مطالعه و بررسی انجام شده است.

آن‌ها می‌گویند این عوارض خارج از حدود صلاحیت و اختیارات شورای روستایی دهیاری ابیانه بوده که در گذشته پایه‌گذاری شده و همچنان ادامه دارد.

«مصطفی فاطمی» مدیر کل گردشگری درباره این موضوع به ایلنا گفت: پیشتر یک موضوعی در خصوص حجم ورودی توریست به برخی مناطق خاص در بعضی از ایام خاص مطرح شد مثل روستای تاریخی ابیانه در روزهای عاشورا و تاسوعا یا جزیره هرمز در ایام نوروز و یا روستای پالنگان در زمان مراسم هزار دف که در این روزهای خاص این مناطق با حجم زیاد گردشگر مواجه بودند و این تصمیم برای کنترل ورودی‌ها به این مناطق اتخاذ شده بود.

مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری افزود: درخصوص ایام عاشورا و تاسوعا قرار شد یک سایت که توسط شورای دهیاری اداره می‌شود در نظر گرفته شود که در این ایام گردشگران برای آمدن به ابیانه ثبت‌نام انجام دهند تا این حجم از ورود به گردشگر کنترل شود.

به گفته فاطمی، قرار نبود به صورت روزانه از گردشگران خارجی عوارض ورود به ابیانه دریافت شود ما در کشور هنوز به آن مرحله از ورود گردشگر نرسیدیم که نیاز به کنترل گردشگر داشته باشیم و برای مناطق گردشگری خود ورودی بگذاریم و این پیشنهاداتی که در خصوص این مناطق پربازدید در ایام خاص شد نیز جزو تجارب اولیه ما محسوب می‌شود.

آنطور که مدیرکل گردشگری داخلی اعلام کرد: دریافت عوارض ورود به ابیانه در طول سال آن هم با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان از هر گردشگر خارجی بدون هماهنگی با معاونت گردشگری رخ داده و بنده هم از آن اطلاعی ندارم که این مجوز از کجا اخذ شده است. چراکه برای فروش بلیت باید مجوز خاصی وجود داشته باشد. این مجوز قطعا از معاونت گردشگری و وزارت میراث‌فرهنگی نبوده است.

عوارض ابیانه به میراث‌فرهنگی مربوط نیست!

با این وجود «هادی عسگری» دهیار ابیانه طی تماس با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: بر اساس مصوبه وزارت کشور ما از هر گردشگر خارجی ۱۵۰ هزار تومان ورودی دریافت می‌کنیم.

او اعلام کرد: این موضوع ارتباطی به معاونت گردشگری ندارد. دهیاری ابیانه چرا باید با معاونت گردشگری هماهنگ شود؟ این موضوع ارتباطی با معاونت گردشگری ندارد بلکه وزارت کشور آن را مصوب کرده است و ما باید ۱۵۰ هزار تومان از هر گردشگر خارجی بگیریم.

عسگری همچنین به عوارض ورود گردشگر داخلی به این روستا اشاره کرد و افزود: دهیاری ابیانه نه‌تنها عوارض ورود ۱۵۰ هزار تومانی از هر گردشگر خارجی می‌گیرد که عوارض ورود گردشگر داخلی هم به صورت خودرویی محاسبه می‌شود و از هر خودرو ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنیم.

به گفته دهیار ابیانه، مبلغ عوارض ورود به ابیانه برای گردشگران داخلی پول یک پاکت سیگار است و با این شرایط اقتصادی و هزینه‌های بالا این پول بابت حفظ و نگهداری بافت تاریخی ابیانه هزینه می‌شود.

او همچنین به‌عدم حمایت وزارت میراث‌فرهنگی در ۵ سال اخیر از این روستا اشاره کرد و افزود: آقایان در میراث‌فرهنگی لطف کنند اعلام کنند در ۵ سال اخیر چقدر هزینه برای روستای تاریخی ابیانه کرده‌اند اگر ریالی هزینه شده کجا بوده است و مستنداتش چه هست؟

عسگری افزود: وزارت کشور به کمک روستاها آمده است و ابیانه با پشتوانه ۶ هزار سال تاریخ و تمدن و اینکه مرکز گردشگری اصفهان و ایران است، از گردشگران عوارضی دریافت می‌کند. مبلغی که تنها سه دلار برای گردشگر خارجی تمام می‌شود و این سه دلار در برابر ۱۲ دلاری که گردشگران برای دیوار شکسته جنگ جهانی در آلمان پرداخت می‌کنند، رقمی نیست.

او همچنین تاکید کرد: در این سه سالی که دهیار ابیانه بودم به طور مستقیم با گردشگران خارجی صحبت کرده‌ام و همه از این موضوع راضی هستند و این نارضایتی بیشتر برمی‌گردد به یکسری تورلیدرها که می‌خواهند پول بیشتری به جیب بزنند.

او درخصوص نارضایتی هتلداران ابیانه از کاهش گردشگر خارجی به ابیانه نیز گفت: شما هر جا بروید بگویید که کاهش گردشگر به دلیل عوارض ۱۵۰ هزار تومانی بوده مورد تمسخر قرار می‌گیرید. تمام مسائل و مشکلات کشور را نمی‌توانید به این ۱۵۰ هزار تومان ربط بدهید و همه می‌دانند به دلیل شرایط کشور؛ گردشگر کاهش پیدا کرده است هتلدران هم بروند کیفیت کار خود را بالا ببرند درحالیکه یک غذای سالم نمی‌توانند دست گردشگر بدهند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.