کد مطلب: ۸۹۴۲۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چالش‌های بزرگ آلمان برای دستیابی به اهداف انرژی پایدار

چالش‌های بزرگ آلمان برای دستیابی به اهداف انرژی پایدار

آلمان در سال 2023 رکورد جدیدی در نصب انرژی‌های تجدیدپذیر به ثبت رساند. با این حال، بخش انرژی بادی با عقب‌ماندگی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، انجمن‌های صنعتی اعلام کرده‌اند که تاسیسات انرژی خورشیدی و بادی آلمان در سال 2023 رکورد زدند، اما تنها انرژی فتوولتائیک به اهداف تعریف‌شده دولت رسید و انتظار ادامه رشد را در سال جاری با کاهش بیشتر کاغذبازی‌ها مطرح کرد.

آلمان قصد دارد تا سال 2030، حدود 80 درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند که این رقم در سال 2023، بالغ بر 52 درصد بود.

بر اساس گزارش انجمن‌های صنعتی، تولید برق خورشیدی آلمان در سال 2023 با نصب بیش از یک میلیون سیستم انرژی خورشیدی جدید به 14 گیگاوات رسید که نشان از رشد 85 درصدی نسبت به سال قبل داشت. این رشد به لطف رونق تقاضای خورشیدی در منازل مسکونی محقق شد.

گفتنی است حدود 7 گیگاوات از این سیستم‌‌ها در بخش مسکونی نصب شد که 135 درصد نسبت به سال گذشته و حدود نیمی از کل ظرفیت نصب شده افزایش نشان می‌دهد. به گزارش رویترز همچنین حدود 31 درصد یا 4.3 گیگاوات از پارک‌های خورشیدی حاصل شده است که 40 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشته است.

تقاضای بالا برای انرژی خورشیدی در آلمان

یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از 1.5 میلیون مالک خانه قصد دارند یک سیستم خورشیدی روی سقف خانه خود نصب کنند. این امر نشان می‌دهد که تقاضا برای انرژی خورشیدی در این کشور همچنان رو به افزایش است. کارسن کورینگ، رئیس BSW می‌گوید: «ما در سال 2024 انتظار یک رونق پایدار خورشیدی را داریم.»

انجمن انرژی بادی BWE هفته گذشته اعلام کرد که در بخش بادی، مناقصه‌های واگذارشده نیز در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی 6.4 گیگاوات رسید، اما نتوانست به هدف دولت برای ظرفیت نصب سالانه 10 گیگاوات در خشکی تا سال 2030 دست یابد.

BWE در ادامه بیان کرد که قوانینی برای کاهش کاغذ بازی در این بخش هنوز وجود ندارد و لوایح جدید تصویب شده در سال گذشته هنوز کاملاً مؤثر نبوده‌اند. بائربل هایدبروک، رئیس BWE می‌گوید: «اگر اکنون بتوانیم به سرعت مسیری را برای تأیید، حفاظت از طبیعت و تجدید نیرو تعیین کنیم، سال 2024 حتی موفق‌تر خواهد بود.»

یکی از دلایل اصلی عدم دستیابی به این هدف، قوانین پیچیده و زمان‌بر تأیید پروژه‌های بادی است. دولت آلمان در تلاش است تا با کاهش این قوانین، روند تأیید پروژه‌های بادی را تسریع کند.

با وجود عدم دستیابی به هدف دولت در بخش بادی، تولید برق تجدیدپذیر آلمان در سال 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد که این کشور در مسیر رسیدن به اهداف انرژی پایدار خود قرار دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اقتصاد سبز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.