کد مطلب: ۸۹۹۷۸۴

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

۵۰ مهارت در حال رشد در سال جدید

50 مهارت در حال رشد در سال جدید

هوش مصنوعی و تحولات هر روزه فناوری، شرایط محتوایی و فنی بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده است. این روند پیشرفت در بعضی موارد احتمال پایان برخی مشاغل را نیز مطرح کرده اما‌ به طور کلی مسئله تغییر در مشاغل، امری ناگزیر است.

امیرحسین جعفری / به گزارش تجارت‌نیوز، تکرار این سوال که کدامیک از مشاغل در روند نابودی و یا تغییر هستند، باعث شد لیست‌های متنوعی از مشاغل مورد نظر منتشر شود.کافیست یک جستجو ساده در اینترنت داشته باشیم تا گزارش‌های متعدد این حوزه را ببینیم. اما به واقع کدامیک از مشاغل مورد هدف فناوری قرار خواهند گرفت؟ و کدامیک از مشاغل و مهارت‌های‌ اساسی بیشترین رشد را داشته‌اند؟ مرکز کسب و کار هاروارد گزارشی از چندین شغل و مهارتی که نیاز به بازآموزی به علت سرعت رشد دارند را دسته بندی کرده است. هاروارد در توضیح این گزارش نوشته است:

«در دهه‌های آینده میلیون‌ها کارگر ممکن است به مهارت آزمایی جدید نیاز داشته باشند - یک چالش اجتماعی اساسی و عمیقاً پیچیده که کارگران را نه تنها به کسب مهارت‌های جدید، بلکه برای استفاده از آنها برای تغییر شغل ملزم می‌کند.»

Udemy Business نیز با بررسی‌بیشتر این گزارش،‌ لیست مشاغل در حال رشد را تکمیل کرده است.

 در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1-chat GPT

2-محیط زیست اجتماعی و حکمرانی

۳-صدور گواهینامه

۴-طراحی نرم‌افزار

۵-اقتصاد رفتاری

۶-استراتژی تبلیغات

۷-‌Autodesk 3ds max

۸- برنامه ریزی اساسی کسب و کار

‌۹- dbt (ابزار ساخت داده)

۱۰- مهندسی داده

۱۱- اصول فناوری اطلاعات

۱۲- متلب

۱۳- ابعاد هندسی و تحمل (GD&T)

۱۴- کانتینرسازی

۱۵- مبارزه با پولشویی (AML)

۱۶- مدیریت کیفیت داده‌ها

۱۷- برنامه نویس پایتون

۱۸- انگلیسی تجاری

۱۹- مهارت تحلیلگر مرکز عملیات امنیتی (SOC).

۲۰- توسعه برنامه

۲۱- تجزیه و تحلیل HR

۲۲- برنامه ریزی پروژه

‌۲۳- FastAPI

۲۴- مدیریت بازاریابی

۲۵- توسعه وب

‌۲۶- JSP (صفحات سرور جاوا)

۲۷- مبانی مک

۲۸- سیستم های اطلاعاتی

۲۹- زیرساخت شبکه

۳۰- زبان پرتغالی

۳۱- مدیریت انبار

۳۲- ویندوز 11

۳۳- شبکه CSS

‌۳۴- Google Professional

۳۵- گواهینامه مهندس امنیت ابر

۳۶- شرکت خبره کار اینترنتی (CCIE)

۳۷- گواهینامه زیرساخت

۳۸- مربیگری

۳۹- تحلیلگر مالی خبره

۴۰- گواهینامه (CFA).

۴۱- پردازش پرداخت

۴۲- مدیریت انبار

۴۳- زبان ژاپنی

 ۴۴- فرآیند کسب و کار

۴۵- مدیریت (BPM)

۴۶- برنامه ریزی استراتژیک

۴۷- برنامه بازاریابی

۴۸- تیم سازی

۴۹- امنیت حرفه ای (CCSP)

