خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۵۵۱۸

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

عرضه اولیه شگویا بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه شگویا بخریم یا نخریم؟

روز شنبه شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از 2 میلیارد سهم خود را در فرابورس عرضه اولیه خواهد کرد، شرکتی که سودآوری‌اش در 9 ماه نخست امسال 89 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز شنبه یک شرکت پتروشیمی برای نخستین بار بخشی از سهام خود را در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه می‌کند. پتروشیمی تندگویان که با نماد شگویا و سرمایه‌ای بالغ بر 23 هزار و 957 میلیارد ریال در فرابورس ایران پذیرش شده است، صبح شنبه بیش از 2 میلیارد سهم خود را در بازه قیمتی 400 تا 438 تومانی عرضه اولیه خواهد کرد.

پتروشیمی تندگویان سومین عرضه اولیه اسفند ماه است که پس از دو عرضه روز چهارشنبه در بورس معامله می‌شود. پیش از این پتروشیمی نوری آخرین پتروشیمی پذیرش شده در بورس بود که بخشی از سهام خود را عرضه اولیه کرد.

بررسی صورت مالی 9 ماهه میاندوره‌ای شرکت پتروشیمی تندگویان نشان می‌دهد این شرکت در 9 ماه نخست امسال، یکهزارو 458 میلیارد تومان سود خالص را به ثبت رسانده که نه تنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 89 درصد بیشتر بوده است بلکه نسبت به کل سودآوری سال 97 نیز 30 درصد بیشتر بوده است.

همچنین با توجه به روند فروش و مبلغ بهای تمام شده، سود ناخالص شگویا در 9 ماه نخست امسال 16 هزار و 674 میلیارد ریال بوده که نسبت به کل سال گذشته 29 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که فروش 11 ماه نخست امسال پتروشیمی تندگویان 62 هزار و 189 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با کل فروش سال گذشته این شرکت نیز رشدی 29 درصدی را به ثبت رسانده است.

1 3

بررسی عملکرد مالی ماهیانه پتروشیمی تندگویان نیز حاکی از آن است که این شرکت در بهمن ماه اگر چه توانسته با رشد 28 درصدی نسبت به دی ماه میزان فروش خود را به 6 هزار و 488 میلیارد ریال برساند اما هنوز میزان فروش ماهانه در مقایسه با آذر ماه 13 درصد و نسبت به اوج 9 هزار و 361 میلیارد ریالی اردیبهشت ماه 31 درصد کمتر است.

سابقه خوب پتروشیمی نوری در عرضه اولیه و سود نقدی توزیع شده تنها دو هفته پس از عرضه، خاطره خوشی را از عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی در ذهن معامله‌گران ثبت کرده است. ضمن این که حجم بالای سهام قابل عرضه نیز یکی دیگر از نکاتی است عرضه اولیه شگویا را بسیار جذاب کرده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی فرابورس، سهمیه هر کد بورسی برای ثبت سفارش 3 هزار سهم است که در صورت کشف قیمت در سقف قیمتی معادل یک میلیون و 314 هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت. البته با توجه به استقبال زیاد معامله‌گران از عرضه اولیه‌های اخیر در صورت مشارکت یک میلیون 650 هزار نفر در این عرضه به هر کد بورسی حدود از 1248 سهم تعلق خواهد گرفت که معادل 547هزار تومان خواهد بود. هر چند با توجه به نقدینگی نسبتا بالای مورد نیاز احتمالا مشارکت‌کنندگان حداکثری در این عرضه اولیه کمتر از عرضه اولیه‌های قبلی باشد و به هر کد بورسی بیش از 1300 سهم تعلق بگیرد به عنوان مثال اگر تعداد مشارکت کنندگان یک میلیون و 500 هزار نفر باشد، به هر نفر 1373 سهم معادل 600 هزار تومان خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.