خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۱۲۷

بررسی گزارش ۶ ماهه گل گهر نشان می‌دهد؛

رشد سودآوری کگل بر لبه تیغ / سود عملیاتی گل گهر کاهش یافت

رشد سودآوری کگل بر لبه تیغ / سود عملیاتی گل گهر کاهش یافت

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، کارنامه 6 ماهه نخست سال 1402 خود را منتشر کرده است که یک نمای کلی از وضعیت تولید، فروش و سودآوری این شرکت را به سهامداران ارائه می‌دهد. نگاهی به این صورت‌های مالی نشان می‌دهد که سودآوری کگل در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی صورت‌های مالی کگل نشان می‌دهد گل گهر در نیمه نخست سال جاری توانسته است علی‌رغم کاهش تولید، مقدار فروش خود را بالا ببرد. به طوری که تناژ فروش گل گهر از 6 میلیون و 50 هزار تن در نیمه نخست سال گذشته با رشد 22.36 درصدی به هفت میلیون و 403 هزار تن در نیمه نخست امسال رسیده است. این در حالی‌ست که مقدار تولید شرکت در این مدت بیشتر از پنج درصد کاهش داشت و به 11 میلیون و 180 هزار تن رسید.

سراشیبی سودآوری گل گهر

همان‌طور که گفته شد مقدار فروش کگل در 6 ماهه نخست سال جاری افزایش یافته است؛ همین موضوع در کنار افزایش نرخ فروش محصولات شرکت سبب شد تا درآمد گل گهر در 6 ماهه نخست سال جاری بیشتر از 63 درصد افزایش داشته است. اما طبق معمول، تورم هزینه تولید را در این بازه زمانی افزایش داد؛ چرا که بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته گل گهر در نیمه نخست سال جاری بیشتر از 91 درصد بالا رفت و از 12 هزار و 935 میلیارد تومان به 24 هزار و 711 میلیارد تومان رسید.

کگل

به این ترتیب جهش بهای تمام‌شده کگل سبب شد تا سود ناخالص گل گهر در 6 ماهه نخست سال 1402 با کاهش 2.47 درصدی روبه‌رو شود و رقم پنج هزار و 274 میلیارد تومان را به ثبت برساند. همچنین هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی گل گهر نیز در این دوره بیشتر از 17 درصد رشد کرد و به هزار و 360 میلیارد تومان رسید.

همین موضوع سبب افت بیش از هفت درصدی سود عملیاتی گل گهر شد. به نحوی که سود عملیاتی گل گهر از چهار هزار و 396 میلیارد تومان در 6 ماهه ابتدایی سال 1401 به چهار هزار و 88 میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری رسیده است.

درآمدهای غیرعملیاتی به داد کگل رسید

بررسی بیشتر صورت‌های مالی کگل نشان می‌دهد هزینه‌های مالی شرکت در ماهه نخست امسال با جهش سنگین 162 درصدی روبه‌رو شده است. اما موضوعی که توانست سود خالص کگل را نجات دهد، درآمد هزار و 430 میلیارد تومانی شرکت از محل «خالص سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی» بوده است.

به این ترتیب سود خالص کگل از سه هزار و 727 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال گذشته با رشد حدود 11 درصدی به چهار هزار و 121 میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری رسید.

سودآوری کگل

همچنین باید گفت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در 6 ماهه ابتدایی سال جاری به ازای هر سهم 14 تومان سود شناسایی کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.