حجم ویدیو: ۲۶.۱۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۷ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازگشت بنزین احمدی‌نژادی!

سارینا سیف سارینا سیف

بنزین این فراورده نفتی را شاید بتوان مهم‌ترین کالای مورد استفاده مردم ایران دانست. تا جایی که کوچک‌ترین خبری درباره آن روی جزئی‌ترین تصمیمات اقتصادی شهروندان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش خودروهای مورد استفاده مردم و متعاقب آن رشد مصرف بنزین، دولت به‌ عنوان تنها تولیدکننده، نتوانسته پاسخگوی این نیاز باشد. از این رو بار دیگر ناچار از واردات و همچنین تولید بنزین پتروشیمی شده است.

تولید بنزین پتروشیمی سیاستی بود که دولت‌های نهم و دهم پایه‌گذاری کردند. پس از تجربه‌ آن سال‌ها، مسئولان هر گاه با کمبود بنزین مواجه می‌شوند به فکر تولید بنزین پتروشیمی می‌افتند.

با افزایش مصرف بنزین طی سال‌های اخیر و عقب‌ماندگی تولید، بار دیگر دولت به اولین و دم‌دست‌ترین راهکار، یعنی عرضه بنزین پتروشیمی و واردات سوخت، روی آورده است. به‌طوری‌که قرارداد دو میلیارد و 700 میلیون دلاری با پتروشیمی‌ها به منظور تولید بنزین بسته شده است.

بنزین پتروشیمی که تولیدش از دولت‌های نهم و دهم شروع شد، از آلاینده‌ترین انواع بنزین به حساب می‌آید و استفاده از این سوخت نه‌تنها مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد می‌کند بلکه توجیه اقتصادی هم ندارد.

از این رو تولید بنزین پتروشیمی را باید بازگشت به عقب دیگری در دولت سیزدهم دانست که نه‌تنها منجر به حیف و میل منابع کشور می‌شود، بلکه ممکن است در کنار تشدید آلودگی هوا، به تعداد بیماران سرطانی هم بیفزاید.

برای مطالعه بیشتر گزارش «بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت/ آلایندگی ۲.۷ میلیارد دلاری!» را بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.