کد مطلب: ۸۴۷۲۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

با محبوب ترین منابع انرژی تجدیدپذیر جهان آشنا شوید

با محبوب ترین منابع انرژی تجدیدپذیر جهان آشنا شوید

موضوع انرژی در تابستان گرم امسال هم درست مانند زمستانی که گذشت در موقعیت بحرانی قرار دارد. انرژی تجدیدپذیر اما همچنان به عنوان راهکار بین‌المللی عبور از این بحران مطرح است. با محبوب‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان آشنا شوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌توان به عنوان منبعی از منابع انرژی طبیعی دانست که خود را دوباره احیا می‌کند. دانشمندان اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید در ده سال آینده تقریباً به نصف کاهش یابد. جای تعجب نیست که انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی و همچنین اطمینان از اینکه بشریت کمتر به سوخت‌های فسیلی متکی است، توصیف شده است.

سازمان ملل پیشنهاد کرده است که می‌توان 30 میلیون شغل در نتیجه منابع انرژی تجدید پذیر ایجاد کرد. اما این منابع چه هستند و چگونه می‌توانند در تامین انرژی سبز بشر را یاری کنند. با 10 مورد از محبوب‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر آشنا شوید.

10-زیست توده (Biomass)

زیست توده از سوزاندن چوب، گیاهان و سایر مواد آلی مانند کود دامی یا زباله‌های خانگی تولید می‌شود. زیست توده، پتانسیل استفاده از دی اکسید کربن (انتشار خالص کربن) به میزان قابل توجهی نسبت به سوخت‌های فسیلی را دارد و در صورت جایگزینی نیروگاه‌ها می‌توان آن را تجدید پذیر دانست. زیست توده ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است و می‌تواند برای سوخت، نیرو و محصولاتی که در غیر این صورت از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند، استفاده شود. به نقل از وبسایت energy ، از کاربردهای زیست توده می‌توان به عنوان سوخت‌های زیستی، تبدیل به گرما و برق و مواد شیمیایی برای ساخت پلاستیک نام برد.

9-سوخت اتانول

سوخت اتانول اغلب به عنوان سوخت موتور و جایگزینی برای بنزین یا گازوئیل استفاده می‌شود. این همان الکل اتیلیک است که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود و اغلب از ذرت یا غلات به دست می‌آید. این انرژی تجدیدپذیر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعیین شده و بنابراین می‌توان آن را با بنزین ترکیب کرد تا سطح اکتان سوخت را افزایش دهد.

در حال حاضر بسیاری از دولت‌ها کاهش انتشار سوخت را در اولویت قرار داده‌اند. به عنوان مثال، گسترش منطقه ULEZ لندن در سال جاری، باعث شده استفاده از سوخت‌های اتانول در دهه گذشته به شدت افزایش یابد.

سوخت

8-برق آبی Hydropower

برق آبی در حقیقت نوعی انرژی است که از آب در حال سقوط یا جریان سریع آب برای تولید برق یا تولید الکتریسیته استفاده می‌شود. این انرژی از تبدیل انرژی جنبشی آب برای تولید نیرو استفاده می‌کند که اغلب با ساختن سدی برای کنترل جریان یک رودخانه یا حجم بزرگی از آب همراه است.

این نیرو یک منبع انرژی پاک است و به منابع سوخت بین المللی متکی نیست. همچنین امکان کنترل بیشتر سیل و آب آشامیدنی تمیز را فراهم می‌کند، در حالی که یک نوع انرژی بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است.

7-برق آبی Hydroelectric

این نوع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه آبی، از آب متحرک برای تولید برق استفاده می‌کند. برق آبی به عنوان پرکاربردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان به شمار می‌آید. بیشتر این نیروگاه‌ها یک مخزن آب دارند که قبل از سرریز شدن بالای سد یا سرازیر شدن از تپه، انرژی بالقوه‌ای به دست می‌آورد و از آن برای تولید برق برای مشتریان استفاده می‌شود. این نیروگاه‌ها هیچ زباله مستقیمی تولید نمی‌کنند و معمولاً گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های انرژی با سوخت فسیلی منتشر می‌کنند. با این حال، با برخی سازه‌ها، اختلالاتی در محیط اطراف آن‌ها ایجاد شده است.

