کد مطلب: ۷۴۵۴۰۸

چگونه می‌توانیم بهترین عرق گیر خانگی را انتخاب کنیم ؟

چگونه می‌توانیم بهترین عرق گیر خانگی را انتخاب کنیم ؟

استفاده از عرقیات گیاهی در زندگی روزمره ی ایرانیان بسیار متداول می باشد. عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق بادرنجبویه و … از جمله عرقیاتی هستند که به صورت عمومی مصرف می‌شوند. اما این عرقیات چگونه تولید می‌شوند و چگونه می‌توان در منزل و با کیفیت بسیار بالا عرقیات مورد نظر خود را تولید کرد ؟ در این مقاله راهنمای خرید و انتخاب بهترین عرق گیر خانگی را بیان خواهیم کرد.

استفاده از عرقیات گیاهی در زندگی روزمره ی ایرانیان بسیار متداول می باشد. عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق بادرنجبویه و … از جمله عرقیاتی هستند که به صورت عمومی مصرف می شوند. اما این عرقیات چگونه تولید میشوند و چگونه میتوان در منزل و با کیفیت بسیار بالا عرقیات مورد نظر خود را تولید کرد ؟ در این مقاله راهنمای خرید و انتخاب بهترین عرق گیر خانگی را بیان خواهیم کرد.

62ق

عرقیات گیاهی چگونه تولید میشوند ؟

برای تولید عرقیات گیاهی ، گیاه جوشانده شده و یا بخار داغ از آن عبور داده میشود و سپس بخارات به روش های مختلف خنک شده و به عرق تبدیل میشوند. فرایند تبدیل بخار به مایع میعان نام دارد که در آن با استفاده از قطعه به نام کندانسور که میتواند آبی یا برقی باشد ، فرایند انجام می‌گیرد.

فرایند عرق گیری در خانه به سه شکل انجام پذیر می باشد :

- عرق گیری با روش کاملا سنتی :

روش سنتی راندمان بسیار پایینی دارد و میزان عرقی که گرفته میشود نسبت به مقدار گیاهان ناچیز است. در این روش یک قابلمه را تا یک سوم بالایی آن پر از مواد مد نظر میکنید. آب را در داخل قابلمه میریزد . سپس یک بشقاب که امکان پوشاندن بیش از 75 درصد سطح مواد را داشته باشد روی مواد قرار میدهد.

سپس قابلمه روی اتش قرار داده میشود و شعله پایین انتخاب میشود. آب داخل قابلمه همراه با مواد میجوشد و در نتیجه بخارات حاصل به قسمت درب میرود و چکه چکه داخل بشقاب ریخته میشود. بدین ترتیب عرق گرفته میشود. این روش راندمان پایینی داشته و توصیه نمیشود چراکه هدر رفت انرژی و هزینه نسبت به نتیجه نهایی پایین است.

- استفاده از عرق گیر دیگ و نی :

دیگ و نی یا نی قازان از جمله عرق گیرهای خانگی ای می باشد که در یکی دو دهه اخیر به منظور عرق گیری خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از عرق گیرها دارای دیگ و یک قسمت فوقانی به نام نی می باشند. اب خنک باید در قسمت مخصوصی ریخته شود تا بخارات ایجاد شده با سرعت بالایی به عرق تبدیل شوند.

عرق گیری با این دستگاه راندمان بسیار بهترین نسبت به روش اول دارد ولی در کل نسبت به موادی که داخل دستگاه استفاده میشود راندمان بازهم مناسب نیست. همچنین این دستگاه ها نیاز به شارژ مجدد آب دارند که ممکن است فرایند عرق گیری را با زحمت بیشتری مهیا کنند.

- استفاده از عرق گیر آبی :

عرق گیرهای آبی نسل جدیدتری نسبت به دیگ و نی می باشند. در این نوع از عرق گیرها یک دیگر بزرگ در نظر گرفته میشود که درب دیگر دارای خروجی می باشد.مواد همراه با اب داخل دیگ ریخته میشود و دیگ روی اجاق قرار می‌گیرد.

زمانی که اب شروع به جوشیدن کرد، بخارات ایجاد شده همراه با بخار اب از خروجی مخصوص روی درب خارج میشوند. خروجی درب به یک کندانسور متصل است. کندانسور یا خنک کننده ی عرق گیرهای ابی ، به شکل دیگ طراحی میشود. از قسمت فوقانی لوله ای دوار وارد دستگاه شده و سپس از قسمت انتهایی خارج میشود. این لوله داخل دیگ کندانسور به صورت چرخشی قرار دارد.

61ق

داخل دیگ دو شیر وجود دارد که یکی به منظور ورود و دیگری به منظور خروج آب می باشد. این قسمت ها به شلنگ آب شهری متصل میشود. آب وارد دیگ شده و به لوله ها برخورد میکند. همین عامل سبب خنک شدن لوله ها شده و بخارات داخل آنها به عرق تبدیل خواهند شد.

استفاده از یخ در داخل این مخزن میتواند سرعت و کیفیت عرق تولید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

راندمان این نوع از عرق گیرها در بین عرق گیرهای خانگی بسیار بالا بوده و یکی از بهترین انتخاب ها می باشند.

- استفاده از عرق گیر برقی :

عرق گیرهای برقی اخرین نسل از عرق گیرهای خانگی محسوب میشوند. این عرق گیرها دقیقا همچون عرق گیرهایی با کندانسور آبی ، دارای مخزن بوده و مخزن یک یا چند خروجی دارد. هر چقدر که مخزن بزرگتر شود امکان استفاده از چند خروجی و در نتیجه چند کندانسور فراهم خواهد شد.

کندانسور در این نمونه از عرق گیرها به صورت برقی تولید شده است. تعدادی لوله که میتواند از مس ، استیل یا آلومینیوم باشد دو داخل یک جعبه به صورت افقی چرخانده میشوند. سپس روی آنها فین های آلومینیومی کشیده میشود. در پشت این لوله ها، یک یا چند عدد فن قرار داده میشود. زمانی که دستگاه شروع به عرق گیری میکند، فن با سرعتی بالا شروع به چرخش کرده و در نتیجه لوله ها را خنک میکند و عرق از خروجی لوله ها خارج میشود.

در این نوع از عرق گیرها سرعت و میزان هوایی که فن عبور میدهد بسیار اهمیت دارد. همچنین جنس لوله های کندانسور نیز در کیفیت عرق خروجی بسیار مهم است.

عرق گیر خانگی را از کجا بخریم ؟

توضیحاتی مفصل در مورد انواع عرق گیر ها در این مقاله ارائه کردیم. اما یکی از مهمترین موارد ، انتخاب فروشنده ی مناسب می باشد. کارخانه اندیشه سبز یکی از بزرگترین عرضه کننده های انواع عرق گیرهای خانگی می باشد که امکان فروش عرق گیرهای خود را به صورت انلاین در ادرس فروشگاه کارخانه andisheh-sabz.com فراهم کرده است. میتوانید با مراجعه به ادرس فروشگاه علاوه بر کسب اطلاعات مختلف در مورد عرق گیرها و چگونگی کار آنها، اقدام به مقایسه ی محصولات مختلف کرده و محصول مدنظر خود را به صورت انلاین خریداری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.