فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۲۲۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ترمز رشد بازار کشیده می‌شود؟

پیش بینی بورس شنبه 12 خرداد 1403 / ترمز رشد بازار کشیده می‌شود؟

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، سرنوشت عجیبی را تجربه کرد؛ از ریزش سهمگین در روزهای ابتدایی هفته گرفته تا صف خرید نمادها در دو روز پایانی! آیا روند مثبتی که بازار آغاز کرده در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد یافت یا ترمز رشد بازار کشیده خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته منتهی به دهم خردادماه، هفته پرماجرایی برای بورس تهران و اهالی آن بود؛ هفته‌ای که با محدودیت دامنه نوسان آغاز شد و در کنار جهش نرخ تنزیل بدون ریسک در بخش اوراق خزانه، جان و رمقی در تن تالار شیشه‌ای باقی نگذاشته بود. به طوری که در معاملات روز یکشنبه، نرخ بازدهی بدون ریسک در برخی از اوراق خزانه به ارتفاع 37 درصدی و حتی بالاتر رسیده بود. این امر موجب شد 96 درصد نمادهای بورس، در صف فروش قفل باشند.

سرگذشت عجیب بورس در هفته نخست خرداد

در واکنش به اوضاع وخیم معاملات بازار سرمایه که به جریان معاملات روز دوشنبه نیز کشیده شده بود، برخی از سیستم‌‌ها و استیشن‌های معاملاتی در بعضی از کارگزاری‌ها، در اعتراض به وضع بازار، خاموش شد. ریزش تندوتیز نماگرهای تالار شیشه‌ای، بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه کشور داشت. 

در این بین، اظهارات جنجالی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ بهره 30 درصدی تاثیری بر روند بازار سهام ندارد و در ادامه سکوت رگولاتور بازار یعنی سازمان بورس اوراق بهادار به ریاست مجید عشقی، بر دلزدگی و اعتراض سهامداران افزود.

نتیجه اعتراضات در نهایت، برگزاری دو جلسه از طرف سازمان بورس با فعالان بازار، مدیران هلدینگ‌ها و تامین سرمایه‌ها و همچنین یک جلسه با رئیس کل بانک مرکزی بود.

خروجی این جلسات، انعکاس ریزش بازار سرمایه به مسئولان، ابطال معاملات اوراق خزانه با نرخ بالای 38 درصد، ممنوعیت پذیره‌نویسی اوراق با درآمد بالا و بازگرداندن زمان پایان معاملات صندوق‌ها به ساعت 12:30 بود.

آشتی امیدوارکننده بانک مرکزی و تالار شیشه‌ای برای سهامداران بورسی

در جلسه با رئیس بانک مرکزی نیز راه‌های تقویت شاخص‌های بورسی بررسی شد. گرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان این جلسات پس از تحمیل ضرر و زیان گسترده به سهامداران، حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را داشت، اما به وجود آمدن کورسوی امید در تاریک‌ترین لحظات بازار نیز غنیمت بود.

پس از آن گفتاردرمانی برای بهبود وضعیت بازار سهام، از سوی مسئولان نیز آغاز شد و سخنگوی اقتصادی دولت از چهار تصمیم دولت برای سودآوری بهتر در بازار سرمایه خبر داد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، همچنین از دستور دولت مبنی بر بررسی مجدد نرخ خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد. شایان ذکر است که موضوع نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تاثیر زیادی در سود‌آوری شرکت‌ها دارد.

پیش بینی بورس در هفته پیش رو

به نظر می‌رسد مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بازار سرمایه، خبرهای مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باشد. از سوی دیگر، تعطیلی مجلس در هفته پیش رو، می‌تواند خبر مثبتی نزد اهالی تالار شیشه‌ای قلمداد شود. ریسک تصمیمات خلق‌الساعه و لحظه‌ای، طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، همواره تهدیدی برای سرمایه و سهامداران در بورس تهران به شمار آمده است. 

در راستای پیش‌ بینی بورس شنبه، کارشناسان معتقدند جریان معاملات با وزنه سنگین‌تر خریداران ادامه می‌یابد. کاهش نرخ اخزا، مجال نفس کشیدن به بازار داده است و از همین رو باید به‌دقت روند تغییرات نرخ این اوراق را زیر نظر گرفت.

با این حال، با توجه به تعطیلی بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، احتمال زیادی وجود دارد که ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار گیرد. از این رو به احتمال فراوان، ارزش پایین معاملات بر کاهش حجم تقاضا اثرگذار واقع شود و سهامداران شاهد صف خرید‌های سنگینی، مانند آنچه در روزهای پایینی هفته گذشته اتفاق افتاد نباشند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.