کد مطلب: ۸۵۴۹۲۷

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

هیدروژن سبز نقشه انرژی جهان را تغییر می‌دهد؟/صادرات هیدروژن سبز از آفریقا به اروپا

هیدروژن سبز نقشه انرژی جهان را تغییر می‌دهد؟/صادرات هیدروژن سبز از آفریقا به اروپا

رقابت شدیدی میان کشورهای در حال توسعه بر سر افزایش تولید هیدروژن سبز به راه افتاده است. در حالی که خبر می‌رسد مصر و مراکش در شمال آفریقا قصد توسعه این صنعت را دارند، مراکز معتبر دانشگاهی از تغییر نقشه انرژی جهان با ورود هیدروژن سبز به معاملات خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعدادی از پروژه‌های هیدروژن سبز در شمال آفریقا یا به اجرا درآمده‌اند یا در حال برنامه‌ریزی هستند. به عنوان مثال، مراکش در حال ساخت یک کارخانه هیدروژن سبز با ظرفیت 100 مگاوات است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند. مصر نیز در حال ساخت یک کارخانه هیدروژن سبز با ظرفیت 200 مگاوات است که با انرژی بادی کار می‌کند.

این پروژه‌ها می‌توانند به کاهش وابستگی شمال آفریقا به سوخت‌های فسیلی و ایجاد مشاغل جدید کمک کنند. همچنین می‌توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک کنند. هیدروژن سبز قرار است نقشه انرژی و منابع جهانی را تا سال 2030 دوباره ترسیم کند.

آفریقای شمالی صادرات هیدروژن به اروپا را آغاز می‌کند؟

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، آفریقای شمالی می‌تواند به صادرکننده هیدروژن سبز همراه با اروپا تبدیل شود.

بر اساس گزارش موسسه حسابداری دیلویت، هیدروژن سبز قرار است نقشه انرژی و منابع جهانی را در اوایل سال 2030 دوباره ترسیم کرده و تا سال 2050 یک بازار 1.4 تریلیون دلاری در سال ایجاد کند.

سوخت هیدروژن که می‌تواند از گاز طبیعی، زیست توده یا انرژی هسته‌ای تولید شود، یکی از معدود سوخت‌های سبز جهان است چرا که برای ساختِ آن کافیست مولکول‌های هیدروژن آب را با استفاده از برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر جداسازی کرد.

هیدروژن و هیدروژن سبز؛ مسئله این است

به نقل از zawya ، بحران آب‌وهوا همراه با سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی باعث رشد سریع این بخش شده است. شورای هیدروژن، بیش از هزار پروژه هیدروژنی را در سرتاسر جهان فهرست کرده است. پروژه‌هایی که قبل از سال 2030 راه اندازی می‌شوند به حدود 320 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارند.

بر اساس گزارش دیلویت، تا سال 2050، عمده‌ترین صادرکنندگان هیدروژن سبز احتمالاً شمال آفریقا (110 میلیارد دلار در سال)، آمریکای شمالی (63 میلیارد دلار)، استرالیا (39 میلیارد دلار) و خاورمیانه (20 میلیارد دلار) خواهند بود.

نیاز به دستیابی به اهداف اقلیمی و یارانه‌های سخاوتمندانه باعث افزایش تقاضا برای انرژی پاک از هر نوع، از جمله هیدروژن سبز می‌شود.

حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل طولانی مدت دو گزینه مهم برای پروژه‌های هیدروژن سبز است؛ این صنایع تاکنون با سوخت‌های فسیلی فعالیت کرده و منبع آلودگی سیار به شمار می‌آیند و هیدروژن سبز می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

مزایای تولید هیدروژن سبز در شمال آفریقا

مهمترین مزایایی که کارشناسان برای تولید هیدروژن سبز در شمال آفریقا معرفی می‌کنند به شرح زیر است:

  • کاهش وابستگی شمال آفریقا به سوخت‌های فسیلی
  • ایجاد مشاغل جدید
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی
  • ایجاد یک منبع انرژی پایدار برای شمال آفریقا

با توجه به این مزایا، شمال آفریقا پتانسیل تبدیل شدن به یک مرکز تولید هیدروژن سبز را دارد.

انرژی خورشیدی و بادی مراکش

ظهور یک بازار هیدروژن پاک از انرژی خورشیدی و بادی نیز می‌تواند این صنعت را در کشورهای در حال توسعه، گسترش دهد.

با این حال، در حال حاضر، 99 درصد از تولید جهانی این ماده، خاکستری باقی مانده است؛ به این معنی که هیدروژن با شکافتن مولکول‌های متان تولید می‌شود و این به خودی خود گازهای گلخانه‌ای را آزاد می‌کند.

اما هیدروژن سبز با استفاده از جریان الکتریکی از یک منبع تجدیدپذیر، هیدروژن را از مولکول‌های آب آزاد می‌کند که فرآیندی بدون کربن است.

سباستین دوگه، مدیر تیم انرژی دیلویت، می‌گوید: «اینجاست که آفریقای شمالی ممکن است نقش مهمی ایفا کند. ما شاهد این هستیم که تعدادی از کشورهای شمال آفریقا مانند مراکش یا مصر موضوع هیدروژن را جدی گرفته‌اند و استراتژی‌های هیدروژن تنها چند سال پس از اتحادیه اروپا و آمریکا در آنجا اعلام می‌شود.»

وی در ادامه بیان کرد که برای انتقال هیدروژن، مراکش، دارای پتانسیل بسیار قوی انرژی بادی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و پتانسیل زیادی نیز برای انرژی خورشیدی دارد. همچنین مصر به لطف خط لوله گاز طبیعی موجود می‌تواند به صادرکننده اصلی هیدروژن به اروپا در سال 2050 تبدیل شود.

بر اساس آمارها، عربستان سعودی در حال حاضر با پتانسیل تولید 39 میلیون تن هیدروژن سبز ارزان قیمت در سال 2050 سود می‌برد؛ این میزان چهار برابر نیاز داخلی این کشور است که در آینده به تنوع اقتصاد عربستان به دور از نفت کمک می‌کند.

سرمایه‌گذاری تا سال 2040 برای جذب و ذخیره کربن به عنوان راه‌حلی برای انتشار هیدروژن مبتنی بر متان، که استراتژی کنونی کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس و همچنین آمریکا، نروژ و کانادا است، پایان خواهد یافت. هیدروژنی که از این طریق تولید می‌شود به رنگ سبز نیست، بلکه آبی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.