‌۵۰-Microsoft OneNote

نگرانی شاغلین از چیست؟

در کشورهای توسعه یافته که رشد فناوری بر روند مشاغل اثرگذار است، شاغلین از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شوند.‌‌ به این معنا که به مرور زمان ناچار‌ به افزایش سطح آگاهی و دانش‌فنی خود هستند تا با ظاهر و روند جدید آن شغل، همراه شوند. عدم توانمندشدن نیروی کار مساوی از دست رفتن شغل برای آن‌هاست و در نهایت نیروی کاری در صحنه باقی می‌ماند که به مرحله‌ای بالا‌تر از نظر استراتژی و تاکتیک وارد شده باشد. با این وجود تکنولوژی اگرچه زحمت‌های نسبی برای نیروی کار‌ به دنبال دارد اما‌ افزایش توانمندی نیروی کار، ارزش این زحمت و حتی از بین رفتن برخی مشاغل افراد را دارد. یک نیروی کار ضمن توانمندسازی و به روز شدن در حوزه کاری خود، نیازمند خلاقیت و به دست گرفتن تکنولوژی است. اگر تکنولوژی‌در یک شغل از نیروی کار آن فراتر برود و نیروی کار نتواند خود را همراه کند، آنگاه وقت شروع چالش برای نیروی کار است. یک مثال ساده برای این موضوع گسترش اوبر و تاکسی‌های اینترنتی در ایران است. وقتی برخی از رانندگان در استفاده از تلفن همراه هوشمند و کار با اپلیکیشن ناتوان ماندند و این سبک کار را با روش‌های سنتی که به آن عادت کرده بودند بی‌ثمر تلقی کردند، به مرور یا به حاشیه رفتند و یا به ناچار نقش جدید فناوری در شغلشان را پذیرفتند. استارتاپ‌ها نیز نقش مشابهی در رشد پیوند جامعه و نیروی کار با فناوری دارند.

تغییر شغل و عدم‌ رشد نیروی کار

در مواجهه به رشد تکنولوژی‌ در مشاغل، برخی شغل خود را از دست رفته می‌دانند و خلاقیتی نیز برای پیشبرد کار صورت نمی‌گیرد. طبق گزارش لینکدین که میلیون‌ها شغل را از سال ۲۰۱۹تا ۲۰۲۳ بررسی کرده است نزدیک‌۶۰درصد متخصصین در بازار کار اروپا به دنبال تغییر شغل هستند و ۳۰درصد آن‌ها، علت این اقدام را جستجو‌ به دنبال مشاغل پردرآمد‌تر ذکر کرده‌اند. دیگر متخصصین نیز تحولات تکنولوژیک در شغل خود‌ را در این زمینه موثر دانسته‌اند.

جاش گراف، مدیر عامل لینکدین اروپا و آمریکای لاتین، در این‌باره گفته است: «با آغاز سال ۲۰۲۴، واضح است که هوش مصنوعی و پایداری دو عامل اصلی هستند که اساساً بازار کار را تغییر می‌دهند. در واقع کسب‌وکارها به طور فزاینده‌ای به دنبال استخدام افراد حرفه‌ای با مهارت‌های سبز و هوش مصنوعی هستند و مشاغل در این زمینه‌ها بالاترین نرخ رشد را در سراسر اروپا دارند.»

در کدام نقطه می‌گوییم یک شغل تحت تاثیر هوش مصنوعی است؟

به طور کلی مشاغلی که هوش مصنوعی ۵۰درصد بر روی سرعت و کیفیت آن‌ها اثر بگذارد، جز مشاغلی محسوب می‌شوند که در اختیار و تحت تاثیر مستقیم هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند و لیست‌های متعددی از آن شکل گرفته است. اگرچه شاید کشوری مانند ایران نیازمند تطبیق بیشتر با رویدادهای تکنولوژیک روز جهان است، چندان مصداق این موضوع نباشد و نیروی کار به شدت کشورهای اروپایی تحت تاثیر رشد فناوری قرار نگیرد. اما این فاصله شاید نیروی کار را مانند متخصصین اروپایی نگران نکند اما اثرات زیان‌بار تری برای آینده اقتصادی و تکنولوژیک کشور به دنبال دارد و نیروی کار ایرانی به مرور نسبت به جریان کاری روز دنیا کمتر تطبیق پذیرفته و توانمندسازی عملی پر چالش خواهد بود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جلالی

    سلام، نیروی کار همیشه جلوتر از تکنولوژی بوده ،چرا که نیروی کار باعث خلاقیت جدید شده است،در هر گروه صنعتی وکشاورزی وخدمات، نیروی کار باتجربه باعث گردیده آن صنعت را با شیوه جدیدتر کار مواجه کند، متاسفانه برای بخش نیروی کار در کشور ما ارزشی قائل نیستند، فقط به تکنولوژی بیگانه در سطح دانشگاهی اکتفا دارند ، وان هم به فنا