رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:

اولویت دستگاه سیاست خارجی کشور چیست؟

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: سیاست خارجی ایران متناسب با شرایط بین‌الملل و شرایط کشور‌مان باید در سه بخش فعال بوده و خلاقیت داشته باشد که یک بخش آن حوزه بین‌الملل است. ما باید در صحنه‌های بین‌المللی حضوری کاملاً مؤثر داشته باشیم.

به گزارش تجارت نیوز،

رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در بخشی از گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که اولویت دستگاه سیاست خارجی کشور چیست، گفت:

  • وزارت خارجه از جمله وزارتخانه‌های تخصصی کشورمان است و آقای دکتر عراقچی جز نیروهای پرسابقه این حوزه است. ایشان ویژگی‌های مثبتی دارد؛ هم در بخش بین‌الملل کار کرده است و هم در بخش دوجانبه و البته هم به عنوان مدیر ستادی وزارت خارجه در ایران مسئولیت‌های بالایی داشته است. سال‌ها در قامت سفیر در خارج از کشور حضور داشته است و به صورت کلی معتقدم فضای وزارت خارجه‌ را کاملاً می‌شناسد و کارنامه قابل قبول و درخور توجهی داشته‌ است.
  • به اعتقاد من سیاست خارجی ایران متناسب با شرایط بین‌الملل و شرایط کشور‌مان باید در سه بخش فعال بوده و خلاقیت داشته باشد که یک بخش آن حوزه بین‌الملل است. ما باید در صحنه‌های بین‌المللی حضوری کاملاً مؤثر داشته باشیم. طبیعتاً بحث برجام و رفع تحریم‌ها در چارچوب فعالیت‌های بین‌المللی باید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد که این‌طور هم خواهد بود. باید تمام تلاش‌مان این باشد که از یک موضع عزت‌مندانه بتوانیم این تحریم‌های ناعادلانه را برطرف کنیم. در عین حال باید حتماً برنامه‌هایی داشته باشیم که اگر به هر دلیلی آمریکا یا اروپایی‌ها کارشکنی کردند بتوانیم فارغ از آن موضوع، فشاری که از نظر اقتصادی روی مردم وجود دارد را کاهش داده و تحریم‌ها را کم‌اثر و یا حتی بی‌اثر کنیم.
  • بخش منطقه‌ای حوزه دیگری است که سیاست خارجی ما باید در آن خیلی فعال باشد. به خصوص به واسطه تحولات 10 ماه گذشته که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و متحدین‌شان برای منطقه غرب آسیا و خاورمیانه طراحی را انجام داده بودند و نقش ویژه‌ای را برای اسرائیل تعریف کردند. بحث عادی‌سازی روابط در دستور کار قرار گرفته بود، اما پس از عملیات طوفان الاقصی و حوادثی که رخ داد معادلات در منطقه عوض شد؛ حضور جمهوری اسلامی ایران کاملاً پررنگ بود و جبهه مقاومت در برابر توطئه‌ای که برای منطقه ما طراحی شده بود، توانست بسیار مناسب نقش‌آفرینی کند.
  • ما باید در حوزه منطقه‌ای کاملاً با برنامه و هدفمند کارهایمان را دنبال کنیم. حتماً یکی از مناطقی که باید حضور موثری داشته باشیم منطقه غرب آسیا و خاورمیانه خواهد بود، اما در حوزه‌های دیگر هم باید حضور مغتنمی داشته باشیم مانند پیمان‌های منطقه‌ای اکو، مجموعه اوراسیا، شانگهای و بریکس؛ ما باید در این حوزه‌ها فعالیت چندجانبه خودمان را کاملاً خلاقانه دنبال کنیم.
  • اتحادیه اروپا جز مجموعه‌هایی است که ما باید در بخش بین‌الملل به عنوان یک مجموعه برای آن برنامه داشته باشیم. جدای از این‌که هر یک از این کشورها عضو یک مجموعه هستند، ولی ظرفیت‌های جداگانه‌ای دارند. ممکن است حتی یک کشور در اروپا برخلاف سیاست‌های اتحادیه تمایل داشته باشد با ما کار مهمی را انجام بدهد، چون منافع‌اش را در آن می‌بیند. مهم این است که روابط را طوری تعریف کنیم که این کشورها احساس کنند منافع‌شان تأمین می‌شود.
  • در روابط دوجانبه می‌خواهیم با همه کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی کار کنیم. استثناء آن ابتدا رژیم صهیونیستی است که ما اصلاً برای آن مشروعیتی قائل نیستیم و بعد هم کشور آمریکا که بیشتر به سیاست‌های خود ایالات متحده برمی‌گردد که آن‌ها خودشان را از روابط با ما محروم می کنند و تا زمانی هم که رفتار خصومت‌آمیز داشته باشند به لحاظ سیاسی این یک مانع برای برقراری رابطه خواهد بود، ولی من فکر می‌کنم نظر مقامات عالی کشور این است که برای روابط فرهنگی، علمی و حتی روابط اقتصادی محدودیت خاصی وجود ندارد. به این صورت که منافعی تعریف شود و ما بتوانیم دستاوردی برای کشور داشته باشیم.
  • به این موضوع هم اشاره کنم که در روابط دوجانبه اولویت با همسایگان و ظرفیت‌های کشورهای اطراف است؛ ما با 15 کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی همسایگی داریم. بازاری حدود 600 میلیون نفری که ما در مرکز آن قرار گرفته ایم و این موضوع خیلی مهمی در دنیای امروز است چون اقتصاد، محور روابط سیاسی همه کشورهاست و کشورهایی که از اقتصاد قابل توجهی برخوردارند معمولاً به دنبال بازارهای جدید می‌گردند، بازاری که در منطقه ما وجود دارد بازاری بکر است که مورد توجه همه قدرت‌هاست و ما در مرکز آن قرار داریم.

متن و ویدئو کامل مصاحبه رامین مهمانپرست با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی