فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۸۲۴

چند درصد از اروپایی ها توانایی تامین هزینه های سفر را ندارند؟

چند درصد از اروپایی ها توانایی تامین هزینه های سفر را ندارند؟

شمار شهروندانی که در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا می توانند به تعطیلات بروند متفاوت است و نابرابری‌های قابل توجهی در این خصوص مشاهده می‌شود. یورونیوز در گزارشی اختصاصی نگاهی دقیق‌تر به موضوع تعطیلات اروپایی‌ها، هزینه‌ها و مقصدهای آن کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

تابستان برای بسیاری در اروپا زمان تعطیلات است. پس از هفت ماه طولانی کار، ماه اوت زمانی برای استراحت، فاصله گرفتن از کار و تجدید قوا است. در همین حال بسیاری دوست دارند خود را به یک ساحل در کشوری دیگر برسانند و آنجا از بودن آفتاب در کنار دریا لذت ببرند.

یورو نیوز در خبری نوشت:اما نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که چنین امکانی هنوز برای بسیاری از اروپایی‌ها فراهم نیست و هزینه‌های بالای سفر باعث می‌شود تا آنها به شکلی اقتصادی‌تر برنامه‌های سفر خود را تنظیم کنند.

بر اساس برآوردهای یورواستات، اداره آمار کمیسیون اروپا، حدود ۲۹ درصد از افراد ۱۶ ساله و بالاتر در اتحادیه اروپا قادر به پرداخت هزینه یک سفر یک هفته‌ای در سال ۲۰۲۳ نبوده‌اند.

در همین حال، در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۲ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در اتحادیه اروپا حداقل یک بار برای یک سفر غیر کاری از خانه خارج شده اند. سفرهایی که دست‌کم در آنها بیش از یک شب اقامت در جای دیگری صورت گرفته است.

به عبارت دیگر، ۳۸ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا در طول سال اصلا به هیچ سفری برای تعطیلات شخصی نرفته‌اند. البته یورواستات مشخص نکرده که این سفر نکردن به دلایل مالی بوده یا خیر.

*شهروندان کدام کشورهای اتحادیه اروپا نمی‌توانند به تعطیلات بروند؟

در اسپانیا، نسبت جمعیتی که توانایی پرداخت یک تعطیلات یک هفته ای را ندارند، ۳۳ درصد است.

در ایتالیا این عدد حدود ۳۲ درصد است در حالی که فرانسه و آلمان به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۳ درصد بوده است.

در مجموع ۶۰ درصد از شهروندان رومانی تعطیلات نرفته‌اند و این عدد در بلغارستان و مجارستان به ترتیب ۴۴ و ۴۳ درصد بوده است.

نابرابری‌های اقتصادی در اتحادیه اروپا

پروفسور لین مینارت، رئیس دانشکده مهمان‌نوازی در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور، به یورونیوز می‌گوید: «تفاوت‌های بین کشورها معمولا به قدرت اقتصاد یک کشور مرتبط است. کشورهایی که در انتهای فهرست قرار دارند، تولید ناخالص داخلی بالاتری نسبت به کشورهایی دارند که در بالای فهرست قرار دارند.»

پروفسور سی مایکل هال، از گروه مدیریت، بازاریابی و گردشگری دانشگاه کانتربری نیز نظر مشابهی دارد و به یورونیوز می‌گوید: «سطح درآمد قابل تصرف به وضوح مهم است، زیرا این امکان را به مردم می‌دهد تا در تعطیلات پول خرج کنند.»

نابرابری در رفتن به تعطیلات و هزینه‌ها منعکس کننده برخی از نابرابری‌های اقتصادی گسترده‌تر در اتحادیه اروپا است.

یورواستات در مطالعه دیگری، با داده‌هایی که آخرین بار در سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده ، به میزان جمعیتی که به دلایل شخصی سفر می‌کنند پرداخته است. در این مطالعه دست‌کم یک شب اقامت در جایی غیر از محل زندگی فرد به عنوان تعطیلات رفتن در نظر گرفته شده است.

بر اساس این آمار ۸۴ درصد از مردم هلند حداقل یک بار در سال ۲۰۲۲ به تعطیلات رفته‌اند و شهروندان لوکزامبورگ با ۸۳ و فنلاند با ۸۱ در رده‌های بعدی قرار دارند.

در انتهای لیست اما بلغارستان و رومانی هستند که تنها ۲۸ درصد جمعیت آنها دست‌کم یک بار در سال ۲۰۲۲ به تعطیلات رفته‌اند.

