خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۱۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل بنیادی پرسپولیس/ چرا سهام پرسپولیس بی‌خریدار ماند؟

تحلیل بنیادی پرسپولیس/ چرا سهام پرسپولیس بی‌خریدار ماند؟

قرار بود هفته گذشته، بلوک 51 درصدی سهام پرسپولیس و استقلال در بازار سهام عرضه شود که بنابر اعلام فرابورس، این عرضه به تعویق افتاد و به تاریخ 26 دی‌ماه موکول شد. برخی خبرها حاکی از آن بود که این عرضه به دلیل نبود خریدار، لغو شده است. اما چرا سهام دو باشگاه پرطرفدار کشور بی‌مشتری می‌ماند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است، برای سومین بار سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در فرابورس عرضه کند. این دو باشگاه که از بزرگترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال ایران هستند، در سال ۱۴۰۱ به شرکت سهامی عام تبدیل شدند و قرار بود امسال در راستای واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی اموال دولت، ۵۱ درصد از سهام آنها به صورت کنترلی و مدیریتی عرضه شود. عرضه‌ای که البته سال گذشته هم یک بار انجام شده و به علت نبود خریدار بی‌نتیجه مانده بود.

تلاش مجدد برای فروش دو باشگاه زیان‌ده

عرضه اولیه سهام این دو باشگاه که قرار بود هفته گذشته انجام شود، دوباره به دلیل نبود متقاضی لغو شد. اگرچه در این میان شایعاتی نیز مطرح بود، مبنی بر اینکه دولت قصد واگذاری سهام این دو باشگاه را به خریداران منتخب خود دارد!

این موضوع بار دیگر انتقادات زیادی را از سوی کارشناسان و هواداران فوتبال به همراه داشت. در پی این ناکامی، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که عرضه سهام این دو باشگاه در روز بیست و ششم دی‌ماه مجددا انجام می‌شود. 

تجارت‌نیوز به همین بهانه، به بررسی صورت‌های مالی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پرداخته تا روشن شود که چرا سرخابی‌ها در بازار سرمایه بی‌خریدار می‌مانند؟ نخستین بخش از این گزارش، نگاهی‌ست به صورت‌های مالی شرکت فرهنگی و ورزشی پرسپولیس، تا شاید دلیل تردید و تعلل خریداران مشخص شود.

چاه زیان پرسپولیس عمیق‌تر شد!

صورت‌های مالی سالانه تجدید ارائه شده باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهند این باشگاه در سال مالی منتهی به خرداد 1402 حدود 188 میلیارد تومان از ارائه خدمات خود درآمد داشته است. اما آنچه در کدال منتشر شده یک‌سری اعداد غیرشفاف است که مشخص نمی‌کند منشا این درآمد کجاست. چرا که در یادداشت‌های همراه صورت مالی سالانه پرسپولیس، مشخص نشده است درآمد این باشگاه از چه محلی بوده است.

در طرف هزینه‌ها نیز همین روند تکرار شد و پرسپولیس بدون هیچ توضیحی اعلام کرد که 425 میلیارد تومان هزینه ارائه خدمات داشته است. بدین ترتیب با توجه به صورت‌های مالی سال گذشته، می‌توان گفت احتمالا عمده درآمد این باشگاه مانند پارسال، از اسپانسرینگ و اکثر هزینه‌ها مربوط به قراردادهای بازیکنان و کادر فنی است.

افزایش هزینه‌های پرسپولیس

بررسی و مقایسه صورت‌های مالی سال 1401 و 1402 نشان می‌دهد، درآمد باشگاه پرسپولیس در سال مالی منتهی به خرداد 1402 نسبت به سال مالی 1401 با رشد بیش از 80 درصدی روبه‌رو شده است. در طرف دیگر اما هزینه‌های باشگاه پرسپولیس، جهش 120 درصدی را به خود دید و از 193 میلیارد تومان به 425 میلیارد تومان رسید.

پرسپولیس

سبقت رشد هزینه‌ها نسبت به درآمدزایی، سبب شد تا زیان ناخالص پرسپولیس در سال مالی 1402 بیشتر از 2.5 برابر رقم سال 1401 شود. به نحوی که زیان ناخالص این باشگاه از 89 میلیارد تومان در سال 1401، با رشد 165 درصدی به بیشتر از 236 میلیارد تومان در سال 1402 برسد.

همچنین هزینه‌های عمومی و اداری این باشگاه نیز با جهش 70 درصدی روبه‌رو شد و رقم 35 میلیارد و 739 میلیارد تومان را ثبت کرد. همین موضوع سبب شد تا زیان عملیاتی پرسپولیس به 267 میلیارد تومان برسد که نسبت به مدت مشابه سال 1401، رشد 142 درصدی را پشت سر گذاشته است.

درآمد 50 میلیارد تومانی از کجا تامین شد؟

اما نکته‌ای که در صورت‌های مالی پرسپولیس به چشم می‌خورد شناسایی درآمد حدود 50 میلیارد تومانی از محل سایر درآمدهای غیرعملیاتی است. نکته جالب توجه اینکه باشگاه پرسپولیس هیچ توضیحی در این خصوص ارائه نداده و روشن نکرده که این 50 میلیارد تومان از چه منبعی به باشگاه تزریق شده است.

همچنین هزینه‌های مالی این باشگاه نیز در این دوره بیش از 31 برابر سال مالی منتهی به خرداد 1401 ثبت شده و به بیش از 26 میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است این عدد در صورت مالی سه ماهه شرکت، تجدید ارائه شده است.

در نهایت تمامی این‌ها سبب شد تا پرسپولیس در سال مالی منتهی به خرداد 1402 زیان خالص بیش از 244 میلیارد تومانی را شناسایی کرده و رقم بدهی جاری و غیرجاری خود را در این دوره به 700 میلیارد تومان برساند.

 

بررسی صورت‌های مالی پرسپولیس، به سوالی که در آغاز گزارش مطرح شد، پاسخ می‌دهد. بر همین اساس به نظر می‌رسد به دلیل همین زیان‌سازی پی‌درپی و نبود شفافیت در اعلام جزئیات عملکرد باشگاه است که بخش خصوصی متقاضی خرید سهام این شرکت نیست و در نهایت پرسپولیس دوباره نصیب شرکت‌های دولتی بزرگ می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.