6-زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی، گرمایی از درون زمین است و به طور مداوم تولید می‌شود. برق تولید شده از زمین در حال حاضر در 26 کشور استفاده می‌شود، درحالی که از گرمایش زمین گرمایی نیز در 70 کشور بهره برداری شده است. مزیت اصلی این است که همیشه به راحتی در دسترس است، بنابراین تقاضای کمتری برای تولید برق واقعی وجود دارد. یکی از کشورهایی که شاید برای استفاده از انرژی زمین گرمایی بسیار شناخته شده باشد، ایسلند است که 30 درصد از مشترکان برق در این منطقه از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کنند زیرا زمین شناسی بسیار فعال در داخل کشور وجود دارد. انرژی زمین گرمایی در حال حاضر بیش از 90 درصد خانه‌های ایسلند را گرم می‌کند و این کشور با 100 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کند.

5-انرژی دریایی/اقیانوسی

در تولید برق در اقیانوس، اصطلاح نیروی دریایی شامل قدرت موج (امواج سطحی) و نیروی جزر و مدی (انرژی جنبشی توده‌های بزرگ آبی) می‌شود. این نوع نیرو از نیروی طبیعی اقیانوس بهره برداری کرده و فناوری‌های درگیر آن می‌تواند شامل توربین‌ها و پاروها باشد.

انرژی را می‌توان از راه‌های مختلفی از دریا استخراج کرد. این روش‌ها شامل شوری (غلظت نمک)، معتدل، امواج و جریان های اقیانوسی است. در نهایت، این روش بهره برداری از انرژی دارای پتانسیل عظیمی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر است.

4-جزر و مد

از انرژی تجدیدپذیر جزر و مد عمدتاً الکتریسیته به دست می‌آید. اگرچه انرژی جزر و مدی هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اما پتانسیل تولید برق در آینده را دارد. انرژی جزر و مدی را می‌توان به جای سوزاندن زغال سنگ و نفت که به گرمایش جهانی کمک می‌کند و همچنین انتقال و جذب انرژی توسط امواج اقیانوس استفاده کرد.

جزر و مد می‌تواند قابل پیش‌بینی‌تر از اشکال جایگزین انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی باشد. به این دلیل است که آب متراکم‌تر و در نتیجه قدرتمندتر است و در نهایت منبع انرژی قابل اطمینان‌تری ایجاد می‌کند.

3-انرژی خورشیدی فتوولتائیک

انرژی خورشیدی فتوولتائیک با تبدیل نور خورشید به الکتریسیته با استفاده از فناوری مبتنی بر اثر فوتوالکتریک به دست می‌آید. این سیستم تابش خورشید (نور خورشید) را به برق قابل استفاده تبدیل می‌کند. معمولاً در پنل‌های خورشیدی شناخته می‌شود، این پنل از سلول‌هایی تشکیل شده است که از لایه‌هایی از مواد نیمه رسانا ساخته شده‌اند. هنگامی که نور به آن می‌تابد، در نتیجه جریان الکتریسیته ایجاد می‌شود.

در حالی که برق بیشتری در روزهای آفتابی تولید می‌شود، سلول‌ها برای کار به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند. اغلب می‌توان از آن به‌عنوان برق مستقل استفاده کرد، زیرا می‌توانند برق را برای پارکومترها، فرستنده‌های رادیویی و تلفن‌های اضطراری تأمین کنند.

انرژی خورشیدی

2-انرژی حرارتی خورشیدی

سیستم‌های انرژی حرارتی خورشیدی، از انرژی خورشیدی متمرکز برای تولید انرژی حرارتی استفاده می‌کنند. این کار با انتقال حرارت در گردش برای تولید بخار انجام می‌شود که سپس به انرژی مکانیکی برای تولید الکتریسیته تبدیل خواهد شد. در حال حاضر از این انرژی در بخش‌های صنعتی و تجاری و همچنین مناطق مسکونی استفاده می‌شود.

1-انرژی بادی

نیروی باد هم در خشکی و هم در فراساحل استفاده می‌شود و به دلیل تأثیر اندک آن بر محیط زیست مشهور است. با مهار توربین‌های بادی، می‌توان آن‌ها را به صورت گروهی در زمین یا در دریا قرار داد و برق تولید کرد. در سال 2021، باد 6.6 درصد از برق جهان را تولید کرد که رکوردی در راستای توافقنامه پاریس محسوب می‌شود.

برخی از معایب انرژی باد این است که اغلب مکان‌های مناسب برای نیروگاه بادی در مکان‌های دورافتاده هستند و همچنین به دلیل قابل مشاهده بودن و تولید نویز بر چشم‌انداز تأثیر می‌گذارند. با این حال، این انرژی یک نوع انرژی سبز، تجدیدپذیر و بسیار پایدار است با توربین‌هایی که هیچ گونه انتشار کربنی ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.