خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۱۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بدعهدی وزارت صمت در قبال سازمان تاکسی‌رانی/ خودروهای برقی پلاک نشدند

بدعهدی وزارت صمت در قبال سازمان تاکسی‌رانی/ خودروهای برقی پلاک نشدند

سال گذشته وزارت صمت از واردات گسترده خودروهای برقی و نوسازی ناوگان تاکسی رانی با این خودروها خبر داده بود، اما چنین نشد و اکنون، عضو شورای شهر تهران از پلاک نشدن خودروهای برقی سازمان تاکسی رانی قله‌مند است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابتدای سال گذشته با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی به سکان‌داری وزارت صمت، ورود خودروهای برقی به سیستم حمل‌ونقل کشور با جدیت بسیاری پیگیری شد. طبق وعده‌ها قرار بود که بخش بزرگی از زیرساخت خودروهای برقی همچون ایستگاه‌های شارژ سریع و خدمات فنی آن‌ها تا پایان سال 1402 آماده بهره‌برداری باشد. بر همین اساس، وعده ورود گسترده این خودروها به کشور نیز داده شد، اما اکنون با گذشت یک ماه از سال جدید نیز می‌توان دید که چنین نبوده است.

به نقل از ایسنا علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران صبح امروز گفت: مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد. آذرماه سال گذشته از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد. همچنین دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاک آنها شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

100 هزار وسیله نقلیه برقی تهران چه شد؟

واقعیت امر اینکه تعداد وعده‌های عملی نشده وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و خودروهای برقی طی دو سال گذشته به قدری زیاد است که شمردن تک به تک آن‌ها خارج از حوصله خواهد بود. اما یکی از وعده‌های به نسبت سنگین در بخش خودروهای برقی بود که طبق گفته علی‌آبادی، قرار بود 100 هزار وسیله نقلیه برقی تا پایان 1402 وارد تهران شود.

در کمال ناباوری می‌توان دید که حتی یک درصد از وعده فوق عملی نشده و آن تعداد از خودروهای برقی که تحویل سازمان‌هایی همچون تاکسی رانی شد، هنوز هم با گذشت چندین ماه موفق به دریافت پلاک و آغاز فعالیت در این سازمان نشدند. اما جناب وزیر بدون توجه به صحبت‌های قبلی خود، از نبود فضای کافی در گمرکات کشور به دلیل واردات گسترده خودرو خبر می‌دهد!

افزون بر این، همان‌طور که قائمی نیز اشاره کرد همین خودروهای برقی تحویل شده به جای استفاده از زرد، رنگ‌هایی همچون قرمز، آبی و مشکی دارد که نوع استفاده آنها در سازمان تاکسی رانی را مبهم می‌کند.

عقب‌ماندگی تهران از رشد صنعت خودروسازی چین

همواره در ایران، تست و راه‌اندازی هر زیرساختی از شهر تهران آغاز می‌شود و پس از رفع ایرادات فنی و جذب سرمایه مورد نیاز، به سایر کلان‌شهرها و در نهایت به شهرها و روستاها می‌رسد. اما بحث راه‌اندازی و استفاده از خودروهای برقی با گذشت نزدیک به یک سال از زمان روی کار آمدن وزیر فعلی، باز هم در کلان‌شهر تهران به جایی نرسیده و تعداد جایگاه شارژ سریع در سطح شهر، قابل قبول نیست.

بنابراین با توجه به وضعیتی که تعداد خودروهای تمام برقی درحال تردد تهران حتی به یک درصد کل خودروهای سطح شهر هم نمی‌رسد، همچنین خدمات پس از فروش آنها در هاله‌ای از ابهام است، وزارت صمت چگونه قصد دارد که مردم را به خرید این محصولات تشویق کرده و به وعده‌های خود عمل کند؟ با چنین سرعت لاک‌پشتی که برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تهران دارد، کوچ به سمت استفاده از خودروهای برقی و افزایش سهم این خودروها در سبد مصرفی کل کشور چند دهه به طول می‌انجامد؟

تمامی این موارد سوالاتی است که باید وزارت صمت و شخص وزیر صمت، آقای عباس علی‌آبادی به آن‌ها پاسخ دهد و در صورت سرپیچی از پاسخ به این سوالات، پیگیری موضوع فوق بر عهده نمایندگان مجلس خواهد بود.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.