خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۱۰۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی، موضوع بحث کنفرانس جهانی بهداشت/ برنامه غول‌های فناوری برای آینده چیست؟

هوش مصنوعی، موضوع بحث کنفرانس جهانی بهداشت/ برنامه غول‌های فناوری برای آینده چیست؟

هوش مصنوعی مولد دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای تسهیل کارهای اداری در مراقبت‌های بهداشتی است. اما از آنجایی که شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر فناوری با سرعت قابل توجهی درحال پیشرفت‌ هستند، رهبران صنعت، تنظیم‌کننده‌ها و دانشگاهیان در جامعه باید اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی مولد عادلانه است و آسیبی به جوامع وارد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این هفته در کنفرانس جهانی بهداشت «HIMSS» در شیکاگو، بحث‌هایی درباره هوش مصنوعی و نقش آن در مراقبت‌های بهداشتی مطرح شد. جایی که بیش از 35 هزار پزشک، مدیر اجرایی، مهندس و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی گرد هم آمدند تا در مورد آخرین پیشرفت‌های حوزه سلامت و فناوری بحث کنند. HIMSS یا انجمن سیستم‌های مدیریت و اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی هر ساله این کنفرانس را برگزار می‌کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت برنامه‌های خود را برای توسعه هوش مصنوعی ارائه داده و پنل‌هایی را با حضور کارشناسان برای پاسخگویی به سوالاتی مبنی بر چگونگی استفاده از این فناوری برای مقابله با چالش‌های حوزه سلامت برگزار کردند.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی سال‌هاست که در حال استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف خود هستند اما چیزی که به‌عنوان هوش مصنوعی مولد شناخته شود، اواخر سال گذشته، هنگامی که «Open AI» از اولین چت‌بات خود رونمایی کرد، مطرح شد.

در ابتدای جلسه، «هال ولف»، مدیرعامل HIMSS، مقدمه بحث را با فاش کردن محتوای آخرین مکالمه خود با «ChatGPT» آغاز کرد. او گفت که از این چت‌بات پرسیده است که چگونه می‌توان چالش‌های بهداشت جهانی را حل کرد. همچنین «دیوید رو»، مدیر ارشد پزشکی جهانی در مایکروسافت، در مصاحبه‌ای به CNBC گفت که هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای حل مشکلات بزرگ در صنعت مراقبت‌های بهداشتی کمک‌کننده باشد. او گفت: فرصت به‌کارگیری این مدل‌های زبانی بزرگ و هوش مصنوعی در گردش‌های کاری بالینی فوق‌العاده است و ما باید این کار را مسئولانه انجام دهیم. دیوید رو معتقد است که هوش مصنوعی مانند خودرویی است که تازه اختراع شده درحالی‌که هنوز هیچ جاده و علائم راهنمایی و رانندگی به‌وجود نیامده است. او بیان کرد که هنوز زیرساخت‌های لازم برای به‌کارگیری هوش مصنوعی جای توسعه دارند.

طبق مطالعه‌ای که توسط انجمن پزشکی آمریکا در سال 2016 انجام شد به ازای هر ساعتی که یک پزشک با یک بیمار سپری می‌کند، دو ساعت دیگر را صرف کارهای اداری می‌کند. در این مطالعه آمده است که پزشکان نیز تمایل دارند یک تا دو ساعت دیگر را صرف انجام امور اداری خارج از ساعات کاری کنند. به‌طور مشابه در سال 2017، مجله انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا یک نظرسنجی را منتشر کرد که در آن پاسخ‌دهندگان گفتند حدود 24 درصد از ساعات کاری آنها صرف کارهای اداری می شود. بیش از دو سوم از پزشکان مورد بررسی گزارش کردند که مسئولیت‌های اداری بر توانایی آنها برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی تاثیر منفی می‌گذارد. شرکت کنندگان HIMSS معتقدند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند با انجام کارهای اداری به پزشکان کمک کند.

غول‌های فناوری و توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت

روز دوشنبه، مایکروسافت همکاری گسترده‌ای را با «Epic Systems»، یک شرکت نرم‌افزار مراقبت‌های بهداشتی، آغاز کرد. براساس آمار، بیش از 160 میلیون نفر برای دسترسی مستقیم به اطلاعات حوزه سلامت از نرم‌افزار این شرکت استفاده می‌کنند. اولین کاربرد Epic از فناوری هوش مصنوعی تولید پیام‌هایی شامل اطلاعات بیماران به چارت پزشکان است. پزشکان می‌توانند این اطلاعات را برای سایر همکاران نیز ارسال کنند.

شرکت تابعه تشخیص گفتار مایکروسافت، «Nuance Communications»، نیز از راه‌اندازی یک برنامه یادداشت‌های بالینی به نام «DAX Express» خبر داد. هدف این برنامه کمک به کاهش بار اداری پزشکان با تهیه خودکار یادداشت بالینی در عرض چند ثانیه پس از ویزیت بیمار است.

خدمات وب آمازون هم اعلام کرد که قرار است همکاری گسترده‌ای را با فیلیپس، یک شرکت فناوری سلامت مستقر در هلند، آغاز کند. این همکاری قرار است به رادیولوژیست‌ها کمک کند تا اسکن‌ها و تصاویر پزشکی را (حتی به صورت کنترل از راه دور) با سرعت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند.

همچنین، «Google Cloud» هفته گذشته مجموعه‌ای را معرفی کرد که از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی پردازش اطلاعات بیمه سلامت استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی گوگل با تبدیل داده‌های بدون ساختاری که در تصاویر، فایل‌های PDF یا سایر پرونده‌های سلامتی ظاهر می‌شوند، یک قالب ساختاریافته و قابل هضم‌تر را برای کاهش بخشی از این بار اداری ارائه می‌دهد.

دیوید رو از مایکروسافت معتقد است که هوش مصنوعی مولد دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای تسهیل کارهای اداری در مراقبت‌های بهداشتی است. اما از آنجایی که شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر فناوری با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت‌ هستند، رهبران صنعت، تنظیم‌کننده‌ها و دانشگاهیان در جامعه باید اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی مولد عادلانه است و آسیبی به جوامع وارد نمی‌کند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.