کد مطلب: ۸۹۲۱۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرار ایتالیا از رکود / اقتصاد مقصد اصلی دانشجویان ایرانی چگونه است؟

فرار ایتالیا از رکود / اقتصاد مقصد اصلی دانشجویان ایرانی چگونه است؟

کشور ایتالیا که یکی از مقاصد اصلی مهاجرت دانشجویان ایرانی است داده‌های جدیدی از تولید ناخالص داخلی خود منتشر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات نهایی منتشر شده توسط اداره ملی آمار ISTAT، تولید ناخالص داخلی ایتالیا برای سه ماهه سوم سال 2023 نرخ رشد 0.1 درصدی در  سه ماهه اخیر میلادی را ثبت کرد.

این رشد اقتصادی مثبت پس از یک انقباض 0.4 درصدی در سه ماهه قبل صورت گرفت و به ایتالیا اجازه داد تا از تهدید ورود به رکود که با 2 فصل متوالی رشد منفی مشخص می‌شود، فرار کند.

تنوع سال به سال در تولید ناخالص داخلی ایتالیا نیز 0.1 درصد است و از تخمین‌های قبلی فراتر می‌رود.

اداره ملی آمار ایتالیا اعلام کرد که نرخ هزینه مصرف‌کننده و سرمایه ثابت ناخالص در این سه ماهه اخیر نسبت به این دوره در سال 2022، 0.2 درصد کاهش داشته است. همچنین واردات این کشور شاهد کاهش چشمگیر 3.2 درصدی و صادرات شاهد کاهش 0.4 درصدی بود.

در آخرین گزاره منتشر شده توسط اداره ملی آمار، ایتالیا به سیگنال‌های هشداردهنده راجع به اقتصاد خود ادامه داد. در ماه اکتبر، هر دو شاخص اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار بیشترین میزان کاهش را ثبت کردند.

اقتصاد جهان

فعالیت تولید در ایتالیا همچنان کاهشی است

بخش تولید در ایتالیا در حال تجربه یک روند کاهشی مشخص است. در ماه نوامبر، شاخص مدیریت قدرت خرید شاهد بازبینی 44.4 واحدی شد که کمتر از تخمین 45.3 واحدی قبلی است. این کاهش در ادامه روند کاهشی ماه اکتبر است که این شاخص 44.9 واحد را ثبت کرد. این امر نشان‌دهنده وضعیت تضعیف‌شده تقاضا در ایتالیاست.

کاهش سفارشات کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به شدت به چشم می‌آید. ماه نوامبر هشتمین ماه متوالی کاهشی اقتصاد ایتالیا بود.

اقتصاددانان بر این باورند که شکنندگی در خروجی‌ها، حجم خرید، میزان کالاها در انبار و اشتغال به شدت چشمگیر است.

این کاهش رشد اقتصادی بازتاب‌کننده سیاست‌های ضدتورمی نیز هست. نرخ تورم ماهانه در ایتالیا در ماه نوامبر سال 2023 به 0.8 درصد رسید؛ یک کاهش شدید از نرخ 1.7 درصدی در ماه قبل که کمترین میزان نرخ تورم از ماه مارس سال 2021 است.

اصلاحات بودجه دولت ایتالیا 

به‌رغم سناریو چالشی موجود در اقتصاد ایتالیا، بازار سهام داخلی این کشور به شکل قابل توجهی خوب عمل می‌کند.

اقتصاد جهان

بازار سهام ایتالیا در سال 2023 در 11 ماه گذشته رشد 25 درصدی را شاهد بود که بالاترین میزان از ماه جولای سال 2008 (آغاز بحران مالی سال 2008 در اروپا و آمریکای شمالی) است. با توجه به اینکه هنوز یک ماه دیگر به پایان امسال باقی مانده است، 2023 به دومین سال قدرتمند بازار سهام داخلی ایتالیا  در 2 دهه اخیر تبدیل می‌شود.

بازار سهام داخلی ایتالیا قابل دفاع‌ترین بخش اقتصادی این کشور است.

تمایل دانشجویان ایرانی به مهاجرت به ایتالیا

دانشجویان ایرانی که قصد مهاجرت دارند، ایتالیا را به عنوان یکی از مقاصد اصلی خود همیشه در نظر داشته‌اند.

دولت ایتالیا یک بورسیه تحصیلی به نام بورسیه استانی ارائه می‌دهد که بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی است که مبلغی معادل 6 الی 8 هزار یورو به کسانی که موفق به کسب این بورسیه می‌شوند ارائه می‌دهد.

با توجه به این موضوع که ایتالیا با اینکه مشکلات عدیده افتصادی در زمینه اشتغال دارد و حتی با اینکه این بورسیه هزینه‌های زندگی را به طور کامل پوشش نمی‌دهد همچنان بین دانشجویان ایرانی یک کاندید محبوب است.

این امر صحت دارد که ایتالیا دارای دانشگاه‌هایی با رتبه علمی بالاست اما از نظر وضعیت اشتغال مشکلات اساسی دارد که حتی بومیان این کشور از این وضعیت ناراضی هستند.

دانشجویان ایرانی معمولا ایتالیا را به عنوان پلی برای مقصدی بهتر انتخاب می‌کنند و به بازار کار این کشور زیاد دل نبسته‌اند.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.