خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۴۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

براساس آمار بانک جهانی: تولید ناخالص داخلی ایران چقدر است؟

براساس آمار بانک جهانی: تولید ناخالص داخلی ایران چقدر است؟

در آمار منتشر شده تولید ناخالص داخلی بر اساس دلار PPP، کشور ایران در میان 193 کشور، رتبه 21 (یک هزار و 617 میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهرزاد زمانی- درآمد سرانه برابر است با تولید ناخالص داخلی کشور تقسیم بر جمعیت. لازم به ذکر است در کشور ایران برای سنجش وضعیت تولید در استان‌ها، ارزش افزوده حاصله از نفت را حذف کرده و درآمد سرانه بدون نفت را محاسبه می‌کنند.

در تولید ناخالص داخلی (GDP) تنها کالاها و خدماتی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در داخل مرزهای جغرافیایی کشور تولید شده‌ باشند. تولید ناخالص ملی (GNP) عبارت ‌است از ارزش مادی تمام کالاها و خدماتی که طی یک سال توسط یک ملت در هر کجای جهان، تولید شده باشد. تفاوت این شاخص با تولید ناخالص داخلی در بخش آخر آن‌هاست.

 

GDP per capita (current US$)

درآمد سرانه ایران بر اساس نرخ فعلی دلار آمریکا 

در بیشتر شاخص‌ها و گزارش‌های اقتصادی که توسط نهادهای دولتی و غیردولتی منتشر می‌شود، تولید ناخالص داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی از رشد، رونق یا رکود اقتصادی صحبت می‌کنند، عملاً در مورد افزایش (یا کاهش) تولید ناخالص داخلی حرف می‌زنند.

30 countries GDP (2)

تولید ناخالص داخلی کشورها چگونه مقایسه می‌شود؟

مقایسه تولید ناخالص داخلی اسمی کشورها ممکن است نادرست باشد زیرا حجم اقتصاد کشورها با هم متفاوت است. به این مثال از شبکه طلا سکه و ارز توجه کنید، اگر اقتصاد چین و آمریکا را در نظر بگیرید، با 1.66 دلار می‌توان در چین یک قرص نان خرید اما همان نان در آمریکا 2.39 دلار قیمت دارد. در واقع اگر فقط نان را در نظر بگیریم، قدرت خرید فردی که در چین 16 دلار در ماه درآمد دارد معادل قدرت خرید فردی است که 23 دلار در ماه درآمد دارد. به همین خاطر است که در نظر گرفتن میزان درآمد بدون توجه به برابری قدرت خرید می‌تواند گمراه کننده باشد و باعث بروز خطا در مقایسه عملکرد اقتصادها شود.

به همین خاطر اقتصاددانان برای اینکه بتوانند همه اقتصادها را بر اساس واحد یکسانی بسنجند، علاوه بر اینکه ارزش همه آن‌ها را به دلار تبدیل می‌کنند، بر اساس قدرت خرید مختلف دلار در کشورهای مختلف، میزان درآمد کشورها را نیز تعدیل می‌کنند و از آن به عنوان «برابری قدرت خرید» (Purchasing Power Parity) یاد می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، درآمد سرانه ایران در سال 2022 بر اساس دلار فعلی آمریکا نسبت به سال گذشته (2021)، 14 درصد رشد داشته است. در آمار منتشر شده تولید ناخالص داخلی بر اساس دلار PPP، کشور ایران در میان 193 کشور، رتبه 21 (یک هزار و 617 میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است.

GDP per capita_ PPP (current international $)

درآمد سرانه ایران بر اساس دلار PPP

 

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.