کد مطلب: ۸۹۰۰۱۳

در نشست خبری مجمع تشکل‌های فرش بیان شد

هشدار ۲ میلیون بافنده نسبت به تنزل جایگاه صنعت فرش/ درخواست فرش‌بافان برای استیضاح وزیر صمت

هشدار 2 میلیون بافنده نسبت به تنزل جایگاه صنعت فرش/ درخواست فرش‌بافان برای استیضاح وزیر صمت

روسای اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش سراسر کشور در نشست خبری با انتصاب و ادغام اخیر وزارت صمت در حوزه فرش مخالفت کردند و خواستار استیضاح وزیر صمت شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پنجمین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران به میزبانی کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. موضوع اصلی این نشست انحلال مرکز ملی فرش و ادغام آن با اداره صنایع ورزشی و تبدیل آن به اداره صنایع خلاق به سرپرستی محمدرضا زارع‌برزشی، مشاور رسانه‌ای محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، بود.

در این نشست تمام روسای اتحادیه‌های تولید‌کننده و صادر‌کننده استان‌های کشور حضور داشتند و همگی مخالفت خود را با این ادغام و انتصاب زارع برزشی اعلام کردند. ضمن آنکه علاوه بر مخالفت تشکل‌های فرش سراسر کشور، 30 نماینده مجلس، استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه و هفت نفر از مدیران اسبق مرکز ملی فرش نیز به صورت مکتوب طی نامه‌ای به وزیر صمت مخالفت خود را ابراز کردند و حتی در این نشست خواستار استیضاح وزیر صمت در صورت پایبندی به این تصمیم شدند. 

مانع‌تراشی؛ تنها نقش دولت در صنعت فرش

مرتضی میری، عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرات فرش ایران، که ریاست این نشست را بر عهده داشت با اشاره به مکاتبات صورت‌گرفته با مسئولان کشور گفت: در این صنعت بیش از دو میلیون نفر مشغول به کار هستند و عمده اشتغال روستایی و عشایری کشور در این حوزه است. از تولید تا صادرات فرش صنعتی نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و دولت به جز ایجاد موانع، هیچ نقشی در آن ندارد. به طور مثال یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها، صادرات فرش از طریق پست بود که دولت آن را ممنوع کرد. همچنین تعهد ارزی باعث شد تا صادرات فرش به طور کامل قطع شود؛ ما به عنوان فعالان این حوزه بارها اعلام کردیم تنها کمکی که از دولت می‌خواهیم این است که به این حوزه کاری نداشته باشد. فعالان بخش خصوصی خود تولید، اشتغال‌زایی و صادرات را انجام می‌دهند. فقط دولت دست از قانون‌گذاری و تبصره‌گذاری بردارد و بگذارد فعالان این صنعت کار خود را انجام دهند. 

وی با تشریح جایگاه فرش در اقتصاد کشور توضیح داد: فرش پس از نفت ارزآور‌ترین کالای تولید داخل بود. آمریکا با علم به موقعیت استراتژیک این صنعت و نقش آن در اقتصاد و اشتغال این کالا را تحریم کرد؛ اما دولت به جای مقابله و ارائه راهکارهای جدید به صنعت‌گران، هر روز جایگاه آن را پایین آورد. آن زمان که فرش یک سازمان ملی بود صدای فرش‌بافان به جایی نمی‌رسید؛ چه برسد که الان مسئول آن را معاون وزیر صمت تعیین می‌کند.

قطع تعمدی برق نمایشگاه فرش

میری با اشاره به قطع تعمدی برق نمایشگاه فرش دستباف یادآور شد: پیش از این، برای افتتاح نمایشگاه فرش رئیس جمهوری به نمایشگاه می‌آمد؛ رفته‌رفته افتتاح نمایشگاه به عهده معاون رئیس جمهوری و وزیر گذاشته شد. امسال هم معاون صنایع عمومی وزیر صمت برای افتتاح آمد که تمام تشکل‌ها تصمیم گرفتند به خاطر این بی‌توجهی در مراسم افتتاحیه شرکت نکنند. زمانی که این موضوع به گوش برادران رسید، برق سالن‌های نمایشگاه تا آخر وقت قطع شد. به‌رغم پیگیری‌ها برق را وصل نکردند. این در حالی است که وزیر صمت در سالن دیگری برای بازدید از دستاوردهای دولت حضور داشت، اما حاضر نشد از نمایشگاه فرش دیدن کند. 

وی افزود: در صنعت فرش یک میلیون و 200 هزار نفر کارت بافندگی دارند که با توجه به حضور بافندگان در مناطق صعب‌العبور و روستایی تعداد بافندگان تا دو میلیون نفر تخمین زده می‌شود. از این دو میلیون نفر فقط 200 هزار نفر بیمه هستند، آن هم دولت برنامه دارد که این عدد را به حداقل برساند.

