کد مطلب: ۸۹۹۸۴۵

مدیر موزه ملی فرش در نشست خبری نوآوری و خلاقیت در تکنیک‌های بافت:

موزه‌ها نباید محل نمایش جسدوار آثار باشند/ افزایش اعتبار موزه ملی فرش ایران

موزه‌ها نباید محل نمایش جسدوار آثار باشند/ افزایش اعتبار موزه ملی فرش ایران

نشست خبری نوآوری و خلاقیت در تکنیک‌های بافت امروز با حضور مدیر موزه ملی فرش ایران برگزار شد. محمدجواد اینانلو ضمن اشاره به افزایش اعتبار این موزه، تأکید کرد که موزه‌ها نباید محل نمایش جسدوار آثار باشند.

به گزارش  تجارت‌نیوز، مدیر موزه ملی فرش ایران عصر امروز، دوشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۲، در نشست خبری «نوآوری و خلاقیت در تکنیک‌های بافت»، ضمن تأکید بر اینکه موزه‌ها نباید محلی برای نمایش جسدوار آثار باشند، از افزایش اعتبار تخصیصی به این موزه خبر داد. 

محمدجواد اینانلو تشریح کرد: هر کدام از این آثار حرف‌هایی برای گفتن دارند و موزه نباید تنها صرفا محلی برای بازدید باشد. روایت‌گری در موزه و انجام رویدادها می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان شود. همچنین رویدادهای برگزاری  خود باعث ترویج روایت‌گری می‌شود. در همین زمینه قصه هر فرش به صورت الکترونیک به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی تهیه شده است. 

به گفته او ۱۰۱ اثر در موزه ملی فرش ایران موجود است که از این ظرفیت برای معرفی موزه می‌توان استفاده کرد. متأسفانه در حال حضر بسیاری از افراد در تهران موزه فرش را نمی‌شناسند. از این رو تلاش می‌شود موزه فرش به یک آدرس تبدیل شود. 

حلقه مفقوده صنعت فرش

مدیر موزه ملی فرش ایران، حلقه مفقوده این صنعت را تحقیق و توسعه دانست و عنوان کرد: برای تحقیق و توسعه صنعت فرش نمایشگاه «عرسین» در حال برگزاری است. عباس عرسین یک کارآفرین وتولیدکننده فرش است که به صورت خودجوش و داوطلبانه متقاضی برگزاری نمایشگاه در موزه فرش شد که مورد موافقت قرار گرفت. 

اینانلو در رابطه با میزان بازدید از موزه ملی فرش از رشد 10 هزار نفری بازدیدکنندگان خبر داد و تشریح کرد: در سال 1401 حدود ۱۷ هزار و ۴۹۹ نفر و از ابتدای سال جاری تا امروز نیز ۲۷ هزار ۵۳۷ نفر از موزه بازدید کرده‌اند. 

او در پاسخ به پرسشی درباره شیوه نگهداری فرش‌­ها، توضیح داد: برنامه‌ای تدوین شده که ۳۰ درصد فرش‌ها باید به‌روزرسانی شوند. این اقدام طی هشت ماه اخیر انجام و فرش‌های جدیدی به موزه اضافه شد. 

وی درباره ایجاد تغییر و تعمیرات در موزه فرش نیز یادآور شد: مشکلات مربوط به روشنایی و نور برطرف شد. همچنین در بعضی نقاط اصلاح نما صورت گرفت و مواردی که نمای بصری موزه را تحت تاثیر قرار می‌داد نیز مورد توجه قرار گرفت. سالن آمفی تئاتر نیز به صورت حرفه‌ای بازسازی شد.

اینانلو در پایان به برنامه‌های موزه فرش در سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: اولین برنامه سال ۱۴۰۳ این است که حوض‌های محوطه مرمت و ساماندهی شوند و به شکل قبل درآیند. 

برای مطالعه بیشتر صفحه تولید و تجارت را دنبال کنید. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.