کد مطلب: ۲۷۷۰۸۲

آمادگی بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان

آمادگی بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان خبر داد و گفت: این سازمان،­ طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد.

هادی حق‌شناس­ درباره برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی­در توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور به ویژه بندر امیرآباد و چابهار،­ با توجه به تاکید سخنگوی دولت برای حمایت از توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی­ با یادآوری این مطلب که سازمان برنامه و بودجه جزو شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: همه برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قبل از اجرا به تصویب سازمان برنامه و بودجه می‌رسد. بنابراین همکاری سازمان برنامه در تصویب برنامه‌ها و طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی، بسیار کارگشا است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:­ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و با این افزایش ظرفیت، طبیعی است که از بخش عمده‌ای از آنها، هند و افغانستان نیز استفاده می‌کنند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه بنادر شمالی کشور و رونق گردشگری در آنها و همچنین بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت بنادر شمالی در دستور کار قرار دارد، گفت: در امیرآباد، انزلی و نوشهر بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت داریم که در حال حاضر از یک پنجم تا یک ششم آن استفاده می‌شود و ظرفیت‌های خالی داریم که باید برای آنها ظرفیت سازی کنیم.

طرح جامع بنادر کشور تدوین می‌شود

حق‌شناس تصریح کرد: مبنای این ظرفیت‌های بالا بیشتر به دلیل تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و ترانزیت کالا از این مسیر مهم کریدوری بوده است. امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌ها، از ظرفیت خالی بنادر استفاده‌های اقتصادی مناسبی شود.

وی ادامه داد: با تکمیل مرحله 4­­ بندر چابهار ظرفیت آن بندر به ۷۷ میلیون تن می‌رسد و اگر تقاضا وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد تا فازهای بعدی بندر چابهار آماده شود ­که فعلا مرحله نخست ­آن به بهره‌برداری رسیده است. اگر تقاضا باشد حتما مرحله‌های ­دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.