کد مطلب: ۴۹۹۹۳۹

چشم‌انداز سهامداران نسبت به آینده بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در بورس چقدر ریسک دارد؟

سرمایه‌گذاری در بورس چقدر ریسک دارد؟

بازار سرمایه که شوک تابستانه و ریزش سنگین شاخص کل بورس را پشت سر گذاشته و تا قبل از انتخابات امریکا مانند تمام بازارهای ایران وضعیت گنگ و مبهمی را تجربه کرده بود، حالا چند وقتی است که رشد کم جانی را تجربه می‌کند اما به نظر می‌رسد هنوز تردیدهای جدی برای ادامه فعالیت در این بازار وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مرداد امسال، شاخص کل از سطح حدود 2 میلیون و 80 هزار واحد به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد افت کرد و حالا دوباره به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد برگشته است.

هرچند که بورس این هفته، وضعیت دلچسبی برای سهامداران نداشت و در پایان معاملات این هفته بورس، شاخص کل با افتی حدود 4 درصد به سطح یک میلیون و 413 هزار واحد رسید اما به نظر می‌رسد که فعالان این بازار نگاه امیدوارانه‌ای به بورس دارند.

آنها معتقدند که سهامداران غیرحرفه‌ای در جریان ریزش شاخص، از بازار خارج شده‌اند و سهامداران حرفه‌ای نگاه کارشناسی به خرید و فروش‌هایشان دارند و همین مساله موجب می‌شود که ریزش سنگین شاخص دیگر تکرار نشود.

بخشی از نظرات این دسته از سهامداران را در ادامه می‌خوانید:
« بورس دلالی نیست که خوشبختانه دلال ها با ریزش فراری شدن»

« دلالای دلار و طلا هستن که زالوهای اقتصادن و با ارجحیت دادن به سود شخصیشون به هر قیمتی ، راضین اقتصاد مملکتو به نابودی بکشن. سهامداران عزیز! اینو در نظر بگیرین که از ۱۲۰۰ رسیدیم به ۱۴۰۰ .افت ۶٫۲ درصدی بعد از رشد ۲۵ درصدی لازمه رشد مستمر بازاره.مطمئنا بازار سهام در میان مدت و دراز مدت بالاترین بازدهی رو به سهامدارن صبور خواهد داد و این بازدهی از سایر بازارها به مراتب بیشتر خواهد بود.»

« شاخص تا پایان سال از سقف قبلی عبور میکنه. دیگه ریزشی در کار نیست، اجازه ندید ازتون نوسان بگیرن، فقط نفروشید
سهام ارزنده بخرید و نگه دارید مطمئنا همه به سود میرسن»

« بعضی فکر میکنند وقتی میگند صبوری کنید سهامداری کنید و برای بلند مدت بخرید و نگهداری یعنی هر سهمی بخرید خوبه!
ولی اینطور نیست سهم خوب و بنیادین باید انتخاب کنی و بخری که آینده بلند مدت خوبی داشته باشه اونم باید بموقع بخری نگهداری و موقع درست بفروشی و منظور از دید بلند مدت اینه که اسیر هیجان کوتاه مدت نشی که سهم خوبت رو بدموقع از روی هیجان منفی یک یا چند روزه و حتی ماهیانه بفروشی و هرروز هم نری قیمتش رو ببینی به خودت عذاب بدی»

« چرا نا امید چرا ترس مگر قبول ندارید که سهامتون ارزنده است. پس به جو سازی اهمیت ندهید مشکل اینجاست کسی سهام نخریده که از سود سهامش استفاده کنه بلکه همه به چشم سفته بازی میبیند میخواهند دلالی کنند امروز بخرند فردا بفروشند و سود کنند»

« قطعا با این عوامل موجود در بازار باید سبز وصعودی باشه اگر حقیقی تحت تاثیر حقوقی نره تو صف فروش»

اینجا بورس ایران است نه بورس خارج!

بعضی دیگر هم از دخالت‌های دولت در بورس شاکی هستند و معتقدند تا وقتی که مداخلات غیرکارشناسی در بورس وجود داشته باشد معامله در این بازار ریسک بزرگی دارد.

«این ریسک سنگین ریزش شاخص را کدام بازار به جز بورس تحمل کرد؟»

« در این مملکت همه چیز حباب دارد. ما کلا همه چیز را بسیار گران تر از قیمت واقعی مصرف می کنیم و ان دلیلش تورم وحشتناک در این کشور است . قیمت خودرو و قیمت مسکن و قیمت زمین الان فوق رویایی است چرا باید قیمت مسکن در کشوری با زیر ساخت معمولی به قیمت مسکن در مدرن ترین و پر هزینه ترین شهرهای دنیا باشد ؟ چرا یک خودرو بسیار معمولی باید اینقدر گران باشد ؟ ما کل اقتصادمان حباب تورمی دارد . بورس هم.. »

«چرا فقط باید حباب بوس بترکه؟ چون دست تولید و مردم عادی هست. وگرنه بورس طلا و دلار و خونه و خودرو چرا نترکید؟»

« تامین مالی دولت از بورس یعنی صعود و رشد بورس . البته اگر برجامی اتفاق نیفتد! چون دولت بیخیال بورس می شود»

« بازیگردان فقط تومنفی ۵ خرید و تو مثبت ۵ فروش اعمال میکنه روند باید طبیعی طی بشه. تحلیل تکنیکال برای بورس های خارجیه »

این در شرایطی است که کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به سابقه سال‌های گذشته بورس برای رکودزنی در بازدهی بازارها اعتقاد دارند که بازار سرمایه نه اینکه سودهای خیره‌کننده اوایل سال و سال گذشته را بدهد اما در مجموع وضعیت رو به رشدی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.