خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۶۴۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

وزیر صمت در پیچ‌وخم خودروهای برقی؛ وزارت نیرو: برق نداریم

وزیر صمت در پیچ‌وخم خودروهای برقی؛ وزارت نیرو: برق نداریم

سکوت معنادار مسئولان کشور در حوزه خودروهای برقی شکسته شد و در نهایت سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: مسئولان وزارت نیرو در جلسات می‌گویند برقی برای خودروهای برقی ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بدقولی‌های دولت سیزدهم از زمانی که روی کار آمده، تمامی ندارد و این بدقولی، تنها مربوط به یک وزارت‌خانه نمی‌شود. در حوزه صنعت خودرو، شخص رئیس دولت و وزیر سابق صمت اعلام کرده بودند که شرایط بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات خودرو آغاز می‌شود؛ اما با گذشت 2.5 سال می‌توان فهمید که عملاً چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت نتوانست به عهد خود عمل کند و با استیضاح وی، عباس علی‌آبادی، بر مسند ریاست وزارت صمت درآمد. علی‌آبادی در حالی این مقام را با رویای برقی‌سازی صنعت خودرو و واردات خودروهای برقی برعهده گرفت که بازار خودرو، چندان شرایط جالبی نداشت؛ اما در کمال تعجب برقی‌سازی صنعت خودرو را نیز به تعهدات پیشین این وزارت‌خانه افزود.

وزیر صمت به دنبال خودروهای برقی

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران اخیراً اظهار کرد: سال گذشته، 16 درصد خودروهای تولیدی در دنیا خودروهای برقی بوده است. در رابطه با خودروهای برقی، کشور با چالش برق مواجه بوده و با توجه به این که حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در پیک مصرف وجود دارد، در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی انجام نشود، خیلی تکنولوژی نیست که بتوان روی آن بابت این حساب کرد که باعث کاهش مصرف شود.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس، دو سال به نام ساماندهی صنعت خودرو و آزادسازی واردات خودرو، گفتار درمانی کردند، اما تا کنون کمتر از 10 هزار خودرو وارد کشور شده در حالی که کل نیاز بازار ایران بیش از 1.5 میلیون دستگاه به صورت سالانه است.

تاجیک خاطر نشان کرد: وزیر جدید نیز با گفتاردرمانی خودروهای برقی از راه رسید. در اینکه خودروهای برقی گزینه بهینه‌ای هستند شکی نیست و تا سال 2030 تمامی کشورهای صاحب این صنعت، تولید خودروهای بنزینی را قطع می‌کنند. اما وزیر صمت که شعار برقی‌سازی صنعت خودرو را سر می‌دهد، زیرساخت آن را آماده کرده است؟ یک نهاد تنظیم‌گر در مجلس یا دولت باید تشکیل شود تا در این زمینه تصمیم درست اتخاذ کند.

شوآف دولت برای خودروهای برقی

درنهایت به نظر می‌رسد این اقدام نیز همچون موضوع واردات خودرو شوآفی بیش نیست و دولت در این زمینه هم سعی دارد بدون آنکه در عمل اقدامی انجام دهد، برقی‌سازی صنعت خودروسازی را به نام خود بزند.

این در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای حرکت به این سمت همچنان وجود ندارد و مشخص نیست که دولت با چه ساز و کاری می‌خواهد برقی‌سازی صنعت خودرو را عملی کند. گذشته از ضعف‌های صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی همانطور که اشاره شد، از لحاظ تأمین برق و ایجاد جایگاه‌های شارژ خودروی برقی برنامه‌ای به چشم نمی‌خورد و دولت ابراهیم رئیسی برای اینکه نشان دهد از اتفاقات روز جهان عقب نمانده، صرفاً به ارائه چند شعار تبلیغاتی بسنده کرده است.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.