کد مطلب: ۵۳۳۰۱۶

اشتغال‌زایی از مسیر بخش کشاورزی ممکن است؟

وعده سعید محمد برای اصلاح ساختار کشاورزی

وعده سعید محمد برای اصلاح ساختار کشاورزی

سعید محمد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است که توسعه بخش کشاورزی و تجدید ساختار حوزه جهاد کشاورزی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی‌اش خواهد بود. به گزارش تجارت نیوز، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و مبادلات تجاری دارد و در ایران

سعید محمد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است که توسعه بخش کشاورزی و تجدید ساختار حوزه جهاد کشاورزی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی‌اش خواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز ، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و مبادلات تجاری دارد و در ایران هم تولید و صادرات محصولات غذایی و کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بخش مهمی از صادرات ایران شامل اقلام کشاورزی است که به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

البته اشتغال‌زایی بخش کشاورزی در ایران کمترین سهم را در میان بخش‌های مختلف دارد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۹ بخش خدمات سهم حدود ۵۰ درصدی از اشتغال کشور داشته است. همچنین بخش صنعت با ۳۳ درصد و بخش کشاورزی با نزدیک به ۱۶ درصد بعد از بخش خدمات قرار دارند.

با این وجود در چنین شرایطی که تعریف جدیدی از جایگاه بخش‌های اقتصادی کشور صورت پذیرفته و در طول برنامه‌های توسعه محوریت بخش کشاورزی به عنوان یکی از اهداف اقتصاد کشور مورد تاکید قرار گرفته، باید دید برنامه کاندیداها برای توجه به این بخش چیست؟

البته سهم قابل توجه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور به رغم کاهش سهم آن از موجودی سرمایه در مقایسه با بخش‌های دیگر باعث شده که بسیاری از سیاستگذاران بر این باور باشند که این بخش ‌می‌تواند محل مناسبی برای ایجاد اشتغال باشد.

اما همان طور که اشاره شد آمارها نشان می‌دهد که سهم کشاورزی از اشتغال کشور چندان زیاد نیست، به ویژه در ایام کرونا این بخش نسبت به بخش خدمات و تولید آسیب کمتری دیده است. بنابراین شاید اینگونه به نظر برسد که طراحی و تدوین یک برنامه برای احیای حوزه خدمات و حمایت از این بخش باید در اولویت کاندیداهای ریاست جمهوری باشد.

با این وجود در برهه زمانی کنونی سیاست گسترش فعالیت‌های کاربر در بخش کشاورزی در تمامی دنیا سیاست مطرودی است، با این وجود در ایران همچنان تلاش‌ها و سیاست‌ها بر افزایش اشتغال در این بخش متمرکز شده است.

از این رو پرسش‌های متعددی در خصوص اهداف اشتغال‌زایی و رشد و توسعه کشاورزی وجود دارد که پاسخ روشنی به آنها داده نشده است. اینکه آیا سیاست افزایش اشتغال در بخش کشاورزی با توجه به کمبود سرمایه و عدم پیشرفت‌های لازم در این بخش سیاست مناسبی است؟ اینکه آیا بخش کشاورزی موظف به ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی جویای کار شهری و روستایی است؟ آیا آنچه سیاستگذاران در زمینه اشتغال از کشاورزی انتظار دارند با پتانسیل‌های موجود در این بخش سازگار است؟ و اینکه اولویت سیاست‌ها و برنامه‌‌ها در کشاورزی، ایجاد اشتغال است یا رشد و توسعه اقتصادی آن؟ و در نهایت اینکه ایجاد اشتغال به سبک کنونی در بخش کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند بر کاهش فقر و افزایش رفاه موثر باشد؟

بنابراین به نظر می‌رسد تلقی نامزدها از اصلاح ساختار کشاورزی نباید لزوما به اشتغال‌زایی مستقیم برای این بخش متمرکز باشد، بلکه باید از بخش کشاورزی به عنوان یک بخش پرظرفیت برای کمک به رشد و بهره‌وری اقتصادی استفاده کرد.

آخرین اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را در صفحه انتخابات دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.