در حالی که تصمیم به سفر نکردن می‌تواند با عوامل بازدارنده اقتصادی مرتبط باشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود شهروندان در خانه بمانند. پروفسور هال می‌گوید که عوامل فرهنگی و جغرافیایی نیز در الگوهای سفر نقش دارند.

*شهروندان کدام کشورها در تعطیلات بیشتر هزینه می‌کنند؟

طبق آمار یورواستات، میانگین هزینه‌های گردشگری برای هر نفر در کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی متفاوت است.

در سال ۲۰۲۲، لوکزامبورگ با ۱۷۵ یورو، اتریش با ۱۵۴ یورو بالاترین هزینه گردشگری در هر شب را به خود اختصاص داده‌اند در حالی که میانگین اتحادیه اروپا شبی ۸۷ یورو بوده است.

این ارقام نشان‌دهنده هزینه‌های گردشگران بر اساس کشور محل اقامتشان است، نه اینکه گردشگران به چه کشوری سفر می‌کنند.

در میان اقتصادهای برتر، شهروندان آلمان با ۱۰۹ یورو هزینه در هر شب دست و دل‌بازتر بوده‌اند. فرانسوی‌ها با ۸۴ یورو، اسپانیایی‌ها و ایتالیایی‌ها هر دو با ۷۲ یورو در رده‌های بعدی جای می‌گیرند.

از دیگر نکات قابل توجه در این پژوهش این است که مردم برای سفرهای خارج از کشور بیشتر هزینه می‌کنند و میانگین هزینه در هر شب نیز بسته به داخلی یا خارجی بودن سفر متفاوت است.

به طور معمول، مردم تمایل دارند در سفرهای بین المللی در مقایسه با سفرهای داخلی، در هر شب بیشتر هزینه کنند البته بخشی از آن هم به دورتر بودن مسافت در هر سفر مرتبط است که باعث می‌شود هزینه سفرهای خارجی بیشتر از داخلی باشد.

در سال ۲۰۲۲، ساکنان اتحادیه اروپا به طور متوسط ​​۶۸ یورو در هر شب برای گردشگری داخلی و ۱۱۷ یورو در هر شب برای سفرهای خارجی خرج کردند.

در برخی کشورها، متوسط ​​هزینه گردشگری داخلی کمتر از ۴۰ یورو و حتی به زیر ۳۰ یورو در هر شب کاهش یافته است، مانند چک و لتونی.

در گردشگری داخلی، اتریش با ۱۳۸ یورو بالاترین میانگین هزینه را داشته است.

همچنین ساکنان برخی از کشورها حداقل دو برابر بیشتر در هر شب در سفرهای خارجی در مقایسه با سفرهای داخلی هزینه می‌کنند.

دیگر شاخصی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته میانگین هزینه‌های هر گردشگر در هر سفر بوده است. بر این اساس لوکزامبورگی‌ها با یک‌هزار و ۲۶۱ یورو هزینه برای هر سفر در صدر این فهرست قرار دارند. پس از آن اتریشی‌ها با ۷۲۰ و آلمانی‌ها با ۶۵۰ یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

*خرج کردن در داخل یا خارج از کشور؟

در سال ۲۰۲۲، ساکنان کل اتحادیه اروپا حدود ۴۷۴ میلیارد یورو برای سفرهای گردشگری هزینه کردند که ۵۳ درصد آن صرف سفرهای خارج از کشور شده است.

در ۱۷ کشور از ۲۶ کشور اتحادیه اروپا با داده‌های موجود، بیش از نیمی از هزینه‌های گردشگری در سفر به کشورهای خارجی بوده است.

اینجا هم شهروندان لوکزامبورگ بیش از سایر کشورها سفرهای خارج از کشور را به داخل ترجیح داده‌اند به طوری که ۹۸ درصد سفرهای آنها خارج از کشور بوده است. بعد از لوکزامبورگ، بلژیک با ۹۰، مالت با ۸۹، قبرس با ۸۴ و هلند با ۸۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مقابل، بیش از ۷۰ درصد هزینه گردشگری ساکنان رومانی، یونان و فرانسه مربوط به سفرهای داخلی بوده است.

همچنین ساکنان اتحادیه اروپا حدود ۶ درصد از هزینه‌های گردشگری خود را صرف سفر به قاره آمریکا کرده‌اند در حالی‌که آسیا با ۴ و آفریقا با ۳ درصد دیگر مقصدهای محبوب برای اروپایی‌ها بوده است.

منبع : خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.