استیضاح وزیر صمات کلید می‌خورد؟

در ادامه این نشست احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، با انتقاد از رفتار وزیر صمت و دولت گفت: اقای وزیر تا قبل از اینکه رای بیاورد همه جا اعلام می‌کرد درب اتاق من روی تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باز است، اما اکنون دری وجود ندارد که بخواهد باز یا بسته باشد.

وی اضافه کرد: فعالان صنعت فرش به صورت مکتوب اعتراض خود را به این انتصاب و انتخاب اعلام کردند و اگر تا هفته آِینده وزیر صمت در این خصوص اقدامی نکند، در جلسه‌ای که هفته آینده در مجلس به میزبانی نایب رئیس مجلس و سه وزیر انجام خواهد شد خواهان استیضاح وزیر خواهیم شد؛ در حال حاضر هم که نزدیک انتخابات مجلس است همه ما شدیم آقای عظیم زاده، آقای میری، اگر نمایندگان استان رای ما و صنف ما را می‌خواهد باید پیگیر استیضاح وزیر باشند.

عظیم‌زاده ادامه داد: قرار نیست ما هم «چشم قربان»گوی وزیر باشیم! آنها باید به تولیدکنندگان و صنعت‌گران چشم بگویند. حالا که حتی جواب ما را نمی‌دهند ما هم دنبال وزیر و معاون وزیری می‌رویم که کار ما را انجام دهند؛ در خصوص نمایندگان مجلس هم همین‌طور است. من دوره قبل از چهار نماینده حمایت کردم و هر چهار نفر به مجلس رفتند؛ اما امسال از هیچ‌کدام آنها حمایت نخواهم کرد و به تمام فعالان حوزه فرش آذربایجان هم گفتم به آنها رای ندهند. بیش از 400 هزار نفر بافنده فرش و تولید‌کننده در آذربایجان شرقی فعالیت دارند؛ آن وقت هیچ کدام از اقایان نماینده وقت برای کار این‌ها ندارند؟

او تأکید کرد: وقتی نماینده با وزیر داخل صحن بگو و بخند و معامله می‌کند نتیجه آن می‌شود که وقتی شغل و زندگی دو میلیون نفر به خطر می‌افتد برای این آقایان اهمیتی ندارد. من همین جام می‌گویم اگر این انتصاب و ادغام لغو نشود ما تشکل‌های فرش سراسر کشور به همراه اعضای خود پیگیر استیضاح وزیر خواهیم شد و در سال انتخابات مجلس عملکرد تک تک نمایندگان در این خصوص را رصد خواهیم کرد.

از اجرا در صداوسیما تا تصمیم‌گیری برای صنعت فرش!

در بخش دیگری از این نشست علانور توکلی، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش قم، با اشاره به سفر هفته گذشته زارع‌برزشی، سرپرست اداره صنایع خلاق، به این استان گفت: ما در همان جلسه مستقیم گفتیم این حوزه حساس است و باید فردی در راس آن باشد که به فرش و صنعت آن آشنا باشد؛ نه آنکه تنها سابقه آن فرد فعالیت هنری در صدا و سیما یک استان محدود شود. 

وی افزود: زارع‌برزشی در آن جلسه تاکید داشت که حکمش سرپرستی است و در صورت تائید، حکم توسط وزیر زده خواهد شد؛ ضمن آنکه او به ارتباطات گسترده خود اشاره داشت و آن را برگ برنده خود برای اجابت خواسته‌های صنعت‌گران می‌دانست. 

مدیران منافع خود را در صنعت فرش نمی‌بینند

در ادامه این نشست حامد چمن‌رخ، عضو هیئت رئیسه اتحادیه فرش قم، درباره بی‌توجهی دولتمردان و سیاست‌گذاران به صنعت فرش گفت: در نگاه کلی فرش برای کشور مهم است؛ زیرا یک‌دهم اشتغال کشور در این حوزه مشغول هستند. اشتغال در این حوزه برای دولت هزینه‌ای ندارد و تمام فعالیت آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ اما در بدنه اداری و مدیران دولت این حوزه چیزی جز دردسر نیست. زیرا هیچ منفعتی برای مدیران ندارد و فقط باید کار انجام دهند. در حالی که صنعتی مانند خودرو برای تک تک فعالان این حوزه دارای آورده است. فرش مانند یک بچه سر راهی شده و همه می‌خواهند آن را از سر خود باز کنند.

وی افزود:صادرات سال گذشته 50 میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال 20 تا 30 درصد کاهش داشته باشد. این نتیجه نگاه دولت و وزارت صمت به فرش است که صنعتی که سالانه 2.5 میلیارد دلار صادرات داشت الان نزدیک به صفر رسیده است.

در پایان این نشست بیانیه مجمع تشکل‌های فرش قرائت شد که خواسته اصلی آنها ایجاد سازمان ملی فرش زیر نظر مستقیم دفتر ریاست جمهوری بود.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.