کد مطلب: ۸۵۵۴۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپ های هوش مصنوعی پیشرو در جذب سرمایه

استارتاپ های هوش مصنوعی پیشرو در جذب سرمایه

رشد صنعت هوش مصنوعی طی چند سال اخیر شدت گرفته و نوآوری‌ها بیشتر حول محور این صنعت متمرکز شده‌اند. استارتاپ‌ های هوش مصنوعی توانسته‌اند بیشتر سهم سرمایه‌گذاری را نصیب خود کنند. در حالی که همسایگان ایران برای تبدیل شدن به قدرت اول هوش مصنوعی در منطقه تلاش می‌کنند، برنامه‌ریزهای ایران در حد وعده باقی مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از اینکه ابزاری مانند Chat GPT به‌صورت گسترده در جامعه رواج پیدا کند، مردم به اهمیت حوزه هوش مصنوعی و کارهایی که می‌توان در این حوزه انجام داد، پی نبرده بودند ولی متخصصان حوزه هوش مصنوعی سال‌هاست که به دنبال ارتقا و پیشرفت این دستاورد بشری هستند.

هوش مصنوعی در 20 سال اخیر توانسته به رشد قابل توجهی برسد و بسیاری از کشورها به اهمیت این حوزه در پیشرفت اقتصاد و رفاه مردم پی برده‌اند.

جایگاه استارتاپ‌ های هوش مصنوعی در جذب سرمایه

براساس آخرین گزارش صنعت هوش مصنوعی در دنیا، از ابتدای سال 2023 تاکنون در بین 50 سرمایه‌گذاری بزرگ خطرپذیر استارتاپی، سهم استارتاپ‌ های هوش مصنوعی 4 معامله به ارزش 13.2میلیارد دلار بوده که این مبلغ بیشترین سهم در بین دیگر حوزه‌های استارتاپی بوده است. پس از هوش مصنوعی، استارتاپ‌های حوزه فین‌تک و بایوتک بیشترین سرمایه را جذب کرده‌اند.

شرکت Open AI (خالق Chat GPT) با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در رده نخست جذب سرمایه قرار دارد. این سرمایه‌گذاری در Open AI توسط شرکت مایکروسافت انجام شده است.

اما استارتاپ‌های دیگری که توانستند در حوزه هوش مصنوعی بیشترین سرمایه را جذب کنند، شرکت ‌Inflection AI فعال در زمینه ساخت دستیارهای هوشمند شخصی با جذب سرمایه 1.3میلیارد دلار، شرکت SandboxAQ با جذب سرمایه 500میلیون دلار و شرکت Anthropic که توسط متخصصان سابق Open AI راه‌انداری شده با جذب سرمایه 450 میلیون دلار بوده‌اند.

2

وضعیت توسعه هوش مصنوعی در دنیا/ ایران در این رتبه‌بندی جایگاهی ندارد

وب‌سایت تحلیل داده Tortoise Media براساس شاخص‌هایی مانند استعداد، زیر ساخت، محیط عملیاتی، پژوهش و توسعه، استراتژی دولت و تجاری‌سازی بررسی‌هایی انجام داده که سهم و جایگاه 62 کشور جهان در توسعه هوش مصنوعی را نشان می‌دهد اما نکته قابل توجه این است ایران در این رتبه‌بندی جایگاهی ندارد.

در این رتبه‌بندی 10 کشور آسیایی حضور دارند که چین در رده دوم، کره‌جنوبی رده ششم، ژاپن رده 12، هند رده 14، امارات رده 28، عربستان رده 31، ترکیه رده 39، قطر رده 42، بحرین رده 58 و پاکستان رده 59 قرار دارند.

ایران در تولید علم هوش مصنوعی درجا می‌زند

قرارنگرفتن ایران در بین 60 کشور توسعه دهنده هوش مصنوعی در حالی اتفاق افتاده است که ایران طبق رده بندی سایت scimagojr ، در زمینه تولید علم حوزه هوش مصنوعی رتبه 18 دنیا در سال 2022 را داشته است.

البته ناگفته نماند که رتبه ایران در حوزه تولید علم هوش مصنوعی در پنج سال گذشته هیچ تغییری نکرده اما بعضی کشورهای آسیایی پیشرفت چشم‌گیری در این حوزه داشته‌اند.

به عنوان مثال هند از آمریکا هم پیشی گرفته و در رتبه دوم ایستاده یا عربستان از رتبه 26 به رتبه 19 ارتقا پیدا کرده است. رتبه اول این لیست در پنج سال گذشته در اختیار چین بوده ولی نکته جالب دیگر سقوط ژاپن از رتبه 4 به رتبه 6 بوده است.

بندی هوش مصنوعی

درجا زدن ایران در حوزه هوش مصنوعی در حالی اتفاق افتاده است که رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات در بهمن 1400 از تدوین سندی راهبردی در حوزه هوش مصنوعی داده خبر داده بود. سندی که پیش‌بینی کرده ایران در بین 10 کشور دنیا در توسعه هوش مصنوعی تا سال 1410 قرار خواهد گرفت. اما سوال این است که با وجود سرمایه‌گذاری‌های دیگر کشورها که بسیار فراتر از ایران بوده و مهاجرت نخبگان کشور این وعده محقق می‌شود؟

همسایگان ایران در چند قدمی حکمرانی بر هوش مصنوعی

برای مثال چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه امارات و عربستان به طور علنی هدف خود را برای تبدیل شدن به هاب‌های هوش مصنوعی در جهان اعلام کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: عربستان سعودی تاکنون ۳ هزار تراشه Nvidia's H۱۰۰ را که هر کدام ۴۰هزاردلار قیمت دارند خریداری کرده است.این محصول نخستین تراشه طراحی شده برای هوش مصنوعی مولد (generative AI) است.

این میزان هنوز فاصله زیادی با مقدار تراشه خریداری شده توسط شرکت‌های مطرح عرصه هوش مصنوعی مولد دارد. مثلا شرکت OpenAI برای توسعه مدل GPT-۳ از ۱۰۲۴ تراشه A۱۰۰ انویدیا،نسل قبلی تراشه‌های انویدیا استفاده کرده است.

در همین حال امارات نیز اخیرا توانسته تعداد زیادی تراشه انویدیا برای توسعه مدل زبانی متن باز این کشور تحت عنوان فالکون خریداری کند. تراشه‌های سفارش امارات توسط موسسه دولتی نوآوری فناوری شهر مصدر در ابوظبی خریداری شده است.

امارات نخستین کشوری در منطقه بود که در سال ۲۰۱۷ وزارت هوش مصنوعی را راه‌ندازی و سپس دستورالعملی برای راه‌اندازی هوش مصنوعی مولد منتشر کرد. این برنامه بخشی از برنامه دولت امارات برای قرار گرفتن این کشور در سطح اول تکنولوژی هوش مصنوعی جهان و همچنین قانون‌گذاری این عرصه بوده است.
پلتفرم فالکون امارات که به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار دارد طی دو ماه گذشته توسط ۳۸۴ تراشه A۱۰۰ انویدیا توسعه داده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.